imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

A Lightning csatlakozó olyan mint a köldököd

Így tisztíthatod meg

Ez a cikk több mint egy éve nem frissült. Kérjük, vedd figyelembe, hogy ennek tükrében a tartalom mára már idejétmúlt lehet.

Az Apple új terméke az Adatvédelem


Az Apple szokása, hogy a WWDC-n látható diák feliratai az új termékekről szólnak, vagy eladási és piacrészesedési adatokat mutatnak. A 2015-ös konferencia ilyen téren egy kicsit más volt. Aki tényleg szemfüles volt és figyelt a diákra és azon belül is a szövegekre, annak feltűnhetett egy érdekesség. A szervezők idén komoly hangsúlyt fektettek arra, hogy bemutassák milyen lépéseket tesz az Apple a felhasználók adatainak a megóvására.

A cég szoftverfejlesztési alelnöke Craig Federighi mutatta be az új iOS önállóan működő rendszerét. A bemutató során nem csak azt részletezte, hogy milyen előnyeit élvezhetik majd a felhasználók, hanem azt is, hogy miért nem kerül majd ki személyes adata a nagyvilágba senkinek. Egy ilyen proaktív mesterséges intelligenciának a működtetéséhez ugyanis rengeteg adatra van szükség az eszközt használó emberről. Craig viszont egy hosszabb prezentációban eloszlatott minden olyan felmerülő kételyt, hogy az Apple ezáltal adatokat gyűjtene rólunk.

iphone_6_plus_screenshot_hero

Az iOS 9 vizsgálni fogja a helyzetünket és a naptárunkat, éppen úgy, ahogy minden mozzanatunk, amit az eszközön csinálunk. Ugyanakkor, ezt nem úgy kell elképzelni, mint amit a Google csinál. A Google esetében ugyanis te vagy a termék, tehát az adataidat használják, hogy a hirdetőinek jobb szolgáltatást nyújtson a cég (célzott hirdetés). Na és persze akkor még nem is beszéltünk arról a rengeteg analitikáról, felmérésről, piackutatásról, amiről csak keveset tudunk. Az Apple ezzel szemben teljesen más. Az adatokat azért gyűjtik, hogy jobb és kényelemesebb szolgáltatásokat és funkciókat tudjanak nyújtani a felhasználóinak. Ráadásul mindezt úgy csinálja az eszközünk, hogy senki még csak nem is látja a felhasznált adatokat.

150608craig_privacy1-e1434125857806

Úgy gyűjtünk információkat, hogy ne sértsük senkinek a magánszféráját. Nem keresgélünk sem az e-maileid, sem a fotóid, sem a kontaktjaid között. Egyszerűen csak nem akarjuk tudni, hogy mi van ott. Éppen ezért, az egész folyamat az eszközödön történik, és az eszközödön tárolódik – a te irányításod alatt. Ha pedig esetleg mégis szüksége lenne az Apple-nek bármiféle információra, akkor az adatok megosztása csak a beleegyezéseddel, névtelenül, Apple ID nélkül történik. Harmadik fél pedig soha, semmikép nem láthatja ezeket az adatokat.

A Craig mögötti dián is jól látható, az a kulcskifejezés, ami meghatározza tulajdonképpen az Apple alapelvét, ha adatvédelemről van szó. „You are in control”, vagyis „Az irányítás a te kezedben van”. Habár az Apple mindig is kiállt az adatvédelem mellett, az utóbbi időben ezt sokkal látványosabban teszi. Walt Mossberg szerint ez nem véletlen. Véleménye szerint, a jelenlegi piaci helyzetben a vásárlók már nem csak azokat a szempontokat tartják szem előtt, mint 3-4 éve, hanem komoly befolyással hatnak rájuk az adatvédelmi kérdések is. Míg az Apple kiáll a vásárlói adatai mellett a Google egyáltalán nem. Mossberg szerint pedig épp ez az Apple sikerének a kulcsa.

Ez pedig azt jelenti, hogy a fokozott adatvédelem tulajdonképpen egy szolgáltatása az Apple-nek. Egy piacon lévő termék, mint az új MacBook vagy az Apple Watch. A különbség mindösszesen annyi, hogy ezt a terméket ingyen nyújtja az Apple minden vásárlójának. Egy terméket pedig reklámozni kell. A reklám pedig többek között a Tim Cook által már gyakran emlegetett adatvédelemről szóló weboldal.

screen-shot-2015-06-10-at-9-20-19-pm

Az Apple figyelme az adatvédelemre pedig egyáltalán nem új keletű dolog. 2007-ben Steve Jobs az iPhone bemutatásakor kihangsúlyozta, hogy a cég üzletpolitikájának az alappillérének tartja a kölcsönös bizalmat. Ez pedig megfelelő adatvédelmi szigor nélkül nem jött volna soha létre.

