greengo cover

A jövő közlekedési modellje már Budapesten is

#HÍREK
2016. 11. 22.

Nincs fenntartási költség, amortizáció vagy parkolási para. Minek vennél kocsit, amikor bérelhetsz GreenGót?

Azt gondolom, nem kell hosszan ecsetelnem, hogy Budapest (és amúgy a nagyvárosok zömének) belvárosát nem a jelenlegi közösségi igényekre tervezték. A belvárosi mindennapokban biztos lehetsz, hogy az utcában lassan guruló autó sofőrje épp parkolóhelyet keres. Sok szerencsét hozzá.

Ráadásul, ha jól belegondolunk, az autók élettartamuk java részét álló helyzetben töltik. Sokan használják őket a reggeli-délutáni ingázásra, esti bevásárlásra, de vannak, akik számára csak hétvégén jön jól a privát négy kerék. Lássuk be: valójában nincs szüksége ennyi embernek kocsira, sokszor csak státuszszimbólum, esetleg az alternatívák hiánya miatt tartják.

Az sem véletlen, hogy sokan a jövőt a közösségi közlekedésben látják, ami például Londonban is egyre népszerűbb. Miért vennél meg valamit, amit csak ritkán használsz és rohamosan csökken az értéke? Sokan megfontolhatnánk a nagy bölcs, Dwayne „The Rock” Johnson szavait a Nagypályásokból (Ballers): ne vegyél olyat, ami gurul, repül, úszik, vagy meg lehet… értitek. Jelen esetben lízingeld ki pár percre.

Az autós bubi

A belvárosi élethez például remek alternatíva lehet a GreenGo. A közösségi közlekedés legújabb szereplőjét gyakorlatilag hívhatjuk itthon a négykerekű Bubinak is, hiszen sokban hasonló az üzleti modell. Elektromos autók a levegőszennyezés csökkentéséért, kisméretű (VW E-UP) járgányok a kevesebb parkolóhely-igényért (no meg az ingyenes parkolás végett). Négy keréken, mégis zölden.

Az autók használatáért a 990 forintos havidíjon felül perc alapon fizetünk, a 65Ft/perces ár pedig kifejezetten baráti, főleg, ha a taxis árakhoz hasonlítjuk. De rövid utakon az 1-2 buszjegy árát (350 Ft) is veri. Ráadásul viszonylag egyszerűen GreenGo használóvá válhatsz.

Először regisztrálni kell (ennek összesen 5900 Ft regisztrációs díja van, és az irataidat személyesen kell bemutatnod a Király utcában), illetve meg kell adnod a bankkártyád adatait, amit majd terhelni fognak (az Uberhez hasonlóan). Meg kell adnod egy személyes kódot is, ami a használathoz szükséges. Mindezek után csak letöltöd az applikációt telefonodra, és már be is léptél a jövő közlekedési rendszerébe.

Akár a honlapon, akár az applikációban nézed, a képlet egyszerű: adott egy Budapest térkép egy zöld zónával, benne az autók pinelve. A zöld zónán belül tudod felvenni az autókat, és csak itt tudod befejezni az utad is.

Egyszerűen megtalálhatod a hozzád legközelebb eső kocsit

A bérlés is gyors és bolondbiztos: egy adott autó pinjére bökve lefoglalhatod a járgányt, vagyis 30 percig más nem férhet hozzá, ennyi időd van beszállni. Az autóhoz érve előbb megadod személyes kódodat, majd látni fogod, ahogy megjelenik a kijelzőn egy újabb PIN kód. Ezt felhasználva ki is nyithatod az autót. Slusszkulcs a kesztyűtartóban. Még egy kis vacakolás a középkonzolon a PIN kóddal (nekem ezt lényegében sosem sikerült elsőre beütnöm, riasztott, de csak meg kell szokni), és indulhat is a füstmentes utazás.

Amint odaérsz a célállomáshoz (a zöld zónán belül), egyszerűen leállítod a kocsit, vissza mindent a helyére, az appal bezárod az autót, a kártyádról meg levonódik az utazás díja. Ha egy oda-vissza útnál biztosan akarsz lenni abban, hogy más nem viszi el a járgányt, míg intézed a dolgod, egyszerűen ne zárd le a bérlést. Ilyenkor 15 Ft/perc áron parkolási díjat kell fizetned. Cserébe nem kell várnod taxira vagy épp keresgélned másik autót.

Bérlés közben persze elhagyhatod a zónát, sőt, az autók pályamatricákat is kaptak Pest megyére. Azonban ilyenkor parkoláskor díjat kell fizetned, amíg le nem teszed végleg a zöld zónában. Vagyis kiruccanhatsz nyugodtan az IKEA-ba, de minél előbb végzel, annál kevesebbe kerül az út, mindkét kasszánál… Ráadásul a kis méretnek ára van, a járgányok rakterébe egy 60 centis polcnál több nem nagyon fog beleférni.

Ennek ellenére nálunk például átcsusszant a teszten. Mivel eddig még nem volt szerencsém elektromos autót vezetni, így pár rövidebb belvárosi út után úgy döntöttem, a hétvégi családlátogatásra is kipróbáljuk a kis Volkswagent a saját egyterű helyett. Ez szép és jó, de amikor megpróbáltam a babakocsi alját a hátul elhelyezett „ridikültartóba” tenni, voltak problémák. A B terv viszont összejött: gyerek és asszony hátul, a babakocsi pedig az anyósülésen utazott. Nagy csomaggal épp ezért nem ideális, de tudjuk, leleményes nép a magyar.

Valószínűleg nem csak én gondoltam a tesztidőszak alatt, hogy mekkora jó lenne így járni a telekre: az átlagos bérlés több mint 6 óra volt, amiből a vezetés kevesebb mint másfél óra. Nem mondom, nem kerül sokba a parkolás, de azért vélhetően élesben ezek a számok jelentősen változni fognak. A statisztika iránt fogékonyaknak: csak a tesztvezetők megtettek már 41 508 km-t, ami több mint az egyenlítő hossza. Mindezt károsanyag-kibocsátás nélkül!

GreenGo élmények
Mindenhol parkolhatsz, kivéve a mozgássérültek helyén… jobbra a családi helykihasználás kimaxolva

Egy dologra egyelőre nagyon figyelj, ha GreenGóval utazol: a telefon legyen feltöltve! Ugyanis ha lemerülsz, nem tudod mivel lezárni a rendelést, ketyeg az összeg, kulccsal tudod csak bezárni, azt majd vissza kell hozni, egy szóval macera. A rutinos rókák majd gondolom hordanak magukkal autós töltőt, ám remélem a jövőben erről gondoskodik majd a cég.

Ettől függetlenül viszont egy rossz szavam nem lehet. Elérhető árú szolgáltatás, új autók, a célnak megfelelnek. A mai napon 40 autót számoltunk össze a térképen, ám ez a jövőben vélhetően nőni fog. Azt mindenki döntse el maga, hogy neki megéri-e a GreenGót igénybe venni. Egy azonban tény: az élhetőbb város eléréséhez minél több ilyen kezdeményezésre van szükség!