iPod

15 éves az iPod

#HÍREK
2016. 10. 24.

Elérte másfél évtizedes, jubileumi korát a termék, amely gyökeresen megváltoztatta a zenehallgatási szokásaid. Nézzük hogyan.

Napra pontosan 2001. október 23-án mutatta be az Apple legendás vezetője, Steve Jobs az iPodot. Azért is érdemes fejben tartani az időpontot, mert ez volt az első igazán nagy lökés a mai értelemben vett Apple felé. Egy új korszak indult a cég számára, de azt akkor természetesen még senki nem tudta.

Az első iPod
Az első iPod

Az egész digitális zenei piac még jócskán gyerekcipőben járt. Igaz, volt már addigra egy kilenc hónapja működő iTunes, de még így is vakmerően önbizalomtelinek tűnhettek akkoriban Jobs szavai:

Ennek az egész, teljesen új digitális zenei piacnak nincs egyetlen piacvezető márkája sem. Vannak persze kisebb cégek, mint a Creative vagy a Sonicblue, akadnak nagyobbak is, például a Sony, de egyikük sem ért még el áttörést, nem találták el a receptet. Egyelőre ez senkinek nem sikerült még a digitális zene terén. Azt gondoljuk, hogy mi meg tudnánk találni a kulcsot. Az Apple márka fantasztikus lesz, mert az emberek már eleve megbíznak a brandben, amikor elektronikus eszközeiket vásárolják.

A jelen terabájtokkal és felhőtárhelyekben dúskáló világából visszatekintve nehéz is megérteni, mitől tarolt akkorát az első, 170 grammos iPod. Ezek voltak a varázsszámok: a termék akár 1000 darab 160 000-es bitrátájú számot tud tárolni, közel 20 percre becsült rázkódásvédelemmel. A FireWire csatlakozásnak köszönhetően pedig 5-10 másodperc alatt áthúzhatjuk kedvenc CD-ink tartalmát.

Persze eleinte nem aratott osztatlan sikert. Sok kritika érte, nem értették mire jó ez, és hogy ki fogja egyáltalán megvenni. Ennek megfelelően 2003-ban még csak egymillió eladott példányt számlálhatott a cég. A siker azonban hamar eljött. 2004 végére már 10 millió iPod talált gazdára, egy évre rá pedig 42 millió. A robbanás pedig nem ért egyhamar véget, 2010 szeptemberében már 275 millió eladott darabbal büszkélkedhetett Cupertino, amivel az iPod lett minden idők legnagyobb példányszámban eladott médialejátszója.

Ebben természetesen nagy szerepe volt a zseniális marketingnek is. Dinamikus, fiatalos, szórakoztató reklámokkal igyekeztek feljebb nyomni az eladásokat, mint láthatjuk sikerrel.

Persze a jó reklámok önmagukban nem lettek volna elegek. Szükség volt a megszokott, igényes tervezésre és anyaghasználatra, valamint a mérnökök megfeszített munkájára. Na meg Steve Jobsra, aki kemény kézzel verte ki minden alkalmazottja fejéből a lehetetlen fogalmát.

iPod mini
iPod mini

Ehhez kapcsolódik az anekdota is, miszerint amikor a mérnökök végre elkészültek az Apple első hordozható zenelejátszójának a prototípusával, büszkén mutatták meg Steve-nek a kis fehér eszközt, hogy jóváhagyja a terveket, és indulhasson a gyártás. Steve megfogta az iPodot, kicsit nyomogatta, vizsgálgatta, méregette a kezében, majd azt mondta, hogy túl nagy, és csinálják kisebbre.

A mérnökök lázasan bizonygatták, hogy lehetetlen még jobban összetömöríteni a készüléket, így is hihetetlen mennyiségű innovációra volt szükség ekkora mérethez is. Jobs elhallgatott egy pillanatra, felállt az asztaltól, odasétált a szobában található akváriumhoz, és beledobta a prototípust. Ahogy elsüllyedt, buborékok emelkedtek fel belőle. Steve azt monda:

Azok légbuborékok. Szóval van még benne hely. Legyen kisebb.

Az idő haladtával természetesen az iPodok is alakultak, vékonyodtak, és bővült a paletta is. A mini és a nano termékek már tényleg a maximális hordozhatóságot szolgálták, nem is beszélve a shuffe-ről, ami egyenesen egy ingre csiptethető, kijelző nélküli lejátszó. A 2010-ben debütált touch széria pedig gyakorlatilag egy iPhone, telefon funkciók nélkül.

iPod shuffle család
iPod shuffle generációk

És valahol itt keresendő az ok, amiért az eladások csökkenni kezdtek, és ami miatt az iPod népszerűsége lecsengőben van. Az iPhone-ok mellett aligha vesz valaki 100 000 forint körül egy terméket, aminek gyakorlatilag minden funkcióját a telefon is tudja. 2014. szeptemberében végül az Apple befejezte az iPod classic árusítását, majd 2015 óta már nem hozzák nyilvánosságra az iPod kategória eladási számait.

Apple iPod touch
iPod touch

De jól is van ez így, a világ gyorsan változik, főleg ebben a szegmensben. Úgy néz ki, a jövő már a stream felé halad, nem feltétlen szükséges fizikailag tárolni a dalokat. De ne felejtsük el: mindezek ellenére a kis lejátszók továbbra is ott figyelnek a világ minden Apple Store-jának polcain.

• Kvíz! Mennyire ismered az első iPodot?

Forrás: Venturebeat.