imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

A Lightning csatlakozó olyan mint a köldököd

Így tisztíthatod meg

Ez a cikk több mint egy éve nem frissült. Kérjük, vedd figyelembe, hogy ennek tükrében a tartalom mára már idejétmúlt lehet.

Az Apple elkezdett megágyazni az autós projektjének Kínában


Amiről korábban csak találgattak, az gyorsan és viszonylag csendesen meg is történt: Tim Cook Pekingbe látogatott, ahol megtekintett egy Apple Store-t, nem mellesleg a Didi Chuxing elnökének, Jean Liunak a társaságában.

Mi is csak néztünk nagyokat, amikor a héten robbant a hír, hogy az Apple egymilliárd dollárt fektet a kínai Uberbe, a Didi Chuxingba. Jó öreg káeurópai reflexekkel azonnal arra gondoltunk, hogy biztos a párt öklét akarják egy kicsit kisimítani ezzel a befektetéssel, miután a kínai kormány izmozott velük egy sort. Ez utóbbit azért továbbra sem vetnénk el, de erről nyilván nem lesz semmi információ, ahogy arról sem, hogy a kínai kormány részéről kikkel és miről tárgyalt Tim Cook. Ezzel szemben a befektetési oldalát egyre inkább vállalják, és lehet, hogy nem is fognak olyan rosszul járni vele. Egymilliárd dollár hatalmas mennyiségű pénz, és a Beats felvásárlása (3 milliárd dollár) után ez az Apple történetének legnagyobb egyösszegű befektetése, amit több okból is komolyan kell venni. A helyzet komolyságát mutatja, hogy még Travis Kalanick, az Uber CEO-ja is elhumorizált (némi keserédes felhanggal) rajta Twitteren, miszerint a barátnőjének Apple részvényei vannak, így kvázi befektetett a Didi Chuxingba, ami családi balhét fog eredményezni. Kösz, Tim!

1 milliárd azonban az Apple 230 milliárd dolláros készpénztartalékához képest nem sok, és a 90%-ban az Egyesült Államokon kívül (kértétek, leírjuk: offshore) tartott készpénzállománnyal valamit kezdeni kell. Elemzők szerint ez a befektetés egy jó irány, mert az autóipar és a személyszállítás fontossága exponenciálisan nő Kínában. Bár a hivatalos közlemény szerint Cook a kínai App Store „fejlesztői aktivitása” miatt látogatott Pekingbe, amikor a Didi Chuxingba történt befektetésről kérdezték, azt mondta, hogy ennek elsődleges oka, hogy kiváló a cég menedzsmentje, és azt szeretnék közösen elérni, hogy csökkentsék a környezetszennyezést azáltal, hogy gazdaságosabban használják ki az autókat.

A kiváló menedzsment: Jean Liu kérdésekre válaszol Pekingben egy konferencián 2016 januárjában | Kép: Reuters / Jason Lee
A kiváló menedzsment: Jean Liu kérdésekre válaszol Pekingben egy konferencián 2016 januárjában | Kép: Reuters / Jason Lee

Itt tegyünk is egy rövid kitérőt: míg itthon még mindenki azon hőbörög, hogy taxi vagy Uber, és hogy ki ad számlát, és ki nem, ki kapcsolja be a taxamétert vagy veri át gátlástalanul a turistákat, a jövő nem erről fog szólni. Itt az iMagazinnál is van egy autómániás, Handras, azonban ő is elismeri, hogy autót tartani merőben irracionális cselekvés, és nem szól másról, mint a birtoklási vágyról. Nagyon nehéz, szinte lehetetlen rentábilissé tenni az autót: gondoljatok a megvásárlási árára (hitelről ne is beszéljünk), a szervizelésre, a tankolásra, a biztosításra, és az összes járulékos kiadásra, majd arra, hogy 6-8 évente illik is lecserélned a kocsidat, ha nem akarsz rá még többet költeni. Ebből a pénzből akár egész életedben taxizhatnál vagy Uberezhetnél, kivéve ahova amúgy se kocsival mennél. Figyelem, itt nem az autó kényelmének vagy jó tulajdonságainak a megkérdőjelezése történik, hanem az, hogy mennyire gazdaságos megvásárolni és fenntartani egy gépkocsit. Akik Budapesten laknak, biztos sokszor érzik úgy, hogy hétvégén hasznos lenne az autó, hogy bevásároljanak vagy elmenjenek Karakószörcsökre, de hétköznap nem járnának autóval. Az önvezető autók, és a hozzájuk kapcsolódó szolgáltatások erre a komplex igényre/változásra próbálnak majd választ adni, nem is olyan sokára. Képzeljétek el, hogy van egy elektromos autókból álló flotta, ami oda és akkor visz téged, amikor te csak szeretnéd, cserébe még azzal sem kell foglalkoznod, hogy feltedd este töltőre a kocsit. Ez nem fogja egy csapásra kiváltani a hagyományos autós kultúrát, de kiszolgálna egy olyan széles (és növekvő) réteget, akik kényelmesen szeretnének közlekedni, de nem tudnak és/vagy nem akarnak autót vásárolni. Arról már nem is beszélve, hogy ezzel a megközelítéssel mennyire lehetne enyhíteni az autók miatti környezeti terhelést.

Van akit a pekingi szmog sem tart vissza a görkorizástól.
Van akit a pekingi szmog sem tart vissza a görkorizástól.

Tetszik vagy sem, de ez nem fikció, mert a Google-től a Teslán keresztül az Apple-ig (?), sokan dolgoznak ezen. Márpedig ha a világ legnépesebb országában te vagy a legnagyobb utazásmegosztó személyszállító cég meghatározó részvényese, akkor könnyen igényt támaszthatsz arra, hogy az amúgy a cég által kidolgozott megoldást (Apple Car) alkalmazzák. A The Wall Street Journal szerint az Apple a Didi Chuxingtól végre megkaphatja azt az óriási mennyiségű releváns adatot is (amitől egyébként korábbi tárgyalópartnerei, a BMW és a Daimler elzárkóztak), amire alapozva létre tudják hozni az önvezető autó szoftverét. Eddig azt olvastuk, hogy az Apple elég nehezen törhetne be a hagyományos autópiacra, azonban ha mint szolgáltató lép fel, úgy már egész más a helyzet.

Források: Apple Insider, iMore, The Verge

Akár 100 000 Ft kedvezmény
Apple Inc. (AAPL)

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? ... - Klikk ide!