cover_itunes

12 év elteltével az iTunes Music Store még mindig nagyszerű

#HÍREK
2015. 07. 19.

Az iTunes Music Store idén áprilisban ünnepelte a 12. születésnapját. Az online áruház sikerét mi sem mutatja jobban, mint az, hogy 2009 januárjában már több mint 6 milliárd zeneszámot adtak el. Az újragondolt iTunes az OS 10.2 Jaguár verziójában került először a felhasználók keze alá, és ezzel megváltoztatta a zenei ipart és a hozzákapcsolódó piacot is. Az ezelőtt létező iTunest 2001-ben a MacWorld Expón mutatták be. Tulajdonképpen ezzel a szoftverrel voltunk képesek az iPod készülékünkre zenét tölteni. A szinkronizáció folyamatáról pedig egy teljes reklámkampányt is készített az Apple, és így mindenki megismerhette a zeneszinkronizáció működésének egyszerűségét. Rip. Mix. Burn.

Akkoriban csak nagyjából olyan 700 000 iPodot adott el az Apple. A Music Store előtt pedig csak a zenei CD-inken lévő számokat voltunk képesek hallgatni rajtuk. Ehhez a lemezeket először be kellett importálni a Mac és az iTunes segítségével (Windowsos verzió még nem volt), majd szinkronizálni kellett az iPodot. Hamar rájöttek viszont a cselesebb felhasználók, hogy az internetről ingyenesen is képesek zenét letölteni, majd azt az iPodjukon hallgatni. Ez a kalóztevékenységek rohamos növekedéséhez vezetett, ami pedig természetesen nem tetszett a lemezkiadóknak.

Apple-Rip-Mix-Burn

A megoldást Steve Jobs hozta el 2003 április 28-án. A színpadra lépése után egy olyan szolgáltatást mutatott be, amely megváltoztatta a zenevásárlás módját, és ezzel együtt az emberek felfogását is. Aznap este tehát nem a harmadik generációs iPod volt a nagy meglepetés, hanem az iTunes Music Store. Az eggyel korábbi verziója az iTunesnak már képes volt lejátszani okos lejátszási listákat, de például nem jelenített meg albumképeket és nem tudta kezelni az AAC fájlokat. Az iTunes 4-el viszont mindezt megkaptuk, ahogy lehetőségünk nyílt az internetről zeneszámokat és albumokat vásárolni.

steve

Az internetet a zene terjesztésére találták ki

Ez a kijelentése után Steve Jobs elkezdte ecsetelni, hogy mi a baj a kalóz forrásból származó zeneszámokkal. Alapvető probléma például, hogy az letöltött fájlok gyakran ismeretlen forrásból származnak. Emellett a kódolás is gyenge minőségű és emiatt az egész dal élvezhetetlen lesz. A kitöltetlen metadata pedig rengeteg kellemetlenséget tudott okozni abban az időben. A lezárásként kicsit viccesen hozzátette, hogy „a lopás rossz karma”.

itunes-4-store (1)
A kép forrása: Guidebook Galléria

Az Apple megoldása teljesen legális és rugalmas volt. A felhasználók mindösszesen 99 centért vehették meg a zeneszámokat, amelyek 128 kbpsba voltak kódolva és AAC formátumban lehetett letölteni őket. A kínálat először 200 000 zeneszámból állt, de ez dinamikusan bővült. 30 másodperces betekintésre már akkor is volt lehetőség, tehát a vásárlóknak nem kellett vakon (süketen) letölteni a zeneszámokat. A Music Store tehát egy megfizethető, gyors és egyszerű megoldást nyújtott kedvenc számaink beszerzésére. Ráadásul az Apple tiszta, jól hangzó és – akkori technikának megfelelően – minőségi AAC hangfájlokat kínált.

Jogi kérdések

Jobs a szokásához híven, az új szolgáltatás ismertetésével együtt bemutatta a konkurenciát is. A PressPlay és a Rhapsody is rendelkezett biztos felhasználó táborral, de olyan problémák voltak ezekkel a szolgáltatásokkal, amelyeket csak az Apple volt képes megoldani. Például, hogy a felhasználók pontosan szeretnék tudni, hogy milyen jogaik vannak a zeneszámok felhasználását illetően a vásárlás után. Steve Jobs célja az volt, hogy azok az emberek, akik legálisan szerzik be a tartalmat, széles jogkört élvezhessenek és erről pontos tájékoztatást kapjanak.

41-mac-1-1
A kép forrása: Guidebook Galléria

Az iTunes felhasználóknak lehetősége nyílt a zenéket annyi iPod készülékre szinkronizálni, ahányra csak szerették volna. Ezen kívül 3 regisztrált számítógépen is képesek voltak a megvásárolt zenéket meghallgatni (ez később 5-re nőtt volna). A számokat ki lehetett írni CD-re (persze csak saját felhasználásra), de akár az iMovie és iDVD alkalmazásokban is használhattuk az összes megvásárolt hangfájlt. Ahhoz viszont, hogy ezeket a lehetőségeket az Apple biztosítani tudja a felhasználóinak, meg kellett állapodnia az öt legnagyobb kiadóval. A kiadók először vegyesen fogadták a kezdeményezést, de Steve Jobs végül elérte a célját.

