imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

A jövő megérkezett!

Az Apple bemutatta az iPhone X-et

10 iPhone-app az egészségesebb életmódért


Az okostelefon az életünk legkülönbözőbb területein is a segítségünkre tud lenni, nincs ez másként a sportolásnál sem. Vajon milyen eredményeket lehet elérni egy iPhone-app segítségével?

Nagyjából 1 hónapja kezdtem el megváltoztatni az életmódomat. Tíz évig rendszeresen sportoltam, majd következett 3-4 önpusztító év, na persze csak fiatalosan pusztító. Gyors kaja, cukros üdítő, tespedés, néha a kelleténél is több alkohol. Az írás révén ezt még megfejeltem jó sok üléssel, a nap végére pedig már semmihez sem volt kedvem, fáradt voltam, ugyanakkor aludni se tudtam rendesen. Szóval ideje volt már, hogy ez megváltozzon.

Az elmúlt években is voltak már próbálkozásaim, sokszor túl nagy elvárásokkal önmagam felé, amiknek mindig csalódást volt vége. Ezért a fokozatosságban láttam a megoldást, mind a sportot és mind az étkezést illetően. Az első gondolatom az volt, hogy felkeresek egy személyi edzőt, aki majd előír egy étrendet és rendszeresen magánedzéseket tart egy edzőteremben. Ez azonban időigényes, illetve elsőre túl nagy vállalásnak tűnt, ahogy magamat ismerem, egy hét alatt ráuntam volna az egészre.

Best-fitness-apps-update

Szerencse, hogy az iPhone-om mindig nálam van, az App Store pedig tele van jobbnál jobb alkalmazásokkal, amik segítségével megítélésem szerint egy fokkal könnyebb volt elindulni a változás útján. A következőkben ezekről lesz szó részletesebben; az appok között van táplálkozást elősegítő, fitnesz követő, illetve szellemi egészségre jótékony app is. Vajon lehetünk a telefonunk által önmagunk trénere?

Sport

Mindig is jobban preferáltam a kardiót, fénykoromban simán lefutottam 10-15 kilométereket egyhuzamban, azonban manapság még a 4-5 km is komoly megpróbáltatást jelent. A futás számomra remek szellemi felfrissülés, kellemesen el tudok fáradni tőle és jó stresszlevezető is. Annak idején, amikor még a hosszabb távok is mentek, akkor mindig Runkeeperrel futottam, ezért érzékenyen érintett, hogy a régi ingyenes edzéstervek mind fizetősek lettek. Egy hét alatt felhagytam a Runkeeper használatával, semmi pluszt nem adott, amit más futós alkalmazások ne tudnának, szóval mennie kellett.

Gipis

Ingyenes edzésterv kalkulátor, letisztult dizájn és könnyen használhatóság jellemzi. Egy kérdőív kitöltése után kapunk egy több hétre szóló időbeosztást, hogy mikor mekkora távot ajánlott teljesítenünk. Tartalmaz egy nyomkövető felületet is, tehát ezzel is nyugodtan nekiiramodhatunk a napi adagnak, ám ezeken kívül semmi extrát nem tud az app. Azoknak ajánlott, akik szívesen belekóstolnának a futásba, de nem szeretnének elköteleződni egyik alkalmazás mellett sem, és nem is kívánnak pénzt ráfordítani. Az egyik legjobb ingyenes futós alkalmazás.

Gipis

Runtastic

Alapvető tudásában ugyanazt tudja, mint a Runkeeper, az edzéstervek használatának itt is keményen megkérik az árát. Természetesen akármilyen aktivitásmérő karkötővel össze lehet párosítani, a mért adatok pedig szinkronizálhatóak az Egészség alkalmazással. Apple Music integráció van, viszont Spotify nincs – ez nem igazán tett boldoggá. Na nem mintha ettől kardomba dőltem volna, nyomós indokom van a Runtastic mellett, amit a fejlesztő Runtastic-ökoszisztémának keresztelt el.

