24 millió Apple Watch

24 millió Apple Watch fogyhat 2015-ben

#HÍREK
2014. 12. 02.
Az Apple Watch egy teljesen új termékkategória az Apple számára, és mint ilyen, nehezen megbecsülhető, hogy várhatóan hány darab talál gazdára 2015-ben. Annál is inkább, mert ugyan egyre több információ lát napvilágot róla, a pontos árazást továbbra sem ismerjük, csak a sportváltozat nettó 350 dolláros indulóárát.

A UBS készített egy felmérést, amiben 4000 embert kérdeztek meg arról, tervezik-e okosóra vásárlását 2015-ben. Ebből az derült ki, hogy az emberek 10%-a tervezi ilyen eszköz beszerzését, ami ugyan nem sok, de a telefontulajdonosok hatalmas száma miatt azért nem is lebecsülendő mennyiség. Ha ezt a 10%-ot ráhúzzuk az iPhone-tulajdonosokra, akkor kijön a UBS által tippelt 24 milliós darabszám.

A cég elemzője, Steven Milunovich a hétfőn kiadott kutatásban kiemelte, hogy az Apple Watch eladásait nagyban befolyásolhatja majd az a tény is, hogy az óra működéséhez mindenképp szükségünk lesz egy iPhone-ra is, ráadásul abból is valamelyik újabb generációra (iPhone 5, iPhone 5s, iPhone 5c, iPhone 6, iPhone 6 Plus). Hisz azonban abban, hogy az Apple Watch első generációja megalapozza majd az Apple későbbi sikereit ezen a területen.

A pénzügyi évből fennmaradó néhány hónapban (amennyi még hátra van 2015-ből az óra megjelenésekor, legyen mondjuk 6) tehát 24 milliós darabszámot jósol. Átlag nettó 420-430 dolláros eladási árral számolva ez 10,3 milliárd dolláros pluszbevételt jelent az Apple-nek, ami 33%-os átlagos haszonkulcs mellett 3,4 milliárd dollár profitot jelent. Milunovich becslése egyébként szeptemberig tart, mivel akkor zárul az Apple pénzügyi éve, tehát ebben a 24 milliós darabszámban a karácsonyi időszak becslése még nincs benne.

Adatok forrása: UBS.

2016-ra 40 milliós darabszámot jósol a UBS elemzője, 17 milliárd dolláros bevétellel és 6,2 milliárd dolláros haszonnal. 2018-ra pedig már egészen durva számokat vár: 67,6 millió darabos eladást, ami 28,4 milliárd dolláros bevételt jelentene, vagyis Milunovich szerint ekkorra már a cég egyik legjelentősebb terméke lesz az Apple Watch, már ami a bevételeket jelenti. Hosszútávon egyébként azt is elképzelhetőnek tartja, hogy az óra lesz az iPhone utódja, ami ezért szerintem elég merész elképzelés, illetve a piac átalakulását várja az Apple belépésével:

Noha nem az Apple volt az első cég, ami MP3-lejátszót vagy okostelefont gyártott, ők fogalmazták újra ezeket a termékkategóriákat. Arra számítunk, hogy az Apple Watch-nak is hasonló hatása lesz az okosórák piacán.

Nekünk a szerkesztőségen belül elég eltérő becsléseink vannak az óra eladási mutatóit illetve a bevételeket illetően. Jómagam 2015-ben 10 millió eladott darabra tippelnék, úgy, hogy ebben már benne van a karácsonyi időszak is, ami a UBS elemzéséből hiányzik. Bence még nálam is pesszimistább, ő 8 millió darabra tette a voksát 2015-ben. Handras a legbizakodóbb, szerinte gyakorlatilag a gyártókapacitás határozza majd meg az eladásokat, ezért elég tág keretek között szabta meg a saját becslését, ami 15 és 30 millió darab közé esik.

Szerintem nagyon fontos tényező lehet az árazás is. Milunovich becsléseit a bevételekkel kapcsolatban egyébként reálisnak látom, mindössze kevesebb darabszámra és magasabb átlagárra fogadnék. Van egy olyan érzésem, hogy a 350 dolláros indulóár még szíj nélkül értendő, vagyis a teljes óra legolcsóbb, sportváltozata is valahol nettó 400-420 dollár körül kezdődik majd, tehát ezt az összeget semmiképp sem jelölném meg átlagos eladási árnak, azt valahova nettó 600 dollár környékére tenném (itthon legyen áfával, Artisjussal mondjuk 180 ezer Ft körül).

Forrás: AppleInsider. Borítókép: Apple.