imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Szuper tablet, szuper áron

Már elérhető az új, 2018-as iPad!

Állandóan a telefonod macerálod? Állítsd fekete-fehérre!


X vagyok, Y éves és telefonfüggő. Azt hiszem, kis túlzással X és Y helyére tetszőleges név és életkor behelyettesíthető, hiszen szinte mindannyian a mobilunkkal kelünk és fekszünk. Eljött az ideje, hogy véget vessünk ennek, és helyreállítsuk a világ rendjét!

Függőnek lenni elég vacak egy érzés. Tudom, mert dohányzom, pedig igazából nem is akarok. Akkor mégis miért teszem? Mert a szervezetem rendszeresen követeli a napi nikotinadagját, én pedig túl akaratgyenge vagyok, hogy ezt megtagadjam tőle. A kémiánknak, biológiánknak elég nehéz ellentmondani. Nem állítom, hogy lehetetlen, de nehéznek nehéz.

Bár sokkal ártalmatlanabbnak tűnik, a mobilfüggőség ugyanolyan függőség mint a dohányzás. És van egy rossz hírem: több mint valószínű, hogy te is függő vagy. Tegye fel a kezét, akinek volt már konfliktusa belőle, hogy valami/valaki helyett a telefonján babrált! Na, ugye. Valóban elég bántó tud lenni. Nem akarok felmenteni senkit, de a jelenlegi világberendezkedésben tényleg szinte lehetetlen ellenállni. Nem véletlen vannak olyan sokan az áldozatok.

Egyfelől az okostelefon valóban munkaeszköz. Szinte alapelvárás a megléte, így a helyzet kezelésében nem, vagy csak nagyon ritkán lehet megoldás az addikció tárgyának megvonása. Kevesen engedhetik meg maguknak, hogy ne válaszoljanak a lehető leggyorsabban az üzenetekre, hívásokra, hogy ne kapjanak figyelmeztetést a naptáreseményeikről, vagy hogy ne használják a számtalan egyéb funkció némelyikét.

A dolog másik része meg, hogy a készülék- és tartalomgyártók, mint a szorgos kínai dizájnerdrog-laborok, mindent megtesznek a függőség fenntartásának érdekében. Patika mérlegen van kimérve minden kijelzőn eltöltött pillanatod. Pszichológusok, idegtudósok dolgoznak a pozitív visszacsatolások állandó, jól adagolt szintentartásán.

Úgy válogatják meg az alkalmazások, weboldalak színeit, olyan ikonokat és UI elemeket készítenek, olyan hangokkal operálnak és olyan rendszert alakítanak ki, hogy téged a lehető leghosszabb ideig, és a lehető legsűrűbb periódusokban a kijelző elé tudjanak szögezni.

Ebben pedig tényleg kulcsszerepet játszanak a színek. A Homo sapiens úgy lett megalkotva a természet által, hogy a „fő“ érzékszerve a látás legyen. Míg egy kutya mondjuk elsődlegesen a szaglással térképezi fel maga körül a világot, addig az ember a vizuális ingerekre épít ebben. Éppen ezért hatalmas hatással vannak ránk a színek.

A színek nem pusztán objektumok felderítésére szolgáló jelek. Ennél sokkal alapvetőbb dologról van szó: a színek arról árulkodnak számunkra, hogy mi a fontos. Ha sok szín és nagy kontraszt vesz körbe, akkor folyamatosan a figyelemfelkeltettség állapotában vagy. Ilyenkor a figyelmi rendszered állandóan azt kiabálja: Ide nézz, ide nézz! – mondta Bevil Conway, a National Eye Institute színekkel és érzelmekkel foglalkozó kutatója.

És ezzel tökéletesen tisztában vannak a nagyobb vállalatok szakemberei is. Thomas Z. Ramsoy, a koppenhágai Neurons cég vezetője is ezzel foglalkozik, tapasztalatai sok tanulsággal szolgálnak. Elmondása szerint agyi szkennerekkel, szemmozgáskövetéssel és egyéb technológiák segítségével mérik, mi történik a felhasználó agyában, amikor interakcióba kerül az adott alkalmazással, például amikor Facebookozik. A kapott információkból pedig utána már könnyen lehet mérnökölni a felhasználói élményt.