Már a termékek kialakításakor is ügyeltek a mérnökök a biztonságra. Az üzenetektől kezdve, a Touch ID-n keresztül egészen a bankkártya adatokig minden titkosítva van. Ennek a titkosításnak nincs kiskapuja és nagyjából lehetetlen feltörni. Az pedig szinte magától érthetődő, hogy az adatok kizárólag a telefonon, nem pedig egy felhőben vannak tárolva. Az is a felhasználóra van bízva, hogy mennyire szeretné védeni az adatait. Erre számos lehetőség és jól érthető beállítás van, hogy mindenki teljes biztonságban érezze magát. Ezek az adatok egy eszközt pedig teljesen egyedivé és sokkal produktívabbá tudnak varázsolni, anélkül, hogy azt a telefonon kívül bármi vagy bárki látná az adatokat.

Az is érdekes, hogy ezt a megbízhatóságot az Apple miként fordítja a hasznára. Hiszen egyértelmű, hogy nagyon jó marketing alapot ad a cégnek. Az Apple alapvetően hardverekből és szoftverekből termel pénzt, nem pedig a hirdetések eladásából. Ezzel az üzleti modellel szemben a Google onnan szerez pénzt, hogy összegyűjti a világ összes információját, amit később elad.

tim-cook-apple-ceo1

Az üzleti modellünk elég egyértelmű: nagyszerű termékeket adunk el. Nem a levelezésedből, nem az internetezési szokásaidból akarunk megélni. Nem kötelezünk arra, hogy a felhőben vagy akár az iPhone-on tárold az adataidat. Még piac kutatási célból sem elemezünk egy beszélgetést sem. Az adatgyűjtő szolgáltatásaink csak teljesebbé teszik a felhasználási élményt. Átláthatóan és egyszerűen.

Annak ellenére, hogy az Apple odafigyel arra, hogy az adataink ne kerüljenek rossz kezekbe, az az iPhone vagy iPad, amit a kezedbe szoktál fogni valójában elég sok adatot képes kiszivárogtatni. A személyi asszisztensünk alapvetően a Bing-et használja keresésekhez. Szerencsére ez teljesen anonim csatornán keresztül történik, ezért biztonságosnak nevezhető, de egy bizonyos mennyiségű adat tárolódik. A Safariban viszont az alapértelmezett kereső a Google. Innentől fogva pedig minden egyes keresésünk rögzítve van valahol a Google egy távoli szerverén. Na, és akkor persze ott vannak az olyan alkalmazások, mint a Facebook és a Twitter. Ez a két cég körül pedig mindig is óriási botrány volt az adatvédelmi hiányosságok miatt.

Facebook-Privacy-Guide

Ezeket a réseket igazából nem az Apple kötelessége lenne kivédeni, de rendszeresen tesznek az illetékesek azért, hogy a harmadik féltől származó alkalmazások is teljesen biztonságosak legyenek. Gondoljuk itt például az App Store szigorú szabályaira.

Természetesen az Apple-nek is van egy hirdetési felülete, ezt a szolgáltatást pedig iAd-nak hívják. A működési elve pedig, hogy nem kutakodik utánunk. Nem használja ugyanis a Health, HomeKit, Térkép, Siri, iMessage, hívás előzmény vagy bármilyen más iCloud-os szolgáltatás (például Kontaktok, E-Mail) adatait.

iphone-os-4-0321-rm-eng

Az Apple, élén Tim Cookkal, komoly harcokat vív az amerikai kormány ellen, akik épp ezt a biztonságot szeretnék elvenni a felhasználóktól. A törvénymódosító javaslat szerint ugyanis a titkosítást használó cégeknek kötelességük lenne egy kiskaput biztosítani a hatóságoknak. A biztonsági rést viszont könnyedén tudná bárki használni, aki jártas a témában. Ez pedig a lehető legtávolabb áll a cég politikájától. Az Apple mellett még számos amerikai vállalat is beszállt a tiltakozásba, a végleges eredményre még viszont valószínűleg sokat kell várni.

Walt Mossberg elgondolásai alapján

Akár 100 000 Ft kedvezmény
Apple Inc. (AAPL)

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? ... - Klikk ide!