imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

A jövő megérkezett!

Az Apple bemutatta az iPhone X-et

Ez a cikk több mint egy éve nem frissült. Kérjük, vedd figyelembe, hogy ennek tükrében a tartalom mára már idejétmúlt lehet.

Az Apple öncenzúrázta saját reklámját különböző országokban


Az Apple egy globális cég, globális termékekkel, és globális értékekkel. Legalábbis ezt mondják. Most azonban úgy néz ki, hogy pár országban újravágták az eredeti, anyák napi videó amerikai változatát, kihagyva belőle egy jelenetet.

Magyarországon idén május 1-jén volt anyák napja – minek írunk egyáltalán akkor most, egy hónappal utána erről a reklámról? Azért, mert nem minden országban május első vasárnapja anyák napja. Koszovóban vagy Norvégiában februárban, Afganisztánban, Szlovéniában, Vietnámban vagy Szíriában márciusban, Örményországban áprilisban, de például Mongóliában júniusban, Argentínában pedig októberben ünneplik. Franciaországban példának okán május utolsó vasárnapja anyák napja, ennek megfelelően a franciaországi Apple is csak akkor jelentkezett időzített reklámjával, ezzel:

Nagyjából minden ugyanaz, azonban érdemes összevetni az „eredeti”, első, amerikai változattal.

Kiszúrtátok? A Shot on iPhone kampány keretében válogatott képek közül finoman megvágták (más nézőpontból prezentálták) Vanessa R. képét. Míg az amerikai változatban jól kivehető (0:12), hogy egy leszbikus pár látható két csecsemővel, addig a francia változatban (0:13) már csak egy nő vehető ki egy csecsemővel. Minden másban egyébként megegyezik a két videó. A meleg pár fényképét szintén kivágták a német, olasz, török és japán változatokból, ellenben szerepelnek a mexikói, kanadai és ausztrál változatokban. Hogy őszinte legyek a török változatot még csak-csak megértem, de hogy a német változatból miért vágták ki, azt nem tudom.

Nem ez volt az első eset, hogy a melegeket tematizáló reklámot módosítani kellett Franciaországban, így volt ez 2014-ben a Coca-Colával is. De az Apple is módosította korábban pár reklámját, hogy jobban alkalmazkodjon a helyi „kulturális viszonyokhoz”, így pl. az egyik Apple Watch reklámban a szereplők tetováltak voltak, amit ki kellett venni a japán változatból. De a hasonló nemű párokat ábrázoló emojik miatt az orosz kormánnyal is összetűzésbe kerültek, akik homoszexuális propagandával vádolták a cupertinói céget. Az Apple évek óta kiáll az egyenlő neműek házassága mellett, így számos dolgozó vesz részt a San Franciscó-i Pride felvonuláson, és Tim Cook is elsősorban azért vállalta fel nyilvánosan szexuális orientációját, hogy megkönnyítse azoknak az életét, akiket emiatt sérelem ér. Pont ezért furcsa, hogy az Apple ilyen öncenzúrát hajtott végre, elvégre az üzenet az volt, hogy anyákat fényképeznek iPhone-nal anyák napjára, ahol nem szerepelt kikötésként, hogy ki a társad a gyermeknevelésben.

Források: 9to5Mac, Buzzfeed

Back to School Akció
Apple Inc. (AAPL)

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? ... - Klikk ide!