Az Apple és a határidők

Az Apple és a határidők

#HÍREK
2014. 08. 24.
Többször is találkozhattatok már Mark Kawanóval az iMagazin virtuális hasábjain, aki hét évig dolgozott az Apple-nél mint dizájner a felhasználói élmény lehető legjobbá tételén. Először egy interjúban oszlatott el négy mítoszt az Apple-dizájnról, majd a jelenlegi cége, a Storehouse nyert egy Apple Design Awards díjat idén a Visual Storytelling nevű, történetek elmesélésében segédkező alkalmazással.

Mark most arról írt egy cikket, hogy mi a legnagyobb tanulság, amit az Apple-nél töltött évei alatt szerzett. Ez pedig a határidőkkel kapcsolatos. Ismét megpróbálja eloszlatni a téveszméket az Apple tervezési folyamatával kapcsolatban, valamint startupoknak próbál segíteni abban, hogyan kezeljék a felmerülő határidőket a termékeik tervezése során.

Külső szemlélők számára úgy tűnhet, hogy az Apple-nél nincsenek is igazi határidők. Ha bejelentik például, hogy mikortól kapható az iWatch, akkor már készen van a termék, az emberek pedig nyugodtan letáborozhatnak akár hetekkel a dátumot megelőzően a boltok előtt. Azonban az az elmélet, hogy az Apple-nél nincsenek határidők Mark szerint nem is állhatna távolabb a valóságtól.

Nemcsak hogy léteznek ezek a belső határidők, hanem a határidők határidőinek is van határideje. Egy termék életciklusa pontosan ki van számítva a tervezés kezdetétől a boltokba kerülés pillanatáig. De Mark szerint van egy nagyon fontos különbség más cégekhez képest: az Apple egy olyan cég, aki hajlandó kitolni ezeket a határidőket. Ha a termék még nem tökéletes és nem áll készen arra, hogy piacra dobják, akkor kitolják a határidőket. Ha egy ötlet – Steve Jobs szavaival élve – nem elég „varázslatos és elbűvölő”, akkor mindenki szépen visszaül a tervezőasztalhoz és elhalasztják a termék bemutatását.

Tim Cook például több interjúban is elmondta mennyire izgatott az új termékekkel kapcsolatban. Arról azonban soha nem szokott nyilatkozni – sem ő, sem más az Apple-től  – ,hogy mikor jelennek meg ezek a termékek. Olyanokat szokott mondani, hogy „mozgásban vannak a fogaskerekek”, „érdekes új termékkategóriák érkeznek”, illetve hogy „meglepetéseken dolgozunk”. De dátumot soha nem mond, mégcsak nem is utal rá.

Addig várni egy termék bemutatásával, míg az teljesen „varázslatos” nem lesz, teljesen szembemegy az utóbbi években tapasztalható trendekkel szórakoztatóelektronikai piacon. Ez a trend a minimálisan életképes termék (MVP) elméletén alapul. Ezt a hozzáállást a startupok világában Eric Ries bestseller könyve, a „The Lean Startup” alapozta meg. Az ötlet lényege: gyorsan, azonnal dobjunk a piacra egy terméket amint az életképes, majd a hibáit a felhasználók visszajelzései alapján javítgassuk.

Kawano szerint megvan az előnye is ennek a módszernek, de azért érdemes vigyázni azzal, hogy mi is a minimálisan életképes termék mércéje. Ha ugyanis valami olyan termékkategóriában dobunk piacra új terméket, ahol sok versenytárs van jelen, akkor ez a mérce hihetetlenül magasan is lehet.

Mark arról is mesél, hogy a Storehouse alkalmazás fejlesztésekor számtalanszor elhalasztották a megjelenés határidejét. És ez nem a rettegés, hanem a megkönnyebbülés érzésével töltötte el. Azok alapján a tapasztalatok alapján döntött így, amit az Apple-nél töltött évei alatt szerzett. Mint láthatjuk a módszer bevált: az alkalmazás megnyerte az iOS-fejlesztők legnívósabb díját, az Apple által kiosztott Apple Design Awardsot. Ha szorosan ragaszkodtak volna a határidőhöz, nem biztos, hogy ilyen minőségű alkalmazást sikerül piacra dobniuk.

