imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

A jövő megérkezett!

Az Apple bemutatta az iPhone X-et

Ez a cikk több mint egy éve nem frissült. Kérjük, vedd figyelembe, hogy ennek tükrében a tartalom mára már idejétmúlt lehet.

Az Apple is eltörölné az európai uniós cookie törvényt


A szerencsesütiről sokan azt gondolják, hogy kínai eredetű, holott nem az. És mivel sokszor ingyen adják az étel mellé, ezért az íze is pont olyan coelhói, mint a tartalma. Mindenesetre ez nem zavarta Lou Montulli programozót, amikor a kilencvenes évek közepén a szerencsesüti tárolt üzenete miatt elkezdte alkalmazni a „magic cookie” kifejezést és adatcsomagot a böngészés során, amit ma már csak internetes sütinek ismer az egész világ. Egy európai uniós törvény pedig elintézte, hogy utáljuk őket.

Montulli 1994-ben a Netscape-nél dolgozott fejlesztőként, és aki még emlékszik a kilencvenes évek digitális hőskorára, annak rögtön eszébe jut a Netscape Navigator webböngésző program. Magic cookie-k már léteztek a számítástechnika más területein, de Montulli találta ki, hogy ezt az eljárást (adatcsomagok tárolása, küldése és fogadása) az internetes böngészésben is lehetne használni. A cookie-k azóta rendesen be is épültek az internetes böngészésbe, így az oldalak adatokat tárolnak el annak megfelelően, hogy mit tettünk a kosárba, hova kattintottunk, milyen formulákat töltöttünk ki, jelszavakat adtunk meg, azaz az egyszerű felhasználói élmény javításától a biztonsági és hitelesítési területig mindenhol ott vannak a sütik. Egészen sokáig ezzel csak úgy találkoztunk, hogy ha ürítettük a böngészőnk által eltárolt adatokat, akkor a rendszeresen látogatott weblapjaink úgymond (leegyszerűsítve) újra „tiszta lappal” fogadtak minket. Aztán jött az eAdatbiztonság direktíva (ePrivacy Directive), és az európai uniós szabályozás.

eur-commission

Bármilyen oldalnak, ami sütiket használ, és EU-s tulajdonban van vagy európai uniós állampolgárok felé irányul, kötelezően be kell tartania a szabályt. A direktíva 2012. május 26-a óta van hatályban, és elsősorban az adatbiztonsággal foglalkozik, aminek csak kis szelete a süti. Mégis ez lett a leglátványosabb és legidegesítőb oldala az egésznek, ezért hívja mindenki csak cookie törvénynek. A cookie-k értelemszerűen adatokat tárolnak a felhasználóktól, legyen szó vásárlási szokásokról, arról, hogy hova kattintasz sokat, egészen odáig, hogy mi a felhasználó neved és a jelszavad. Mivel ez adatbiztonsági kérdéseket is felvet, ezért az EU kötelezett mindenkit, hogy a felhasználókat tájékoztatni kell, hogy az adott weboldal ilyen adatokat tárol, így ha nem tetszene nekik a dolog, akkor még gyorsan bezárhatják az adott oldalt és bezúzhatják a számítógépüket. Ez jól mutatja azt is, hogy mennyire nem volt képben a jogalkotó, amikor létrehozta ezt a szabályt, hisz nyilván a sütik meg fognak maradni, és ti sem fogtok leszokni a böngészésről. Most viszont minden egyes oldalon le kell okézni azt, hogy cookie-kat használnak, és te ezt elfogadod. Ezt a hozzájárulást is csupán egy hónapig tárolja az adott oldal, utána újra meg kell nyomnod a Rendben/Elfogadom/Ok gombot, hogy ne legyen ott a képernyőn az apokalipszis ötödik lovasa: a pop-up ablak.

Ő egy másfajta sütiszörny.
Ő egy másfajta sütiszörny.

A szabályozás nemcsak a felhasználói élményt rontja, de a technológiai cégeket is zavarja, ezért szép kis koalíció alakult, akik nyilatkozatban kérték az Európai Bizottságot, hogy az új, Digitális Egységes Piac stratégiát ne az ePrivacy Directive alapján szabályozzák, hanem az Általános Adatbiztonsági Szabályozáshoz (General Data Protection Regulation) hasonló új szabályra volna szükség. Ahogy a piaci szereplők fogalmaztak:

Úgy véljük, hogy a szabályozás egyszerűsítése és racionalizálsa a fogyasztók javára fog válni, miközben egy egyszerű, következetes és értelmes szabályrendszer védi a személyes adataikat. Ugyanezen idő alatt ez a remdszer innovációt fog gerjeszteni a digitális világban, ami társadalmi lehetőségeket és növekedést rejt magában. Ez különösen kritikus fontosságú abban az időben, amikor a digitális technológiákkal foglalkozó cégek új, innovatív szolgáltatásokat indítanának, és 5G hálózatot építenének Európában.

A nyilatkozatot az alábbi cégek írták alá: Apple, Amazon, BT, Blackberry, Dropbox, eBay, Facebook, Fastnet, Foursquare, Google, Huawei, LinkedIn, Microsoft, Netflix, Orange, Paypal, T-Mobile, TalkTalk, Telefonica, Three, Vodafone.

Forrás: Apple Insider

Beoplay A2 Active akció
Apple Inc. (AAPL)

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? ... - Klikk ide!