Aki sportolni kíván, annak a lehető legjobb választás. Havi 10 eurós előfizetésről van szó, hosszabb időintervallumra pedig arányosan olcsóbb. Ezzel egy rakat ütemezett edzéstervet tudunk használni, illetve jár mellé egy személyre szabott edző, aki folyton-folyvást a fülünkre dumál. Tegyük fel, hogy beállítottam a legkönnyebb, pár hetes edzéstervet fogyás céljából, és összepárosítottam a fitnesz karkötőmmel. Innentől kezdve a hang a fülemre mondja, hogy lassítsak, mert túl magas a pulzusom, vagy esetleg ha látja, hogy megállok, akkor benyom valami motiváló szöveget.

Runtastic

Emellett tud még egy csomó extra funkciót, aminek nem éreztem szükségét, főleg azért nem, mert egy kicsit kiterjed más területekre is, ami nem a futáshoz vagy más kardió jellegű mozgáshoz tartozik. Ezekre pedig külön-külön sokkal jobb alkalmazások vannak. Ezek az extrák egy egyszeri 5 eurós Runtastic Pro változattal is kiválhatóak, ám a havi előfizetés sokkal jobban megéri. Egyrészt, mert ezzel teljes körű használati jogot kapunk a fejlesztő összes alkalmazásához, amiből kismilliónyi van az App Store-ban. Másrészt a Pro változat áráért nem járnak az edzéstervek, amik a kezdőknek elengedhetetlenek.

Results

Otthoni fitnesz alkalmazás, tökéletes ellenszere a lustálkodásnak. Nem kell hozzá edzőterembe eljárni, ugyanakkor nem árt egy kis hely hozzá, egy polifoam és valami király veretős zene. Több száz otthon végezhető erősítő gyakorlatot tartalmaz, mindegyikhez részletes oktató videó tartozik. Az első edzés tulajdonképpen egy állapotfelmérés, ahol azt mérheti le a felhasználó, hogy x időn belül mennyit képes elvégezni a különböző gyakorlatokból. Itt nem szégyen, ha fekvőtámaszból csak 4-5 darab megy: az alkalmazás ezáltal meghatározza az erősségeinket és a gyengeségeinket, és erre alapoz egy 5 napos edzéstervet, ami hetente változik.

Minden edzés egy körülbelül 5 percet igénylő gyakorlatsorral indul bemelegítés gyanánt. Ezáltal megemelkedik a pulzus, illetve eléri a testhőmérséklet azt a szintet, ami már megfelelő a komolyabb igénybevételű gyakorlatok elvégzéséhez. A feladatokat etapokra osztja az app, amik között 60 másodperces szünet van, ezeket akár át is lehet nyomni, de meg is lehet növelni. Egy kezdő számára a kezdeti időszakban ez nagyjából 15-20 percet vesz igénybe, amit megfejelhetünk még egy alapos nyújtással is. Simán ugyanennyi időt el tudunk tölteni ezzel, ha alaposan végezzük; én el szoktam tőle tekinteni, még ha nagy szükség is lenne rá.

Results

A Results nem csak egy otthoni ugrabugrálásra kitalált app, hanem összesíti a Runtastic appok eredményét, ami aztán befolyásolja a kialakított edzéstervet. Például itt láthatjuk azt is, hogy mennyit gyúrtunk a héten hasimozra, fenékre, lábra – mert hogy ezekre is mind külön-külön alkalmazás van – vagy azt, hogy mennyit futottunk. A különböző gyakorlatokat egyesével is elvégezhetjük: ez nagyon jó alkalom arra, hogy részletesen megtanuljuk a helyes mozdulatokat, amiket fitnesztanácsadok mutatnak be videók segítségével. Minden hét elején pakkonként letölthetőek ezek a kisfilmek, amiket az edzések közben is meg lehet nézni.

