imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

iPhone 8

Itt találsz mindent az iPhone 8-ról

Az Apple a legintimebb márka. Tényleg!


Igen, egy cég valóban megmérte, hogy melyik márka a legintimebb. És hát persze, hogy ebben is az Apple győzedelmeskedett. De mit is jelent ez pontosan? És egyáltalán, hogy lehet megmérni? Intim perceink következnek…

A hülye nevű felmérések, hülye nevű toplistáinak versenyében egy elég erős versenyző bukkant most fel. Az MBLM nevű cég kutatott, számolt, szorzott, osztott, hogy rájöjjön, melyik márka a legintimebb. És nem, ez nem csak magyarul hangzik iszonyatosan bénán, angolul is hasonlóan rémes: Brand Intimacy. Pedig a felmérésnek nagyon is van értelme, és nem csak valami, az Apple által berendelt, légből kapott kutatásocska.

Az MBLM szerint a legintimebb márkák az elmúlt évtizedben évről évre egyre jobban teljesítenek olyan neves listákon is, mint a Standard & Poor’s (S&P’s) és a Fortune 500, amik a bevétel és a profit alapján rangsorolnak. A most elkészült Brand Intimacy 2017 Report egyébként a létező legnagyobb olyan felmérés lett, ami a márkák értékét a felhasználók érzelmei alapján rangsorolja. Lényegében egy felhasználói elégedettség felmérésről van szó tehát, csak ez túl közgázosan hangzott volna gondolom.

MBLM_BIS_HeroImage_2560x1526

Nézzünk is bele kicsit jobban a módszertanba. Először is az elemzőcég az Egyesült Államokban, Mexikóban és az Egyesült Arab Emírségekben végezte el a felmérését. Állítólag több mint 54 000 márkát értékeltek ki, megközelítőleg 6 000 fogyasztó véleménye alapján. Több különböző szempontot figyelembe véve minden cég kapott egy – most kapaszkodj meg az elnevezéshez – Márka Intimitási Kvócienst. Ezek a szempontok a következőek voltak.

  • Teljesítés (Fulfillment), azaz, hogy a felhasználók mennyire azt kapták a márkától, amire számítottak, elsősorban a szolgáltatások minőségét és hatékonyságát figyelembe véve.
  • Identitás (Identity), azaz, hogy mennyire képvisel tudatosságot, értéket egy adott márka, és ez mennyire megy át a felhasználóknak.
  • Rituálé (Ritual), azaz, hogy mennyire lesz egy márka a mindennapi élet részévé, a termékek használata mennyire válik mindennapivá, viselkedésszerűvé.
  • Nosztalgia (Nostalgia), azaz, hogy mennyi kellemes, fontos emlék fűzi a felhasználókat az adott márkához. Ebben elvileg azok a márkák az erősebbek, amikkel a felhasználók kvázi együtt nőnek fel.
  • Fokozás (Enhancement), azaz, hogy mennyire leszünk többek/okosabbak/ügyesebbek/szociálisabbak azáltal, hogy a márka termékeit használjuk.
  • És végül az élvezet (Indulgence), azaz, hogy mennyire okoznak örömöt, kényeztetést az adott márka termékei, legyen szó akár alkalmi, akár tartós boldogságról.
Love-Apple-Wallpapers-HD-2560x1600

De ez még nem minden, vizsgálták a kötődés erősségét, a bizalmat, az elköteleződést és még egy rakat más szempontot is, szóval tényleg egy igen komplex kutatásról van szó. Akit bővebben érdekel a dolog, az elbogarászhat az MBLM weblapján. A cég ezt az egészet egy új paradigmának nevezi, ami nem tűnik alaptalannak a bonyolultságát elnézve.

A márka intimitási felmérés egy új paradigma, ami kiemeli és hangsúlyozza a márka és a felhasználói közötti kötődés jelentőségét.

Lényeg a lényeg, hogy mindent összevetve, a teljes korfára (18-64 év), a teljes jövedelmi kategóriára (35 – 200 ezer dollárig), és mindkét nemre szűrve az Apple vitte a prímet, 77-es kvóciensével. A top 10-be befért még (kvóciens szerinti csökkenő sorrendben) a Disney, az Amazon, a Harley Davidson, a, Netflix, a Nintendo, a Samsung, a Whole Foods, a BMW és a Toyota is.

1

A részletes bontást átmazsolázva látszik, hogy a felhasználók 80%-a napi szinten használja az Apple termékeit, amivel igen csak meg lehetnek elégedve, hiszen a -100-tól +100-ig terjedő Net Prometer érték is magas, 55. Ez a szám azt mutatja meg, mennyire ajánlanák a vásárlók az adott márka termékeit másoknak. Viszont az árakat úgy tűnik kezdi kimaxolni az Apple, hiszen a megkérdezettek csak a 16%-a válaszolta azt, hogy akkor is megvennék az Apple-termékeket, ha azok 20%-kal drágábbak lennének.

A fent felsorolt hat szempontból a legerősebb tulajdonságai az Apple-nek a rituálék (65 pont) és a fokozás (62 pont) területein voltak. A teljesítésre 53, az élvezetre 46, az identitásra 43 és a nosztalgiára 19 pontot kapott a cupertinói vállalat. Érdekes, én mondjuk a nosztalgiánál sokkal magasabb pontra számítottam volna.

2

Érdemes még hozzá tenni, hogy bár az USA-ban és az Egyesült Arab Emírségekben is a dobogó tetején végzett az Apple, Mexikóban viszont csak a harmadik helyre futotta, minek után az American Express és a Nike is beelőzte őket. Ettől függetlenül csalódásra semmi ok, ez egy újabb aranyérem, ami jól mutat majd a Greenpeace-es mellett

Forrás: MBLM

Apple Watch akció
Apple Inc. (AAPL)

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? ... - Klikk ide!