maxresdefault

Az Apple tudja, hogyan kell fenekestül felforgatni a mobilpiacot

#HÍREK
2017. 04. 15.

Az Apple jelenleg a világ legjobb ARM-alapú mobilprocesszorokat gyártja a piacon. A techóriások most már inkább attól tartatnak, hogy a cupertinói cég rátelepszik a grafikus gyorsítók szegmensére is, amivel giga cégek hullhatnak porba, míg az Apple továbbra is rengeteg bevételre tehet szert.

Amióta világ a világ, mind jól tudjuk, hogy az Apple termékeinek két ismérve van: gyönyörű dizájn és optimalizált, akadásmentes szoftver. Ízlésről nem illik vitatkozni, és így az előbbit, bár kereshetnénk kivetnivalót, nem tesszük; azonban az utóbbi szinte elvitathatatlan eredménye a cégnek. Az Apple tényleg odafigyel a hardver és szoftver simulékony összhangjára. Ez persze nem is meglepő, hiszen az iPhone-ok kezdetén évente egy eszközre kellett az iOS-t optimalizálni, mára ez azért némiképp megváltozott. Ugyanakkor ha benézünk a motorháztető alá, akkor egyből mindent meg fogunk érteni. Az Apple olyan kiváló mobilprocesszorokat gyárt, hogy az iPhone 7 Plus teljesítményének nincs is más kihívója, csak a szintén házon belüli kis tesó, az iPhone 7.

A mobilprocesszorok királya

Mindkettőben az az A10 Fusion processzor található meg, amely ugyan 4 magot tartalmaz, de egyszerre csak kettőt használ attól függően, hogy éppen milyen fajta számításokra van szükség használat közben. Nem hogy ezt a processzort nem tudja jelenleg senki überelni a piacon, az egyel korábbi A9 is képes felülmúlni a felső kategóriás okostelefonok nagy hányadát. Azt hiszem, nem is kell tovább bizonygatnom, hogy az Apple valamit nagyon jól csinál: gyakorlatilag a semmiből 10 év alatt úgy maga mögött hagyta a nagy gyártókat, hogy azoknak még csak pillázni sem volt idejük. Így az Intel, mely főleg desktop processzorairól híresült el, és a Qualcomm, ami az androidos mobilok nagy részét hajtja, szépen lemaradt az évek során.

a10

Több szempontból is okos húzás volt temérdek pénzt beletolni a fejlesztésbe. A házon belül készülő komponensekkel sokkal szabadabban, könnyebben tudnak dolgozni a szoftveres mérnökök. A gyártást pedig az Apple saját maga helyezheti ki egy partnercéghez, így optimalizálhatja az előállítás ütemét, kézben tarthatja a költségeket, és megfelelő mennyiségű alkatrészt tudnak legyártani időre. Az is csak előnyükre válik, hogy az utolsó tranzisztorig mindent az Apple mérnökei terveznek, így nem érheti a céget olyan meglepetés, mint ami tavaly az Intel asztali processzoraival történt. Emlékszünk még milyen hiszti volt ősszel, amikor 6. generációs Intel processzor került a 2016-os MacBook Próba? Vélhetően az Apple is szívesebben adta volna ki az új gépeket már a 7 .generációval, de egyrészt nem jelentek meg időben, másrészt nem történt óriási előrelépés az előző generációhoz képest.

A CPU után jöhet a GPU

A grafikus meghajtók ingoványos talajára még sosem merészkedett az Apple: talán nem is volt óriási szüksége rá, hiszen évekig mindenki csak a telefonokba kerülő processzorokra koncentrált, arról kevés szó esett, hogy mi biztosítja az iPhone-ok grafikai megjelenítését. Persze mindig is voltak mobiljátékok, amik miatt ez a szempont sem elhanyagolható, de az okostelefonok legfőbb ismérve a közösségi média használat, lehetőleg minél gyorsabban, amihez RAM és minél gyorsabb processzor szükséges. Sosem akadt gondunk mobiljátékok futtatásával iPhone-on, nem úgy mint Macen a legfrissebb címekkel, de ezen kívül csak sokadlagos szempont volt a GPU fejlesztése, sokáig ezt a feladatot is a processzorok látták el.