Egy mítosz születik

Amellett, hogy az Apple egykori vezérigazgatója megpróbálta bemutatni a jogosultságok fontosságát, arról is beszélt, hogy a többi üzleti modell miért rossz. Az egyik legnagyobb problémája ugyanis azzal a rendszerrel volt, ahol a cégek nem egyösszegű fizetéssel tették elérhetővé a szolgáltatásukat, hanem előfizetéses módszerrel próbálták terhelni a vásárlóközönségüket.

cd-store

„Az előfizetés nem jó megoldás”, mondta Steve Jobs még 2003-ban. Az emberek szerinte ugyanis nem szeretnék bérelni a zenét, hanem sokkal inkább szeretik magukénak tudni azt. A gondolatmenete logikus volt: ha elmentünk egy CD boltba, akkor az ott megvásárolt lemez a mienk volt, egy olyan tulajdon, amit jogos úton nem tulajdonít el tőlünk senki.

itunes-windows

Ez pedig a következő tíz évben igaznak is bizonyult. Az iTunes Music Store rohamosan bővült a letöltésszámláló pedig csak pörgött. Pár hónappal a bejelentés után, megjelent Windowsos felületen is, és ezáltal már több millió embernek volt adott a lehetőség, hogy otthonról, pár kattintással megvegye a neki szükséges tartalmat online. Az idő előrehaladtával a bolt kínálatát tovább színesítették a TV műsorok és a filmek is. 2013 februárjában – csaknem 10 évvel az indulás után – 25 milliárd eladott zeneszámmal büszkélkedhetett az iTunes Music Store.

BN-JD774_0630pt_J_20150629160733

Ezek után viszont az iTunes eladási számai látványosan megcsappantak. Hibába a folyamatosan bővülő kínálat, az Apple-nek be kellett látnia, hogy az emberek vásárlási szokása ilyen téren úgy változott meg, hogy ők azt észre sem vették. Ez pedig egyértelműen a Steve Jobs által 2003-ban még kritizált előfizetéses rendszernek volt köszönhető. Megjelentek az olyan szolgáltatások, amik egy bizonyos havidíj ellenében lehetőséget nyújtottak, hogy azt a zeneszámot hallgassuk meg, amelyiket csak szeretnénk. Az embereknek pedig tetszettek ezek a „korlátlan fogyasztás” alapú zeneszolgáltatások. Végeredményben tehát az Apple-nek rá kellett arra jönnie, hogy habár kicsit későn is, de mindenképp csatlakoznia kell a stream szolgáltatások piacához, hiszen ebben rejlik a jövő.

Apple Music születik

2014 májusában az Apple bejelentette, hogy megveszi a Beats céget, ami azt jelentette, hogy így az amerikai vállalatnak biztos hardver parkja lesz a zenéhez. Emellett értelemszerű volt, hogy a Beats streamelő szolgáltatását is tovább fogják később üzemeltetni az almás logó alatt. Így viszont a cég vesztett az egyediségéből, hiszen a fülhallgatókon a már ismert „b” logó megmaradt.

beats

Öt évvel az indulása után a Beatsre esik a hírességek választása mind a zene, mind a sport világban. Ez betudható annak, hogy jelenleg ez a márka a piacvezető, ha prémium minőségű fejhallgatóról van szó. A zeneiparban olyan alakok, mint Lady Gaga, Lil Wayne és Nicki Minaj már saját személyre szabott Beats fülessel rendelkeznek. Néhány divattervező és utcai művész közreműködésével, mint például Alexander Wang, Futura és Snarkitecture, képesek voltunk limitált kiadású termékeket készíteni. A sportban pedig LeBron James, Serena Williams és Neymar is rendszeresen használja a Beats termékeit, legyen szó akár egy hétköznapi edzésről vagy éppen a meccs napjáról. Amerikában már beépült a márka neve a köztudatba és azzal, hogy az Apple felvásárolta a céget, hamarosan az egész világon elterjedt és közkedvelt termékek lesznek a Beats fülesek.

A Beats felvásárlása viszont nem csak a technológia miatt volt jelentős. Jimmy Iovine és Dr. Dre a zeneipar építő géniuszai és a hátuk mögött az Apple pénzével elképesztő dolgokat lesznek képesek megvalósítani.

beats-1

Az Apple Music-kal így mostantól az Apple hivatalosan is beszállt a stream piacra. Az üzleti modell viszont így kicsit kusza. Képzeljünk csak el egy jelenetet, ahol egy kölcsönzőbe bemegyünk, és a kedvenc albumunkat addig hallgathatjuk ameddig van tagságunk. Ha ki akarunk lépni, akkor viszont meg kell vennünk az albumot annak érdekében, hogy továbbra is tudjuk hallgatni. Persze nem tudni, hogy az idő és a gyakorlati használat mit fog kihozni ebből a jelenlegi rendszerből.

Az iMore írása alapján