I ♡ Apple

Az Apple a második legtöbbet dicsért márka

#HÍREK
2016. 06. 29.
Érdekes kutatást végzett a NetBase nevű cég: azt nézték meg, hogy a nyilvánosan elérhető online felületeken mely márkáról hányan, illetve milyen arányban nyilatkoznak pozitívan. Az adatokat egy éven keresztül gyűjtötték, majd összeállítottak belőlük egy 100-as toplistát.

A felmérés nehézségét az adta, hogy nem csupán azt akarták vizsgálni, hányan emlegetik a különböző márkákat, hanem kifejezetten a pozitív, dicsérő megnyilvánulásokat keresték. Ehhez állítólag egy elég fejlett módszert sikerült kidolgozni – a részleteket sajnos nem árulják el –, ami nem csak a kulcsszavakat figyeli, de kontextusba is helyezi azokat. Így nem kezeli ugyanúgy azt a mondatot, hogy „haver, ezek a Toyoták gyönyörűek” mint azt, hogy „egy gyönyörű madár szállt a Toyotámra”.

Az egy év során végül aztán 265 millió említést gyűjtöttek össze blogokról, fórumokról, híroldalakról, hozzászólásokból, Twitterről és Tumblerről. Ugyan kizárólag angol nyelven íródott tartalmakból dolgoztak, még így is sikerült több mint 200 országból adatokhoz jutni a 2015. május 18. és 2016. május 17. közötti időszakban. A top 100-as lista cégei összesen 13 országból kerültek ki, viszont erős túlsúlyban vannak az amerikai márkák, de a japánok szereplése is kiugró.

Forrás: NetBase
Forrás: NetBase

Ha az iparágakat nézzük, a százas listából a legtöbben az élelmiszeriparból kerültek ki (24%), utána a kereskedelem következik (18%), majd a technológiai (16%) és autóipar (12%). Érdekes ezeket az arányokat összevetni az említések arányával, az ugyanis teljesen más képet mutat: a legtöbbet az e-kereskedelemmel foglalkozó cégekről beszéltek (26%, itt nyilván sok volt a panasz is), utána következett a közösségi média (23%), majd a technológiai cégek (17%). A Target áruházlánc esetében például az összes említés majdnem 70%-a negatív hangvételű volt.

No de nézzük akkor a helyezéseket! A címből gyorsan kiderült, hogy a globális rangsorban az Apple lett a második, összesen 28,9 millió pozitív említéssel – alig marad le tőle egyébként a harmadik helyezett eBay a maguk 28,7 millió dicséretével. Ők azonban sehol nincsenek az első helyezett Facebookhoz képest, akik több mint 60 millió „lájkot” kaptak, ami azt is jelenti, hogy az összes említés 20%-a az övék. Itt nem csak a márkát, hanem az egyes funkciókat is sokan dicsérik, a NetBase az élő videoközvetítést emelte ki, mint az egyik leginkább kedvelt újítást. Íme a globális lista első 10 helyezettje:

1. Facebook (60 665 800 említés)
2. Apple (28 858 274 említés)
3. eBay (28 677 175 említés)
4. Amazon (26 001 072 említés)
5. Disney (16 543 436 említés)
6. Etsy (14 225 872 említés)
7. Pokemon (6 376 776 említés)
8. Netflix (4 980 488 említés)
9. Sony (4 887 176 említés)
10. Best Buy (4 331 695 említés)

A toplista tagjainak eloszlása iparág szerint. | Forrás: NetBase
A toplista tagjainak eloszlása iparág szerint. | Forrás: NetBase

A globális listához képest különböző országokban akár jelentős eltérések is lehetnek. Ha csak az Egyesült Államokat nézzük, itt az Apple a negyedik helyre csúszik vissza, a Facebookon kívül az eBay és az Amazon is megelőzi őket. Jobban szerepelt viszont a Google, a globális 17. helyhez képest a 11.-en. Európában tarolt az Apple, nem csak a brit és a francia listát vezetik (bár ez utóbbi esetében csak alig több mint 5000 angol nyelvű említésről van szó), de az összeurópai toplista élére is felállhattak. Európában a Google is jóval népszerűbb, de helyi sajátosságokat is jócskán megfigyelhetünk. Az Egyesült Királyságban például a Lego a harmadik, míg Franciaországban csak az ötödikek – az itt őket megelőző Christian Dior és Renault viszont fel sem került a brit top 10-be. És akkor nézzük az európai lista első helyezettjeit:

1. Apple (2 269 650)
2. Google (1 257 800)
3. Lego (280 343)
4. BMW (157 189)
5. Adidas (129 241)
6. Chanel (128,337)
7. Tesco (127 215)
8. Audi (126 748)
9. Ferrari (125 178)
10. Porsche (106 249)

Forrás: NetBase via AppleWorld.Today.