Ilyen módon a cégek relatív egyszerűen befolyásolhatják a tudat alatti döntéseinket. Biztos veletek is előfordult már, hogy határozottan csak egy konkrét cél érdekében vettétek elő a telefont (például, mert írni akartatok egy e-mailt), de végül fél óra Facebook és Instagramozás lett belőle. Hogy miért? A szép színes ikonok, és a fölötte pirosan virító értesítések miatt…

Ramsoy szerint a cél általában az szokott lenni, hogy pozitív, örömteli érzelmeket evokáljanak és magukra vonják a figyelmet, de mindezt úgy, hogy közben az élmény végig természetesen hatást keltsen, ne legyen túl tolakodó.

Színek és formák – ezek a kulcsfogalmak, ha az emberek figyelmének megragadása kerül előtérbe. Márpedig a figyelem az új valuta. Egy olyan felület, amelyik magára vonja az emberek figyelmét anélkül, hogy negatív módon zavaró lenne számukra, vagy hogy azt éreznék, sérül a személyes terük – na ez a cégek végső célja.

Láthatjuk tehát, hogy minden természetes biológiai reakciónkat kihasználva vagyunk becélozva vállalatok figyelemelszívó célkeresztjébe. És akkor még csodálkozunk, ha mindenki a telefonját nyomkodja a metrón… Adott viszont a kérdés: ha a telefonunktól azért mégsem vállhatunk meg, hogyan tudnánk visszavenni saját kezünkbe figyelmünk irányítását, csökkenteni a függőségi hatást?

Fegyverezzük le a vállalatokat!

Ha színekkel támadnak, vegyük el tőlük azokat! Elsőnek nagyon furcsának hangozhat, de ha kevesebbet szeretnéd nyomkodni a telefonod, nem kell mást tenned, mint fekete-fehérre állítani a készüléket. Levelezni, híreket olvasni, üzenetet váltani, tehát minden olyat, amire tényleg szükséges egy okostelefon, ugyanúgy fogsz tudni csinálni. Épp csak nem lesz folyamatos nyomás alatt a figyelmi rendszered. A többi már automatikusan menni fog.

Legalábbis ezt állítja a The New York Times újságírója, Nellie Bowles, aki pár napja maga is kifakította telefonját. Beszámolója szerint egészen meglepődött azon, milyen simán és zökkenőmentesen redukálódott a kényszeres macerálással eltöltött idő a módszernek hála. Mindehhez pedig elég volt pár nap. A kolléga élményein felbuzdulva nálam már fekete-fehér a mobil, ha te is csatlakoznál a kísérlethez a következőket kell tenned:

  • Menj a Beállítások – Általános – Kisegítő lehetőségek menüjébe
  • Haladj tovább a Kijelzőbeállítások – Színszűrők útvonalon
  • Húzd be a Színszűrők melletti csúszkát, alul pedig válaszd a Szürkeárnyalatok opciót
  • Meg is volnánk, élvezd a monokróm iPhone-ozást!

Ha még azért nem vagy teljesen biztos a dolgodban, és szeretnéd ha lenne egy mindig rendelkezésre álló megnyugtató mankó a színdiéta során, akkor a Kisegítő lehetőségek menüpont legalján, a Kisegítő lehetőségek billentyűparancsa pontnál add meg a Színszűrőt. Innentől kezdve a Home gomb háromszori gyors lenyomásával ki/be kapcsolhatod a fekete-fehér üzemmódot.

A személyes tapasztalatokat még mindenképp korai lenne megénekelni, de ha lesz elég tanulsága a kísérletnek, mindenképpen beszámolok majd róla. Ha esetleg ti is velemtartotok, örömmel olvasnám élményeitek a kommentszekcióban, vagy a hello@imagazin.hu-ra címzett levélben.

Forrás: The New York Times

Beoplay H9i

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? - Klikk ide!