Six Pack, Butt Trainer és Leg Trainer

Egyszerű, mégis zseniális kiegészítései a Resultsnak. A különféle hasizom-, fenék-, és lábgyakorlatok nehézségi szint szerint 3 kategóriára oszlanak, értelemszerűen: könnyű, közepes és nehéz. Itt nem videók, hanem animált emberkék jelennek meg demonstrációként, ami azért is nagyon jó, mert az alkalmazás fejlesztői külön kiemelik, hogy melyik gyakorlattal éppen milyen izomcsoportokat mozgatunk meg. Az app saját zenei csomagokkal rendelkezik, meglepően jó relaxációs dallamokat hallgatni, miközben az ember szenved. Némelyik gyakorlat erős koncentrációt igényel, mivel olyanok is vannak köztük, amiket még a szívatós tesiórákon sem tapasztalhattunk meg kisiskolás pályafutásunk során.

Sick-Pack

Sokszor bugyután éreztem magam, és sok időbe telt mire el tudtam sajátítani a megfelelő mozdulatokat. Sajnos a virtuális edző nem vár a felhasználóra, csak számolja, hogy éppen hanyadik mozdulatnál kellene már tartanunk. Az edzés megkezdése előtt meg lehet nézni, hogy miből és mennyit kell majd teljesíteni, így érdemes előtte külön-külön kipróbálni őket. Minden edzés után jár egy napi idézet, például: “Hallgass a testedre, neked te magad vagy a legjobb edző”. Először marhaságnak gondoltam ezeket, de a jónéhányadik tréning után már érzem benne a mesteri bölcsességet. Önmagában mindegyikért 5 eurót kell érte kifizetnünk, Runtastic előfizetőként ezek is “ingyenesek”.

Heart Rate

Nem vicc, ez az app tényleg megméri a pulzusodat. Ráadásul nem is téved. Na jó, azt nem állítom, hogy ezzel speciális orvosi műszer válik az iPhone-ból, de szinte ugyanolyan eredményeket mértem vele, mint a fitneszkarkötőmmel. A varázslat nagyon egyszerű, amint elindítjuk az alkalmazást aktiválja a kamera segédfényét, illetve bekapcsolja a kamerát is. Az ujjunkat a kamerára kell helyezni, és a mérés pillantok alatt kész is.

Heart-Rate

Ezután megadhatjuk, hogy éppen milyen tevékenységet végzünk, és az app elmenti a mért adatokat egy történeti listába, ahol bármikor visszakereshetjük másodpercre pontosan, hogy mikor és mennyi volt a pulzusunk. Bárkinek ajánlott, aki nem rendelkezik pulzusmérővel és szeretné mérni a pulzusát, mivel annak figyelemmel követése a sportolás folyamán kiemelten fontos a megfelelő célok elérése érdekében.

Táplálkozás

A helyes táplálkozás még a testmozgásnál is fontosabb. Ehhez rengeteg odafigyelésre és tervezésre van szükség. Ebbe a területbe még nem ástam magam bele mélyebben, de a tapasztalatok szerint nagyon ritka, hogy kiugrok egy kifőzdébe ebédért és ehetek natúr csirkét rizzsel és párolt zöldséggel. Éppen ezért amikor csak tehetem, előre megtervezem a napomat, és a napi adagommal a táskámban indulok útnak. Persze van, hogy ebbe főtt kaja nem fér bele, de ha van nálunk egy kis zöldség esetleg hozzá megfelelő pékáru, akkor az már félsiker.

YAZIO

Nem vagyok az a tipikus kalóriaszámolgatós típus, viszont a hétköznapok rohanása közepette jó tudni, hogy miből és nagyjából mennyit vittem be a szervezetembe. Már régebb óta használom ezt az appot, különösen azért tetszett meg, mert van benne vonalkód leolvasó funkció, ami alapján például kenyereknél, tejtermékeknél nagyon gyorsan rengeteg információhoz juthatunk (szénhidrát, zsír és a többi). Emellett célokat tűzhetünk ki, például ha megadjuk, hogy szeretnénk fogyni 10 kilót, akkor kikalkulálja, hogy ehhez 22 hét szükséges és figyelmeztet, hogy a heti fél kilónál nagyobb súlyvesztés egészségtelen. Ezeket a hasznos intelmeket hasznos receptekkel is felturbózza az alkalmazás, minden napra jut valami újdonság. Használata azoknak ajánlott, akik szeretnének tudatosabban élni, illetve azoknak, akik nem sajnálják az időt pepecselni vele. (Tény, hogy sok idő minden ételt egyesével bevinni az appba.)

