Adobe Ink & Slide teszt

2015. 03. 17.
Tavaly jelent meg az Adobe különleges rajzkészlete iPadekhez, az egy sytlust és egy vonalzót tartalmazó Ink & Slide csomag. Nemrég hozzánk is megérkezett a termék, és mivel rajzolásban sajnos egyikünk sem jeleskedik különösebben, megkértük Leskó Róbertet a Hungarian Adobe User’s Grouptól, hogy segítsen nekünk a tesztelésben. Az ő írását olvashatjátok most.

Habár az iPhone és az iPad használatának egyik meghatározó eleme a Multi-Touch felület, amely ujjmozdulatainkra építve vezérli az eszközöket, az iPad 2010-es megjelenése óta több gyártó is megpróbálta megalkotni A Stylust, amely például egyszerűbb rajzolást tenne lehetővé a táblahasználóknak. Az Adobe 2014-ben megjelent megoldása rögtön két eszközt is ad az arra érdemesek kezébe: Az Ink & Slide csomag ugyanis egy nyomásérzékeny tollal (Ink) és egy kattintható vonalzóval (Slide) érkezik.

Tesztpadon az iPaddel

A későbbi értékelésekhez fontos megjegyezni a tesztkörülményeket: Másfél hétig használtam a két eszközt, ezalatt az idő alatt háromféle iPaddel próbáltam ki a használatukat. Legtöbbet saját retina felbontású iPad minimmel teszteltem, de néhány órán keresztül egy retina bontású iPad és egy első generációs, kisebb felbontású iPad minin is rajzoltam a tollal. Összességében érdemleges különbséget nem tapasztaltam az eszközök között, így megnyugtató, hogy különböző méretű és felbontású eszközökkel is hasonlóan használható mind a két termék.

Első találkozás

Nem szeretnék unboxing-cikket csinálni a tesztemből, de mégis érdemes néhány mondatot szentelni a türelmetlen csomagolófólia-felvágás utáni perceknek. Az Ink & Slide dobozát kibontva az Apple termékcsomagolását megközelítő minőségű anyaghasználat és tálalási mód fogad minket, ami engem megnyugtató mosolygásra késztetett. Ha a külcsínre ekkora gondot fordít a gyártó, talán nem fogunk csalódni a használat közben sem.

Adobe Ink & Slide

A töltőkábelen és apró leíráson felül kapunk egy, a teljes tollat magába fogadni képes töltőkapszulát, amely színes szuszogással mutatja a töltés állapotát, valamint tokként védelmezi az eszközt hurcolás közben. A fém vonalzó egyetlen kiegészítőt sem igényel, tölteni ugyanis nem szükséges.

Az Adobe mindkét eszközt alumíniumházba építette, ami egyrészt masszívvá, ennek ellenére könnyűvé azokat. Ezen a ponton elindultam a konyhai mérlegért, amikor eszembe jutott, valószínűleg képtelen lennék lemérni az aprócska tömeget, és majdnem igazam lett: mindkét eszköz kis eltéréssel 20 grammos. A toll ráadásul egy megcsavart háromszög alapú kereszmetszettel rendelkezik, ami kényelmesebbé teszi a fogását. Egyetlen kellemetlenséget tapasztaltam hosszabb távon, a tenyér nedvességével találkozva ugyanis a toll felülete kissé csúszóssá válhat. De lehet, hogy csak én izgultam túlságosan a rajzolás közben. Szabad kézzel rajzolni ugyanis nemigen tudok. Hogy született akkor a szakmai teszt?

Szakértő kezekben

Megkértem grafikus barátomat, Cseh Eszter Sárát, hogy több éves grafit- és pasztellfogás után vegye kézbe a digitális tollat és vonalzót, majd az Adobe Draw appjában csináljon vele bármit. Az erről készült timelapse videót nézzétek meg:

A toll ugyan több alkalmazással is képes együttműködni, a teljes funkcionalitás kihasználáshoz a Draw-t nyitottam meg. Itt az összes beépített funkció elérhető, amelyek megkönnyítik az alkotást. Körülbelül negyed órás ismerkedés után legnagyobb örömömre Eszter már kérte a timelapse elindítását, ez nekem azt sugallta, nem kell majd sokszor belelapoznia a használati utasításba.

A Bluetooth-csatlakozás után a tollhegy 2048 fokozatban képes érzékelni a képernyőhöz nyomás erősségét. Az ehhez szükséges megoldáshoz az Adonit cég Pixelpoint technológiáját használja az Adobe, ez sokak szerint a legpontosabb érzékelést teszi lehetővé ma a piacon.

