imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

iPhone 8

Itt találsz mindent az iPhone 8-ról

A Jawbone is kiesett az Apple Watch mellől


Az Apple okosórája úgy tűnik, szép lassan kannibalizálja a hordozható fitneszeszközök piacát. Ezúttal az egyik legrégebbi vetélytárs kényszerült új utak után nézni. De nem biztos, hogy sokáig nyugtuk lesz.

A Jawbone anno nagy reményű cégnek indult. A fitnesz-központú okoskiegészítőikkel az elsők közt voltak, akik felismerték a piac jelentőségét. Ráadásul rendkívül jó ár-érték arányú eszközeik kifejezetten szépek, elegánsak vagy épp extravagánsak voltak. Mi is elégedetten teszteltük pár éve az akkori legolcsóbb megoldásukat, a Jawbone UP MOVE-ot, valamint a Verge is a Jawbone UP24-et hozta ki győztesnek a 11 fitneszkarpántot összemérő versenyén. Mondhatni tehát, ment a szekér.

Jawbone-UP-MOVE-3

De aztán ahogy alakult a piac, úgy szorult a Jawbone is egyre inkább háttérbe. A lejtő mostanáig tartott: a vállalat bejelentette, hogy kiszáll a hordozható kiegészítő piac széles vásárlóköröket célzó ágából, és átnyergel a klinikai felhasználás felé. Ha úgy nézzük, lényegében egy magasabb ligába léptek, a klinikai felhasználáshoz ugyanis nagyon szigorú szabályozásoknak kell megfelelni, valamit rendkívül pontos adatokat kell szolgáltatni.

Sikernek viszont nem feltétlen könyvelhető el a profilváltás, hiszen a döntés hátterében elsősorban anyagi nehézségek állhattak. Hasonló okok miatt már tavaly is felröppent a hír, hogy a Jawbone hamarosan kiszállhat a hordozható eszközök piacáról, de akkor ezt a cég határozottan cáfolta.

jawbone-up24-cover

Az üzleti stratégiaváltás eleve nem áll túl távol a vállalattól. Kezdetben ugyanis fej- és fülhallgatók gyártásával foglalkoztak, majd megjelentek a Bluetooth hangszórók piacán is, végül pedig az olcsóbb hordozható eszközök lettek a fő bevételi forrásaik.

A Jawbone felkészült rá, hogy újra változtasson az üzleti stratégiáján. Áttérünk a kis árrésű fitneszkarpántok közvetlenül a felhasználókat célzó értékesítési modelljéről a nagyobb árrésű business-to-business modellre. Valamint mostantól elsősorban egészségügyi termékeket, és az ezekhez kapcsolódó szolgáltatásokat fogunk készíteni, klinikák, és más, páciensekkel dolgozó egészségügyi szolgáltatók számára.

Ehhez először persze pénzt kéne gyűjteniük, amit a már meglévő befektetőiktől kalapoznának össze, de egyes jelentések szerint már új stratégiai partnerekkel is megkezdték a tárgyalásokat.

up3-explode-2400.v1

Azt, hogy mennyiben tehető felelőssé a kilépésért az Apple Watch, nehéz megmondani. Az viszont jól látszik, hogy amióta az Apple belépett a piacra, sorra hullanak ki, vagy gyengülnek meg a legnagyobb ellenfelek is, emlékezzünk csak például a Pebble halálára. Ez nem is csoda, alapvetően még mindig inkább rétegtermékekről van szó, a célfelhasználók jelentős részét pedig az Apple Watch simán elszipkázza túlnyomó piaci részesedésének köszönhetően.

A Jawbone most tehát Apple-mentes vizekre evezett, ahol sokkal jobb esélyekkel lehetnek majd piacvezetők, lévén nincs olyan erős konkurencia. A kérdés, hogy ennek meddig örülhetnek, hiszen az Apple a jelek alapján nagyon szeretné ha az Apple Watch is elfogadott klinikai pontosságra tenne szert a jövőben. Sőt, a véroxigénszint mérésére elvileg már most is alkalmas a Watch, csak egyelőre nem aktiválták a funkciót, hiszen akkor jóvá kellene hagyatni az Amerikai Élelmiszer-, és Gyógyszer Ellenőrző Hatóságnál (FDA) az eszközt. Ez pedig pénz, idő és energia. Azonban nem túl valószínű, hogy ennyiben hagynák a dolgot. Ki tudja, milyen funkciókat hoznak majd a következő generációk…

jawbone-up2-fitness-tracker

Az megint más kérdés, hogy ez mennyire jó a felhasználóknak. Nem lenne rossz, ha maradna pár minőségi konkurencia, akik termékeit össze tudnánk hasonlítani a jövő Apple Watch-aival. Ám ha a siker kitart, biztosan nem kell sokáig várnunk egy komolyabb belépő érkezéséig.

Forrás: 9to5mac

MacBook Air és Apple TV akció
Apple Inc. (AAPL)

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? ... - Klikk ide!