imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

A Lightning csatlakozó olyan mint a köldököd

Így tisztíthatod meg

Ez a cikk több mint egy éve nem frissült. Kérjük, vedd figyelembe, hogy ennek tükrében a tartalom mára már idejétmúlt lehet.

Alan Dye, az Apple kezelőfelületekért felelős új alelnöke


Ahogy pár napja megírtuk, Jony Ive-ot előléptetik, a helyét pedig osztottan két régi-új arc veszi át. A hardveres dizájnért a már bemutatott Richard Howarth, a szoftveres megjelenésért pedig a most bemutatásra kerülő Alan Dye fog felelni.

Ha az aktualitás felől közelítünk, akkor onnan lehet számunkra ismerős, hogy ő felügyelte az Apple Watch kezelőfelületének kialakítását. Fő feladata az volt, hogy a termék a lehető legkönnyebben legyen használható, azaz szoftveresen is a legjobb felhasználói élményt nyújtsa. Karrierjét azzal a – végül nem megvalósított – javaslatával alapozta meg az Apple-nél, hogy kézzel festett dobozokban árulják az első iPhone-t, de ez természetesen csak egy a sok húzása közül.

Dye új pozíciója cégnél a felhasználói felületekért felelős alelnök (Vice President of User Interface), elsődleges feladata tehát, hogy a lehető legjobban legyen biztosítva az, amiért sokan szeretik az Apple-termékeket: a könnyű és átlátható felhasználói élmény. Ő lesz az az ember, aki átveszi Jony Ive helyét a napi teendőket és az operatív vezetést illetően a szoftveres dizájn területén.

Alan Dye, Jony Ive és Richard Howarth | Kép forrása: The Telegraph
Alan Dye, Jony Ive és Richard Howarth | Kép forrása: The Telegraph

9 évvel azután, hogy elvégezte Syracuse University kommunikációs dizájn szakát, 2006-ban csatlakozott az Apple-höz. A cupertinói váltás előtt szenior dizájnerként dolgozott több cégnél, így a Landor Associates-nél, az Oglivy&Mather Brand Integration Groupnál, valamint kreatív igazgató volt a női luxuscikkeket forgalmazó Kate Spade divatháznál. Szabadúszó grafikusként dolgozott a The New York Times-nak és a The New York Magazine-nak, ill. számos más lapnál és kiadónál is megfordult. Hírnevét már akkor megalapozta szakmai körökben gyorsaságával: volt, hogy egy délelőtt 11 órakor elkészült sztorihoz este 6-ra már le is szállította az illusztrációt.

Egy évvel az első iPhone megjelenése előtt érkezett az Apple-höz, ahol a kreatív igazgatói (Creative Director) posztot kapta. Korábban már együtt dolgozott a „Marcom” (marketing és kommunikáció) részleggel, azonban először azzal a munkájával hívta fel magára a figyelmet, amikor segített megtervezni a termékek dobozait. Látszólag csekély, mellékes dolog az, hogy milyen egy terméknek a csomagolása, de aki tartott már a kezében Apple termékdobozt, az rögtön észreveszi azokat az apró és finom részleteket, melyek jól észrevehetően megkülönböztetik azt bármelyik más gyártó termékétől – ezáltal is növelve a felhasználói élményt. Jó bornak is kell a cégér, és mi is szívesebben nyúlunk egy olyan termékhez, ami már becsomagolva is képes minket megszólítani. Ezt az Apple is pontosan tudja.

Az Apple Watch Edition doboza. | Kép forrása: Apple
Az Apple Watch Edition doboza. | Kép forrása: Apple

Dye egyik ötlete az volt, hogy minden egyes iPhone doboz sarkait kézzel fessék le, hogy elkerüljék a szállítás során keletkező sérüléseket, karcolásokat és elszíneződéseket. A részletekre és az apró finomságokra való odafigyeléssel előre lehet jutni a cégnél, ezért Dye-t gyorsan elő is léptették a felhasználói kezelőfelület csoport (Human Interface Group) vezetőjévé.