YAZIO

WaterMinder

Nemrég a hét alkalmazása volt, tehát 3 eurót tudtam spórolni, de ha meg kellett volna vennem, akkor is simán megérné az árát. Ha van egy ezresed, semmiképp se gyors kajára költsd, inkább erre az appra. Sokan hajlamosak elfelejteni azt, hogy a testünk nagy hányada vízből áll. Ezért elengedhetetlen a megfelelő mennyiségű folyadékbevitel, ugyanakkor én például mindig elfelejtek eleget inni. A WaterMinderrel ez a gondom egy csapásra megszűnt, sőt, mióta megvan, embertelen mennyiségű adagokat tudok leküldeni a torkomon. A fél óránkénti wc-re járás garantált. Beállíthatunk értesítéseket, így szól az alkalmazás, ha szerinte ideje lenne már egy pohár víznek, de konkrét időpontokat is megadhatunk, hogy mikor csipogjon a telefon.

WaterMinder

Többféle folyadékfajtát is megadhatunk, ami azért lényeges, mert ha mondjuk alkoholt, dzsúszt vagy energiaitalt viszünk be, akkor azt kevesebbnek számolja, mintha egy pohár vizet innánk. Az appban lévő, szép lassan vízzel telítődő srác/lány egyre csak arra ösztökél, hogy folyamatosan igyak, hogy minél előbb kimaxoljam a napot, aztán pedig megdöntsem az egyéni rekordom. Azért van az a mennyiség, ahol már nem normális tovább inni, de ezzel az applikációval lényegesen könnyebb a napi ajánlott 2-3 liter vizet elfogyasztani. Szuper, hogy Apple Watch-ra is elérhető, így könnyebb folyamatosan beirkálni az adagokat.

Motiváció

Amellett, hogy az edzések és a táplálkozás szerint rendszerezzük az életünket, ki kell emelni a motiváció fenntartásának fontosságát is. Kezdetben rengeteg időt és energiát vesz el a változás, könnyen meg lehet unni, ha nem vagyunk elég motiváltak. Van, aki mindennap megosztja a Facebookon, hogy megint sikerült egy újabb célt elérnie, van olyan típus, aki csupán a kilókat és a centiket méri, illetve sokan az elérhető achievementek által gyűjtik az erőt, akárcsak egy videojátékban. Kezdetben csak a Jegyzetekbe kezdtem el dátum szerint vezetni az eredményeket, de hamar rájöttem, hogy ez önmagában mit sem ér. Hiszen amellett, hogy motivál az egészségem megőrzése, motivál az is, hogy egyre jobb legyen a külcsín.

Snapsie

Ám önmagunkat nem látjuk alaposan, hiába nézünk tükörbe. Nem mindenki tud reális képet alkotni magáról. Ezért tartottam fontosnak, hogy lássam a fejlődést. Ezáltal minden nap úgy fekszem le és úgy kelek fel, hogy tudom, a következő nap is folytatom a teendőmet, ami lassacskán rutinná fog válni, amikor már teljesen természetessé válik az új életmód. A félmeszkós képeimtől most megkímélnék mindenkit – higgyétek el, jobb ez így mindenkinek (egyelőre). Naponta az edzések után készítek a tükörben egy képet magamtól, ezeket pedig az alkalmazás egy külön albumban kezeli és könnyedén meg tudom nézni az előtte-utána összehasonlítást. Akár már pár hét alatt is szembetűnő a különbség.