737d26e666c0f71e872dae0986e57c0f

2017-re nagyon sok izgalmas terület kezd beérni a technológiában. A VR játékok és a hozzájuk tartozó virtuális valóság szemüvegek már tavaly is nagyon mentek, már amennyire ez a terület egyáltalán sikeres tud lenni. Közben egyre fejlődik a mesterséges intelligencia, a kiterjesztett valóságért pedig majd megőrül Tim Cook nagyvezér. Úton-útfélen hangoztatja, hogy milyen menő lesz a jövőnk, bár azt még nem tudjuk, hogy mobiltelefonnal a zsebünkben vagy valami flancos kütyüvel a fejünkön. Na, és mi kell az AR-hoz? Hát grafikai teljesítmény, méghozzá nem is kevés, tehát az elkövetkezendő 2-3 évben valószínűleg sokkal nagyobb hangsúlyt fognak kapni a mobilba szerelt GPU-k.

Az Apple sem titkolta sokáig az erre vonatkozó ambícióit. Az Imagine Technologies a hetekben jelentette be, hogy az Apple nem tart többé igényt a cég grafikus gyorsítóira, és 15-24 hónapon belül végleg megszűnik a két cég közötti fejlesztői kapocs, mivel az Apple saját gyorsítót tervez, házon belül. Ha elsőre elképzelhetetlennek tartod, akkor nézzünk kicsit a dolgok mögé. Az Apple tavaly 10 milliárd dollárt költött kutatás-fejlesztésre. Ehhez képest az Nvidia – amely a világ legjobb desktop videokártyáit gyártja jelenleg – mindössze 1,5 milliárd dollárt költött, ugyanebben az időszakban. Na, hát valahogy így lehet az egész piacot egy pillanat alatt megelőzni, ha megvannak rá a megfelelő embereid, egy realitásokon nyugvó koncepció és végtelen mennyiségű pénz.

Szabadalmi kérdések

Azonban az, hogy az Apple egy csapásra 2 óriás céget nullázzon le, nem olyan egyszerű, mint amilyennek tűnik. Az Imagine Technologies közleményében azt is fejtegeti, hogy fogalmuk sincs arról, hogy az Apple mégis hogyan szeretne teljesen új GPU-t építeni, hiszen az elmúlt években beleláttak a náluk folyó munkákba, ez pedig etikai, de főleg súlyos szabadalmi kérdéseket vet föl. Ugyanis abban az esetben, ha bármi csak egy picit is egyezik az Imagine Technologies eddigi GPU-ival, akkor borítékolható az évszázad szabadalmi vitája. A cég szerint az Apple eddig semmiféle kompromisszumot vagy megállapodást nem kínált föl, azt pedig szinte lehetetlennek tartják, hogy két év alatt egy teljesen új architektúrával álljon elő az Apple. Talán ebben van is valami, nem megy az csak úgy hipp-hopp, ehhez már az Apple-nek réges-régen el kellett kezdenie a saját grafikus komponensének fejlesztését, miközben mindvégig ráláttak az Imagine Technologies munkájára.

ftc-building-federal-trade-commission-ss-1920

Az ügy érdekessége, hogy a Financial Times szerint körülbelül egy évvel ezelőtt az Apple megpróbálta felvásárolni jelenlegi partnerét, ami nem sikerült. Emellett a cégnek már most is 8%-os tulajdoni része van az Imagine Technologies-ban. Szép történet lenne, ha valóban szabadalmi perpatvar alakulna ki, már pedig ezen a helyzeten az Apple-ön kívül mindenki csak bukni fog. Ott vannak például azok a cégek, akik óriási tőkével rendelkeznek, uralják az egyre csekélyebb PC ipart, de a mobilbizniszbe nem tudtak beszállni. Ide sorolhatjuk az Intelt, az AMD-t, az Nvidiát, és még több más, nagyobb gyártó is követett el rossz lépéseket az elmúlt 10 évben, ugye kedves Nokia és Microsoft?

Ezek a gyártók nem fogják annyiban hagyni az Apple menetelését, sőt, az egész piac rászállhat az Apple-re, még ha nem is jogosan. Az cég átlagosan 700 dollárt kér az okostelefonjaiért, ehhez képest más gyártók átlag 200-250 dollárt, ami óriási különbség. Ezért az Apple temérdek pénztartalékkal van megáldva, ami alapot ad a saját alkatrészek megtervezésére és fejlesztésére. Ahogy az lenni szokott, ilyenkor a rivális cégek elkezdenek pereskedni, hiába jogtalanul. Ezek az ügyek hatalmas média figyelmet kapnak, sok pénzbe kerülnek és hátráltatják az éppen folyó fejlesztéseket. Ha pedig nem sikerül útját állni a cupertinói ambícióinak, akkor egy idő után még az asztali rendszerekben is saját CPU és GPU köszönhet vissza, igaz, ez azért korántsem ilyen egyszerű és nem mostanság fog megtörténni, ha valaha lesz ilyen egyáltalán.

