Apple logó

Az ember, aki kitalálta az Apple-logót

#HÍREK
2016. 09. 28.

Rob Janoff még suhanc korában olyat tett le az asztalra, amiről a legtapasztaltabb dizájnerek is csak álmodnak. A vele készült interjúból most sok mindent megtudhatunk az ikonikussá vált almáról.

Vannak olyan logók, amiket a világ minden táján ismernek szegények és gazdagok, műveltek és iskolázatlanok, gyerekek és idősek egyaránt. Kétségtelen, hogy az Apple almája legalább olyan híressé vált, mint a Coca-Cola vagy a Google.

Ahogy 1977-ben Steve Jobs és Steve Wozniak egyre közelebb jutott első kész termékükig, úgy vált egyre égetőbbé egy jól megjegyezhető embléma megalkotása is. Erre a feladatra Rob Janoff dizájn hallgatót kérték fel. Amikor Janoff megmutatta Jobs-nak a skicceket, ő egyből rábólintott, és innentől kezdve a beleharapott alma minden Apple-terméken feltűnt a mai napig.

Apple II

Ahogy egyre ismertebb lett a márka, mindenki elkezdte gyártani a saját elméletét a logó jelentésére. Sokak egyből bibliai utalást vélnek felfedezni, és az eredendő bűnre, a paradicsomból való kiűzetésre asszociálnak. Vannak olyan elvontabban gondolkodók is, akik szerint ez egyértelmű utalás Alan Turing, brit matematikusra, aki gyakorlatilag az egész számítógép tudomány atyja is egyben. Őt 1954-ben gyanús körülmények között találták holtan egy félig megevett, ciános almával holtteste mellett.

Persze a valóság, ahogy az lenni szokott, sokkal egyszerűbb, mint a kitalált történetek.

A cég növekvő hírnevével párhuzamosan, a logó is önálló életre kelt. Karikatúrák, poénok, poszterek használták fel. A minden Apple-termékhez járó matricákat az emberek felragasztották a kocsikra, füzetekre. Az évek alatt annyian próbálták már lemásolni, mint talán semelyik más logót sem a történelemben.

MacBook

Az akkor egyetemista fiatal dizájner nyilván álmodni sem mert róla, hogy egyszer egy munkája ekkora karriert fog befutni. Közel 40 évvel később egy interjú erejéig iráni kollégája, Touraj Saberivand újra a munkájáról faggatta a mára már 64 éves Rob Janoffot.

Ez a legjobb logó, amit valaha terveztél?

Abszolút. Semmi más még csak nem is hasonítható az Apple-logóhoz.

Megkérdezted Steve Jobsot, miért nevezte cégét Apple-nek?

Nem igazán. Azt tudtam, hogy egy időben csak gyümölcsöt evett, és hogy egy észak-kaliforniai farmon élt, ahol volt egy almafa ültetvényük (szerinte az alma a tökéletes gyümölcs). Volt egy listájuk névötletekről, amik közül egyszer választaniuk kellett, amikor másnap üzleti papírokat mentek aláírni. Az Apple volt a kedvencük és abban maradtak, ha nem találnak ki semmi jobbat ez lesz. Annak ellenére, hogy Woz attól tartott, hogy az Apple Records perelni fogja őket ezért. Nem lett jobb ötlet, maradt az Apple, aminek én nagyon örülök.

Régi Apple logo

Mi a harapás oka?

Ahogy minden történet, ez is folyamatosan változik, minél többször mesélik el. Egy alma sziluettjét akartam elkészíteni. De ahhoz, hogy ne úgy nézzen ki, mint bármelyik másik gyümölcs, azt csináltam vele, amit mindenki szokott: beleharaptam. A legtanulságosabb része az egésznek vagy 10 évvel később jött, amikor elkezdtem olvasni magamról elméleteket, hogy miért így csináltam meg a logót.

Ezek a találgatások sokkal érdekesebbek voltak, mint a valóság. Egyes emberek elhitték ezeket, amitől még a közösségi média létezése előtt virálisak lettek. Az, hogy ennyien foglalkoznak az emblémával, számomra azt jelenti, hogy az emberek kapcsolatban állnak vele, azon túl is, hogy szeretik a termékeket, amiken rajta van.

Apple logó evolóció

Mi volt Jobs reakciója, miután megmutattad neki a logót?

Csak elmosolyodott és bólintott, nem mondott túl sokat. Nem volt rá szükség, hogy nagyon érvelnem kelljen az ötlet mellett. Mindketten szerettük, és tudtuk, hogy jó lesz úgy, ahogy van.

A te verziód a színes csíkos változat volt. A színekkel azt akartad szimbolizálni, hogy az Apple kijelzője a teljes színskálát megtudja jeleníteni. Ezt a közönségnek értenie kellett volna?

Valóban, a szivárvány részben arra hivatott, hogy kiemelje az Apple előnyét a konkurenciával szemben, de egy sokkal fontosabb célt is szolgált. A tervezés legnagyobb kihívása az volt, hogy olyan barátságos fényben tüntesse fel a számítógépeket, amit a családok is szívesen hazavisznek. Akkoriban ugyanis, a gépek megítélésének negatív konnotációi voltak. Azt akartam, hogy melengető, pozitív érzése legyenek mindenkinek az Apple számítógépekről.

Apple II e

Szerinted mekkora szerepet játszott az Apple sikerében a logódizájn?

A siker legnagyobb része Steve Jobs-nak köszönhető, aki már azelőtt tudta, hogy mire vágynak az emberek, mielőtt ezt ők maguk tudatosították volna. Ehhez még hozzájöttek a rendkívül magas elvárásai a dizájn és a funkcionalitás terén. Ettől függetlenül azt gondolom, hogy a logó is sokat segített. Ha nem szerették volna a logót, nem tették volna ki a matricát a szélvédőikre.

Mi a legfontosabb tulajdonsága egy jól megtervezett logónak?

Az egyszerűség. Túl gyakran fordul elő, hogy a megrendelők túl sok elemet kérnek a logóra, amiknek szerintük muszáj benne lennie. A logónak egyszerűnek és informatívnak kell lennie, különben nem fognak rá emlékezni. Az, hogy milyen gyakran látják az emberek az emblémát, nagyon nagy része a sikernek. Az a tény, hogy az Apple-logó a cég minden kijelzőjének a sarkában ott volt, sokat segített abban, hogy nemzetközileg ismert és szeretett legyen.

Forrás: Logodesignlove