Alto's Adventure

Alto’s Adventure: szöknek a lámák!

#TESZTEK
2015. 02. 19.
Szeretem a minimalista, letisztult, de a végletekig csiszolt egyszerű játékokat iPhone-ra. Hasonló volt például a tavaly megjelent ALONE, de idesorolnám a számomra eddig az év játékának tartott Shadowmaticot is. Most újabb taggal bővült a család: a mai nap folyamán megjelent végre az Alto’s Adventure.

Régót várom már a megjelenését, mivel az előzetes videó alapján egy nagyon igényes játéknak tűnt az Alto’s Adventure. Az alapsztori: őrizzük a lámákat a havas hegyoldalban, amikor is azok gondolnak egyet, és elindulnak világot látni. A lámáknak azonban nem szabad elkóborolni, így főhősünk felkapja a snowboardját, hogy begyűjtse a szőrös szökevényeket.

Alto's Adventure

Innentől indul a végtelen snowboardos kalandunk, amiben a különböző akadályokat kikerülve kell minél messzebbre jutnunk, miközben minél több lámát és érmét gyűjtünk be, amik a pontszámunkat növelik. De a karaktereink nem csupán siklanak: mivel a kisujjukban van a snowboardozás, ezért különféle trükkökkel cifrázzák a siklást miközben a lámákra vadásznak. Az irányítás roppant egyszerű, gyakorlatilag egy érintéssel ugorhatunk, illetve ha az ujjunkat a kijelzőn tartjuk, belekezdünk egy backflipbe.

Amilyen egyszerűen hangzik és egyszerűen elsajátítható, annyira nehéz tökéletesre csiszolni a tudásunkat. A lényeg ugyanis, hogy minél több trükköt fűzzünk egymásra, vagyis például köteleken csúszva csináljunk egy hátraszaltót, ami után egy kövön landolunk, ami megdob, így csinálhatunk még egy hátraszaltót, ami után egy háztetőre érkezünk, és így tovább. Ha kőnek ütközünk, nem a snowboardra érkezünk, vagy beesünk egy szakadékba, akkor vége az önfeledt csúszkálásnak, és kezdhetjük elölről az egészet.

Alto's Adventure

Összesen 180 célt teljesíthetünk a játékban, ezek hármas csoportokba vannak rendezve, tehát ha így nézzük, 60 „pályát” kapunk a játékban. A kihívások nagyon változatosak, a cél lehet egyszerűen adott számú láma összegyűjtése, de mindenféle kombók teljesítése is. A célokkal Alto (ő a főszereplő, ha a címből nem derült volna ki elsőre) mellett további karaktereket aktiválhatunk, és mindegyikőjük picit más tulajdonságokkal és stílussal rendelkezik: Alto a tökéletes univerzális snowboardos, Maya például sokkal gyorsabban tud szaltózni, Felipe, a láma (aki az éjszaka leple alatt titokban szokott felpattanni a deszkára, amikor azt hiszi, hogy senki sem látja) speciális képessége pedig a dupla ugrás. Összesen hat karakterrel játszhatunk, így téve még változatosabbá az Alto’s Adventure-t.

Az összegyűjtögetett érméket pedig a felvehető extrák (a mágnes, ami messziről is összegyűjti az érméket, vagy a toll, amivel nem törhetjük ki érkezéskor a nyakunkat) időtartamát hosszabbíthatjuk meg, vagy pedig 10 ezer érme összegyűjtése után (ez el fog tartani egy ideig) megvehetjük a legendás wingsuitot, amivel végképp a domboldalak királyává koronázhatjuk magunkat – nem mellesleg egy teljesen új dimenziót és játékstílust nyithatunk meg magunk előtt.

Alto's Adventure

Röviden így lehetne összefoglalni a játékmenetet, és tudom, hogy már így is bő lére eresztettem, de szeretnék még pár sort írni a grafikáról, illetve arról az aprólékosságról, amivel a Snowman csapata megalkotta az Alto’s Adventure-t. A két alapító, Ryan és Jordan még 2012-ben határozta el, hogy vegyítik a 2D-s játékok és a snowboardozás iránt táplált szenvedélyüket. Mivel nem egy tipikus tucatjátékot akartak fejleszteni, megkeresték a grafikus Harry Nesbittet az ötlettel. 2013 januárjában indult el végül a munka, vagyis közel két évre volt szükség az Alto’s Adventure elkészítéséhez, ami nem éppen kevés idő.

Ez a rengeteg befektetett munka azonban meg is látszik az alkalmazáson, mivel a legapróbb részletekre is figyeltek, a legkisebb nüanszokat is tökéletesre csiszolták. A megjelenés elsőre ugyan nagyon egyszerűnek tűnik, viszont ha jobban odafigyelünk, akkor rengeteg apróságot vehetünk észre. Teljesen dinamikus fény- és időjárási viszonyok vannak például, ha vihar van és villámlik, akkor a villám fénye bevilágítja a pályát. A köteleken pihengető madarak szétrebbennek amikor elképesztő sebességgel közeledünk feléjük a snowboarddal, a wingsuit keltette légáramlatok felverik a havat a talajon, a fákról hullanak a levelek, a szakadékok mélyén sejtelmes köd gomolyog, az árnyékok és a fizika mind-mind elképesztően aprólékosan meg vannak csinálva – ezért is tettem gifeket képek gyanánt a tesztbe, utólag is elnézést, ha valakit zavarnának.

Alto's Adventure

A zene szintén kifejezetten a játékhoz készült, és tökéletesen illeszkedik hozzá, valamint nagyszerűen megteremti az alaphangulatot a környezeti zajokkal egyetemben – egy fül- vagy fejhallgató használata mindenképp ajánlott. Szerencsére olyan technikai részletek is belefértek a fejlesztésbe, mint például az iCloud-integráció, vagyis a játék elmenti és szinkronizálja az eredményeinket például az iPhone-unk és az iPadünk között, vagyis onnan folytathatjuk a játékot az egyiken, ahol abbahagytuk a másikon.

A fentiekből talán kiderült, és nem is tagadom, hogy teljesen beszippantott és magával ragadott az Alto’s Adventure. Szerintem mindenkinek érdemes kipróbálnia, aki szereti az ilyen „endless runner” típusú játékokat. Ha fogékony vagy az igényes iOS-appokra, akkor nem fogsz csalódni benne. Szerencsére a különböző extrákért nem kell fizetni, illetve érmecsomagok sincsenek, vagyis nincs in-app purchase a játékban: elég egyszer kifizetnünk az 1,99 eurót, és bármeddig elüthetjük vele az időt.

• Alto’s Adventure letöltése az App Store-ból (univerzális, 1,99 €)