Snapsie

Alvás

Mindig is tök hülye voltam biológiából és sosem kötött le az emberi test ismerete. Lehet, hogy csak a személyes tudatlanságomból fakad, de tavaly vásároltam egy könyvet, amiben meglepődve olvastam, hogy a hormonok (és még rengeteg minden más) szempontjából mennyire fontos a minőségi alvás. És a minőség nem egyelő a mennyiséggel, sőt. A sportoláshoz pedig rengeteg extra energiára van szükség, ezért a táplálkozás mellett érdemes odafigyelni az alvással töltött órákra is.

Sleep Better

Már az app letöltése után egy héttel kiderült, hogy borzasztóan rossz alvó vagyok, annak ellenére, hogy az év bizonyos időszakaiban az átlagnál jóval többet alszom. Amellett, hogy rengeteg hasznos információt megtudhatunk csupán ennek az egy alkalmazásnak a használatával, tartalmazza az okosébresztés funkciót, ami számomra, mióta beindult a hatalmas applikáció dömping, a telefon leghasznosabb funkciójának bizonyult. Szintén egy Runtastic által fejlesztett alkalmazásról van szó, szóval a 10 eurós árba ennek is minden extrája belefoglaltatik. Személyes kedvencem, próbáljátok ki ha még nem használtatok hasonlót, és hamar megtapasztaljátok, milyen nem mosott rongyként kikelni az ágyból nap, mint nap.

SleepBetter

Tudatosság

Habár a sport remek stresszoldó eszköz, sajnos nem mindenkinek van lehetősége sportolni napi szinten. Ennek helyettesítésére remek megoldás, ha a szokásos napi robot közben egy kicsit foglalkozunk önmagunkkal, a szellemi egészségünkkel. Az Egészség alkalmazásban egy külön fület is találunk erre, ha az Apple szerint is lényeges, akkor el kell, hogy higgyem nekik. Azonban, akiknek lövésük sincs, hogy mi fán terem a mindfulness, azoknak segítség nélkül ez sem fog menni. Semmi gond: erre is van egy alkalmazás.

Mindfulness

Ha nem találod a lelki békéd, szétszórtnak vagy nyugtalannak érzed magad, akkor ezt az appot neked találták ki. Kellemes női hang vezet a málnásba, már az elején leszögezi, hogy mindössze 5 perces gyakorlatokról van szó, amit a napod bármely részébe beépíthetsz. Egy hónapig ingyen használható, azonban csak úgy, ha feliratkozunk az egy éves előfizetésre, ami 60 euró, szóval legyetek figyelmesek, ha letöltitek. Az előfizetés több, mint 200 meditációs gyakorlatot kínál, egy próbát azért mindenképp megér.

Mindfulness

Összegzés

Természetesen egyik alkalmazás sem segít, hogy Swarzira gyúrjuk magunkat, de kezdetnek nagyon hasznos eszközök a fejlődéshez. Futni szinte bárhol lehet, az erősítő gyakorlatokat pedig akár otthon vagy az irodában is el lehet végezni, ráadásul nem is túlságosan időigényesek. Ha kevés az időd vagy kezdenél valamit a testeddel és rendszeresen szeretnél mozogni, akkor ezek az appok mindenképpen hatásosak lesznek számodra. Esetleg, ha valaki rendszeresen jár edzőterembe, de a tv-zés helyett is egy kis levezető testmozgást választana, ezek az alkalmazások akkor is ajánlottak.

A táplálkozást és az alvást illetően egy jobb alternatívát sem tudnék mondani annál az eszköznél, ami a nap 24 órájában a közelünkben van. A cikkben felsorolt applikációk segítenek a rendszerességet betartani, sok mindent el lehet a segítségükkel sajátítani és ha összehasonlítom egy kondibérlet árával, akkor mindezt röhejesen kevés pénzért. Ha pedig rászoksz ezekre az appokra, akkor tuti, hogy hamarosan valamelyik edzőteremben találod majd magadat.

Back to School Akció
Apple Inc. (AAPL)

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? ... - Klikk ide!