Feszülten vártam, hogy érkezik-e valamilyen panasz a rajzolás közben. Leginkább a valós tollvonás és annak képernyőn megjelenése közti késleltetéstől féltem, amely alapjaiban ronthatja el a felhasználói élményt. A másfél hetes saját teszt végére és grafikus barátom tapasztalataira építve kijelenthetjük, hogy a bluetooth-os adatátvitelen (és nem a bőrünk érintésén) alapuló technológia miatt valamennyi késéssel számolnunk kell rajzoláskor, de ez csak a leggyorsabb mozdulatokkor érezhető igazán. A legtöbb esetben a digitális vonal kellőképp gyorsan jelenik meg a képernyőn.

Adobe Ink & Slide

Ennél érdekesebb kérdés a toll és a képernyő által bezárható szög. Sokszor tapasztaltuk ugyanis, hogy bedöntve a tollat a hegy és a rajzolt vonal pozíciója távolabb kerülnek egymástól. A rajzoló alkalmazás menüjében beállítható a kényelmes kéztartás, ahol megadható, hogy mennyire szeretnénk ráejteni csuklónkat az iPad felületére, de ezt a beállítást azonban véletlenszerűen, rajzolás közben többször is visszaállította az app az alapértelmezett értékre. Természetesen kiválasztható a palm rejection funkció, amikor akár a kisujjunkkal és tenyerünk élével meg is támaszthatjuk a táblát, miközben csak a tollat veszi figyelembe a program.

Festés, vonalazás

Rajzoláshoz ötféle ecsetet-tollat-filcet és egy radírt választhatunk az Adobe Drawban, valamint rajzainkat több rétegre szervezhetjük, így összetettebb átfedéseket/takarásokat is megvalósíthatunk és nem kell a már meglévő tartalom elrontásán izgulnunk. Eszter például a legalsó réteget geometrikus formákból építette fel. Ehhez óriási segítség a vonalzó.

Eleinte nehezen tudtam elképzelni, hogy bármiféle haszna lenne egy vonalzónak rajzolás közben. Azonban a Slidenak többféle, elsőre nem látható előnye van. A felületre helyezve azonnal maga mellé rajzol egy-egy segédvonalat mindkét oldalára, amit az Inkkel áthúzva már valóságosan rögzített, de tökéletesen egyenes vonal marad a vásznon.

Adobe Ink & Slide

Ezen felül a vonalzón elhelyezett egyetlen fizikai gombbal előre definiált vektoros elemeket tudunk a vászonra nyomdázni. A vonalzóval létrehozott elemeket a Draw speciálisan kezeli, az azok által körbekerített területet a toll hegyével ki tudjuk tölteni egy előre definiált kitöltőszínnel, a vektoros körvonalra koppintva körvonalszínt tudunk módosítani.

Az Ink hegye kemény műanyag, amely kis ívben lekerekített, így kellőképpen vékony ahhoz, hogy pontosan, illetve, ha szükséges, keskeny vonallal rajzolhassunk. Nekünk elég csupán az alapértelmezett vonalvastagságot beállítani, innentől kezdve pedig a toll jól reprodukálja a rajzórákról ismerős élményt a papírra keményen rányomott ecsettel, a nyomás érzékenységét ugyanis nagyon szépen érzékeli az Ink.

Összességében

Az Adobe dedikált szoftvereihez Creative Cloud fiókra van szükségünk, ha ezzel bejelentkezünk, böngészhetjük mások rajzait, ami még a bátortalan próbálkozókat is az Ink & Slide próbálgatására ösztönzi. Saját rajzainkat is megoszthatjuk másokkal az Adobe felhőjében, vagy elmenthetjük az iPad fotótárába. Az egyik legfurcsább és legzavaróbb furcsaság a vektoros mentés hiánya, aminek következtében csupán png formátumban juthatunk hozzá az elkészített alkotáshoz.

Saját szememmel végigkövetve biztosan kijelenthetem, hogy némi előzetes szabadkézi alkotói tapasztalattal, rajzos affinitással egy bosszúságtól mentesen használható eszközt kapunk, amely nem lóg ki stílusban és minőségben Apple eszközeink közül. Engem meggyőztek a termék elsődleges funkcióit kísérő apróságok, legyen szó az említett anyagminőségről, vagy az Ink végén elhelyezett RGB LED személyes színreszabásáról.

A valamivel több, mint 10 órás üzemidő és gyors USB töltési lehetőség hűséges mindennapi társunkká teszi az Adobe eszközeit.

49 900 Ft
24 900 Ft
Tovább
Nincs készleten Hol van készleten?