beats-cover2

Amit az Apple valójában megvásárolna a Beats-szel

#HÍREK
2014. 05. 13.
Mit is kap az, aki Dr. Drét dollármilliárdossá teszi.

Amióta a Financial Times csütörtök este lehozta a bizonyos cikket – miszerint az Apple tervei között szerepel, hogy felvásárolja a Beats Electronics hangtechnikával foglalkozó céget 3,2 milliárd dollárért – majd több másik forrás, és maga Dr. Dre is ezt állította, mindenkiben egy és ugyanaz a kérdés fogalmazodott meg: mit csinál az Apple?! A céget látszólag egy hajszál választja el attól, hogy az eddigi legnagyobb felvásárlást végrehajtsa. Szóval mit is vásárol meg ezzel pontosan?

Dr. Dre – forrás: USAToday
Dr. Dre – forrás: USAToday

Rövid távon az Apple felvásárol egy gyorsan növekvő brandet, amely képes elektronikai termékeket prémium áron eladni, amellyel egyelőre az Apple riválisa is. A Beats, egy hat éves vállalat, melyet Dr. Dre és Jimmy Iovine lemezkiadó alapított, a beszámolók szerint a tavalyi évet 1 milliárd dolláros nyereséggel zárta. A Beats 2008-ban lépett be a piacra egy 350 dolláros fejhallgatóval, öt évvel később pedig már a 99 dollárnál drágább fejhallgatók piacán 59%-os részesedése volt az NPD Group adatai szerint. A The Wall Street Journal szerint 2010 és 2012 között az árbevétele az ötszörösére nőtt.

A dizájn, ami leváltotta a fehér fülhallgatót, mint státuszszimbólumot.

Útközben a Beats betelepedett az Apple Store-okba is, ahol a fejhallgató pultot az ő termékeik dominálják. Annak ellenére, hogy sokat kritizálják a fülhallgatók és fejhallgatók hangzását, a színes dizájnnal és Dr. Dre hozzájárulásával hatalmas rajongótáborra tettek szert a fiatalok körében. A vállalat marketing területén is zseniális – amikor Iovine 2011 és 2013 között az American Idol-ban volt zsűri, szerződést kötöttek a műsort sugárzó csatornával, hogy minden héten több millió néző előtt reklámozhassák a Beats fejhallgatóit. Idővel a vállalat kis “b”-betű lógója lecserélte az Apple ikonikus fehér fülhallgatóját, mint státuszszimbólumot.

Beats urBeats SE
Beats urBeats SE

A Beats felvásárlása lehetőve teszi az Apple számára, hogy high-end kiegészítőket adjon el a legnépszerűbb saját temrékeihez, ezzel sokkal nagyobb profitra téve szert, mintha a saját fülhallgatóikat árulnák. (Állítólag egy 200 dolláros Beats fejhallgató mindössze 14 dollárjába kerül a gyártónak). Emellett az Apple kontrollálhatná az új és erőteljes zenei márkát, ami bizonyítottan népszerű a fiatal generáció körében. Ha a Beats brand ezt túléli, hatalmas, globális növekedési lehetőség áll az Apple előtt.

Hosszútávon a Beats felvásárlása egy olyan zenei szolgáltatást is adhat az Applenek, amely segítségével akár a Spotify-jal is felvehetné a versenyt. Az Apple még mindig a legdominánsabb elektronikus zenei eladó, de a 99 centes letöltések láttán egyre több felhasználó fordul olyan szolgáltatások felé, mint a Spotify vagy a Pandora. A zenei számok eladása 12%-ot esett az utóbbi évben a Nielsen SoundScan elemzései szerint. Steve Jobs híres volt arról, hogy utálta az előfizetős zenei online szolgáltatásokat, de az efajta szolgáltatások hatalmas növekedése egy olyan mértékű keresletet jelent, aminek már az Apple sem fog tudni ellenállni. A ReCode szerint az iTunes Match (felhő alapú zenei szolgáltatás) és az iTunes Radio (Pandora-klón) csalódást okoztak a zeneiparnak. Miközben a Beats Music, ami most januárban indította útjára a bárhol hozzáférhető zenei szolgáltatását, állítólag kevesebb, mint 200 000 követővel rendelkezik, a masszív marketing-kampánynak és a szolgáltatókkal kötött  kedvező egyezségek ellenére.

A Spotify agresszíven terjeszkedik.

Míg az Apple bizonytalankodott a zenei szolgáltatásokkal kapcsolatban, addig a Spotify agresszíven elterjeszkedett a világ körül. A svéd vállalat, amely több mint 500 millió dollárt keresett, és már 32 piacon van jelen. Még mindig veszteséges, és senki nem tud semmit a cég hosszútávú terveiről, de az állandó hozzáférés és az olcsó havidíj már több tíz-millió felhasználót szerzett a cégnek. Az Apple lehet, hogy éppen egy hasonló szolgáltatást szeretne a saját felhasználóiak – és mivel 800 millió bankkártya adattal már rendelkezik, hamar csődbe küldheti a versenytársakat.

Beats Pill 2.0
Beats Pill 2.0

Ami pedig még inkább aggódásra adhat okot az Apple számára, hogy ezzel a zene-rajongóknak kevesebb indokuk van iPhone-t, iPadet, vagy iPod touch-ot vásárolni. Az Apple volt az első vállalat, amely egyszerűvé tette a mobil eszközökre való szinkronizálást az iTunes segítségével. Ezzel szemben egy Spotify felhasználói fiókkal androidos és Windows Phone készülékeken is egyszerűen hozzáférhetők a zenék. Tekintve, hogy a zene mekkora szerepet játszott az Apple újjáéledésében, természetes, hogy a vállalat tartani szeretné a lépést a zenei szolgáltatások terén is. Állítólag a cég az iTunes Android verzióján is gondolkozik.

Mindezek ellenére a Beats felvásárlása nem egy megszokott lépés lenne az Apple részéről. Először is, drága: a vállalat eddigi legnagyobb felvásárlása a NeXT volt, 1996-ban 400 millió dollárért, amely a mostani operációs rendszerek alapját is adta. (Így került vissza Steve Jobs is az céghez, aki maga alapította a NeXT-et, miután az 1980-as években elhagyta az Apple-t.) A Beats megvásárlása egy furcsa helyzetbe hozná az Apple-t, hiszen egy olyan brandet kéne magáévá tennie, ami nem a sajátja – és persze érdekes kérdéseket vetne fel azzal kapcsolatban, hogy megtartja-e a jelenlegi zenei szolgáltatásait, és ha igen, milyen platformokon. Az, hogy a Beats hogyan fog – vagy nem fog – beleolvadni az Apple-be, az az egyik legjobban érdekelt részlete lesz bármilyen felvásárlási megállapodásnak. 

Ha valóban felvásárlása kerül a sor, valószínűleg hónapok kellenek majd ahhoz, hogy megállapíthassuk, hogy az Apple-nek megérte-e ez a 3 milliárd dolláros befektetés. De ha a zenei technológia a 2000-es években az iPodról és az iTunesról szólt, ebben az évtizedben egyre jobban a Spotify és a Beats veszi át az uralmat. Prémium zenei szolgáltatás, amely több platformon is elérhető egyre népszerűbb a fiatalok körében. Idővel, lehet, hogy az Apple is kiépíti ezt a technológiát magának, de lehet, hogy kevésbé kockázatos, ha egyszerűen megveszi.

Handras megjegyzése: Nem véletlenül csináltunk Beats landing page-et, megéreztük, hogy még fontosabb lesz a Beats márka. :)

Forrás: The Verge, képek: Beats.