apple-lawsuit-qualcomm_1

Azért érzékeltessük, hogy az ilyesfajta perek micsoda pénzeket mozgatnak meg, a Qualcomm – aki az Android vonal császára – a bevételeinek 70%-át szabadalmi perekből szerzi, amihez természetesen kell egy jó alap is, hiszen a cég már letette a nevét az iparban. Ugyanakkor nagyon nem mindegy, kik írják a vállalat szabadalmait, illetve milyen jogászok foglalkoznak az ügyes-bajos dolgaikkal. Ideális esetben az Apple-nek sikerülhet kikerülnie az Imagine Technologies hálóját, a cég közleményében az áll, hogy a jelen helyzet ellenére létrejöhetnek “lehetséges alternatív kereskedelmi megállapodások” a két vállalat között. Azaz, hogy melegen ajánlott megetetni egy kis zöldhasúval az éhező vadat, nehogy még többet akarjon.

Mit hoz a jövő?

Az okostelefon csak csepp a tengerben a jövőre nézve, hiszen egyre nagyobb az igény az erős grafikus teljesítményre. Az AR és VR eszközök kiszolgálása egy dolog, azonban az önvezető autók sem vezetik el magukat, ha nincs mögötte megfelelő hardver. Ezek a rendszerek a másodperc töredéke alatt hoznak egyéni döntéseket, így nem kis feladat olyan hardvert építeni hozzá, amely a lehető legpontosabb számításokra képes. Persze az Apple nem úgy tűnik, hogy mostanában kíván beszállni az autóiparba: hiába a temérdek pénz, ennyi még talán nekik sincs. De ami késik, nem múlik és ki tudja, hogy pár évtizeden belül melyik cég lesz meghatározó az autógyártásban.

apple-tv-hero-select-201510

A saját grafikus gyorsítóktól ne várjunk csodákat, hiszen nem valószínű, hogy Tim Cook arra kérné a mérnökeit, hogy nyomja le a Sony-t, a Nintendót vagy a Microsoftot gaming vonalon. Azonban mindannyian szívesebben vásárolnánk egy hardveresen naprakész és relatíve erős hardvert, amiből a fejlesztők képesek izgalmas dolgokat is kihozni, azon felül, hogy tévézhetünk rajta és letölthetünk pár darab olyan játékot, amit élvezetes egy pici távirányító segítségével is játszani. Magamból kiindulva nem vagyok nagy játékos, de néha jólesne elszórakozni egy-két kevésbé arcade jellegű játékkal, viszont nem szeretnék erre külön konzolt vásárolni. Most is van néhány szórakoztató cím Apple TV-re, de ha az Apple egy kicsit odafigyelne az ilyesfajta igényekre, akkor biztosan a fejlesztők is nagyobb kedvet kapnának ahhoz, hogy egyedi tévés játékokat készítsenek.

Az Imagine Technologies közleményének valódisága végül is három fő termékre gyakorolna hatást a négyből. A cikkünkben sokat emlegetett iPhone-okra, az imént említett Apple TV-re, és ne felejtsük ki az iPadet sem, amely könnyen lehet akár még a számítógépünk is a jövőben. Így vagy úgy, de valamely módon egybemosódhat a most még többnyire szórakoztató eszköznek szánt táblagép és az inkább munkára használatos MacBook vonal. Ha a 15”-ös MacBook Pro szintjét nem is, de az alsó kategóriás Macek integrált grafikus gyorsítóival simán felvehetik a versenyt azok a chipek, amelyek az iPadekbe és a mobilokba is kerülhetnek.

ipadpro10-smartkeyboard_pr-print-100651503-orig

A webfejlesztésnél és ezáltal szoftverfejlesztői környezetben is teljesen természetes a “mobile first” mentalitás, amely gyakorlatilag a tervezés során a mobileszközöket veszi alapul. Ebből fejlesztik tovább egy-egy weboldal asztali kinézetét, vagy épp olyan programok felületét, amit a hétköznapi emberek számára szánnak a cégek. Ez a tendencia a hardverfejlesztésnél is kialakulni látszik, míg lassacskán egy azon fogalommá nem gyúródnak a mobilok és a mai értelembe vett számítógépek és notebookok. A Microsofttól is láttunk már ilyen megoldást, most pedig a Samsung rukkolt elő hasonlóval; kérdés, hogy az Apple-től mikor láthatunk elveiben hasonló eszközt. Ha pedig ezt az irány megfelelőképpen ki tudják bontakozni, akkor nem is kérdés, hogy az Apple-nél a lehető legjobb döntést hozták meg akkor, amikor az önmaguk által tervezett GPU-k mellett tették le a voksukat.

Forrás: The Verge, Apple Insider és 9to5mac