Jony Ive-val akkor kerültek igazán közeli munkakapcsolatba, amikor nem sokkal Steve Jobs 2011-es halála után felmerült az Apple Watch ötlete. Abban az időben Dye épp az iOS 7-en dolgozott a saját csoportjával. Kulcsszerepe volt emellett az OS X Yosemite és az Apple Watch felhasználói felületének a kifejlesztésében. Jony Ive ezt mondta róla:

Alan a felhasználói felület zsenije. Az Apple Watch operációs rendszerének tetemes része tőle származik.

Alan Dye-t különösen érdekelte az, hogyan lehetne digitális formában reprezentálni egy mechanikus kronográfot. | Kép forrása: Wired
Alan Dye-t különösen érdekelte az, hogyan lehetne digitális formában reprezentálni egy mechanikus kronográfot. | Kép forrása: Wired

Tudvalevő, hogy az Apple nagyon komolyan irányítja (és szankcionálja) azt, hogy egy adott termékről vagy folyamatról ki és mit nyilatkozhat. Azzal, hogy Dye-t előtérbe tolták, és interjút adhatott a New Yorker-nek és a Wired-nek, egyértelművé vált, hogy nagyobb szerepet szánnak neki. A Wired így ír róla:

Sokkal inkább Burberry, mint BlackBerry. Tudatosan balra fésült hajával, és ingjének belső zsebére csiptetett japán tollával egyértelműen annak az embernek a benyomását kelti, aki nem fogja a véletlenre bízni a részleteket.

Amikor az óráról kérdezték, így nyilatkozott:

Volt egy olyan érzésünk, hogy a technológia egyre inkább az emberi testre helyeződik majd át. Azt láttuk, hogy ez egy természetes hely, aminek történetileg is van relevanciája és hangsúlya: a csukló.

Az ábra, amit a rózsaarany Apple Watch Edition modell párosításakor láthatunk. | Kép forrása: Wired
Az ábra, amit a rózsaarany Apple Watch Edition modell párosításakor láthatunk. | Kép forrása: Wired

„Az okostelefonok az életünk részévé váltak, de egyszerűen annyira össze vagyunk kapcsolva egy állandó jelenidőben, olyan sok a folyamatos értesítés, hogy az már romboló hatással is van, képtelenek vagyunk például egy vacsorát úgy elfogyasztani, hogy ne vegyük elő a telefonunkat” – idézi Kevin Lynch gondolatait a Wired. „Meg akartuk tartani ezt a szintű állandó kapcsolatot, de kicsit emberségesebbé is akartuk tenni, hogy ne kelljen teljesen kiszakadnod a pillanatból, amikor valakivel együtt vagy. Míg a telefon invazív, megszakító jellegű, addig az óra diszkrét és intim, könnyen és gyorsan el tudjuk dönteni, hogy a beérkezett értesítés fontos vagy sem.”

A New Yorker cikke – ami túlnyomórészt Jony Ive-ról szól – az alábbi szituációval akarja szemléltetni, hogy mennyire letisztult dizájnra törekszik az Apple:

Dye-jal az Infinite Loopon beszélgettem, a gyepen, egy asztalnál. Magával hozta a vázlatfüzetét, majd kinyitotta egy olyan oldalnál, ahol csupa egyszerű körvonal volt látható: tollaslabda, villanykörte, viharfelhő, fa. Megpróbálta elképzelni azokat a lehetséges üzeneteket, amiket irka-firkában tudnak Apple Watch-on küldeni egymásnak az emberek.

Apró érintéseket és a szívverésünket is elküldhetjük az órával. | Kép forrása: Wired
Apró érintéseket és a szívverésünket is elküldhetjük az órával. | Kép forrása: Wired

A szoftverfejlesztő csapat előrébb járt, mint hogy elkészült volna az óra hardvere, ezért egy szimulátor programban tesztelték az elképzeléseiket.

Júliusig hivatalosan nem veszi át a felhasználói felületekért felelős alelnök posztját, ezért addig várnunk kell, ha pontosabban szeretnénk tudni, hogy milyen új szerep vár rá a cégnél – ha egyáltalán kiderül ez. Mindenesetre Jony Ive egy magához nagyon hasonló embert ültetett a helyére: egy szerény, tökéletességre törekvő, a luxustermékek világát ismerő, kreatív háttérrel rendelkező személyt.

Forrás: Cult of Mac, Wired, New Yorker.

Akár 100 000 Ft kedvezmény
Apple Inc. (AAPL)

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? ... - Klikk ide!