Szerintem a az Apple és a határidők kapcsolatára az egyik legjobb példa maga az iPad lehet. Így utólag már tudhatjuk, hogy Steve Jobs először az iPad ötletével állt elő, majd csak utána jött az iPhone. Mégis, az iPad csak három évvel az első iPhone bemutatkozása után jelent meg. Ennek az oka a fentebb említett hozzáállásban keresendő: egyszerűen nem volt elég varázslatos a termék, túl sok kompromisszumot kellett volna kötni, nem lett volna elég varázslatos, ha korábban jelenik meg.

Steve Jobs és az első iPad. Kép forrása: CBS Los Angeles.
Steve Jobs és az első iPad. Kép forrása: CBS Los Angeles.

Persze arról is sokat olvashattunk már, néha mennyire komoly túlórákkal, gyakorlatilag éjjel-nappali munkával sikerül teljesíteni egy-egy határidőt: erre példa az első iPhone bemutatásakor a Térképek fejlesztése, amiről Francisco Tolmasky mesélt egy interjúban:

Egy héten belül már volt valamije, ami működött, és két hét alatt pedig letette az asztalra azt az appot, amit a Macworldön láthattunk. Ilyen hatással volt rád Steve: ha valamire azt mondta, hogy ez fontos, és meg kell történnie, azt megcsináltad.

Ezek a történetek részben ellentmondanak annak, amit Mark Kawano írt a cikkében. Szerintem Steve Jobs egyik zsenialitása abban rejlett, hogy fel tudta mérni, mi az ami teljesíthető határidő, és mi az ami teljesíthetetlen, esetleg nem áll rendelkezésre még a megfelelő technológia. Tudta, hogy egy úttörő, multi-touch térképes alkalmazás összerakható nagyjából két hét alatt, viszont ha tényleg alapjaiban meg akarunk változtatni egy termékkategóriát (mondjuk a táblagépekét), akkor érdemes akár évekig tologatni magunk előtt a határidőket.

Kérdés, hogy vajon Tim Cook is így látja-e ezeket a dolgokat. Nem gondolom úgy, hogy mióta ő vezeti a céget jelent volna meg félkész termék – talán az Apple Mapset leszámítva, lehet, hogy Steve ezt nem engedte volna ilyen formában bemutatni. Viszont nem is jelent meg olyan úttörő új termékvonal, mint annak idején mondjuk az iPhone vagy az iPad. Kérdés, hogy Tim is tartja-e majd magát a Mark Kawano által leírt elvekhez.

Lehet, hogy nagyon közel van az az időpont, amikor Timnek bizonyítania kell: mindenféle pletykák röppentek fel az iPhone 6 gyártási nehézségeivel kapcsolatban, a kijelző háttérvilágítása terén. Vajon ha tényleges és létező a probléma, valamint olyan mértékű, ami miatt nem lesz elég „varázslatos” a termék, lesz bátorsága Timnek elhalasztani a határidőt? Nagy presztízsveszteség egyébként nem érné, hiszen az Apple hivatalosan nem küldte még ki a meghívókat a szeptember 9-i eseményre. Ez egyébként nem meglepő, általában egy héttel a bemutató előtt szólnak, hogy valami készül.

Ha pedig tényleg dolgoznak az iWatch-on, vagy bármilyen hordható kiegészítőn, megvárják vele azt a pillanatot, amikor is a tökéletes termékkel tudnak előállni? Vagy Tim Cook nyomást érez a piacot mostanra elárasztó mindenféle okosórák miatt? Remélem nem, ugyanis ezek közül egyik sem úttörő, nem érzem azt, hogy forradalmi változást hozna. Én bízom Timben, ha tényleg lesz az Apple-nek ilyen terméke, az valószínűleg megmutatja a konkurenciának, hogy hogyan is kell ezt jól csinálni. Valószínűleg Steve Jobs sem véletlenül adta át neki a stafétabotot.

Mark Kawano cikke az Inc.com-on jelent meg.