Apple Campus 2

Az építészek nem értik Apple Campus 2-t

#HÍREK
2014. 08. 05.
Philip Elmer-DeWitt, a Fortune újságírója a dél-afrikai Durbanban járt egy építészkonferencián. Azt állítja – talán kis túlzással, de mégis –, hogy az ott összegyűlt hatezer építész közül egyiknek sem tetszett az új Apple-székház, az Apple Campus 2 épülő komplexuma.

Muszáj úgy kinéznie, mint egy űrhajónak?

A fenti kérdést állítólag az Amerikai Építész Kamarától tette fel valaki. Elmer-DeWitt szerint Steve Jobs sajnos már nincs itt, hogy megválaszolja a kérdést, de helyette jó lesz Ed Catmull, aki 26 évig dolgozott Jobsszal a Pixar elnökeként és a Walt Disney animációs részlegének vezetőjeként. Creativity Inc. című könyvében Catmull az utolsó fejezetet teljes egészében az együttműködés témakörének szenteli. A Fortune újságírója szerint ez a rész tökéletesen magyarázza, hogy miért is olyan az „űrhajó” (Apple Campus 2), amilyen.

Steve Jobs a Pixar jelenlegi székházának megtervezésében is aktív szerepet vállalt – ugyanannyira nagy figyelmet szentelt neki, mint bármely Apple-terméknek. Az épület megtervezésekor a legfontosabb szempont az emberek közötti interakció „kikényszerítése” volt. A Pixar-székházba például koedukált női és férfi mosdót szeretett volna, ami nagy megrökönyödést váltott ki az emberekből. Steve-et nagyon idegesítette, hogy nem látják, a cél az emberek összehozása. Végül aztán megenyhült a kérdésben.

A Pixar-irodaház bejárata.
A Pixar-irodaház bejárata.

Az is eszébe jutott, hogy minden készülő filmnek külön épületet húznának fel – vagy legalábbis pár különálló épületből tevődne össze a Pixar Campus, így az adott filmeken dolgozó emberek egymás közelében lennének, viszont kizárhatnának minden külső zavaró hatást. Ed Catmull nem értett ezzel egyet, viszont vitatkozás helyett más utat választott. Jól ismerte Steve-et, így tudta, hogy sokkal inkább érdemes neki megmutatni dolgokat, mintsem elmagyarázni. Ezért elvitte egy kicsit kocsikázni, és megmutatta neki a Disney akkori, Northside nevű épületét.

Egy nagyjából egyórás séta után melyet a négyemeletes, nyitott, üveg-alumínium épületben tettek, Steve is rájött, hogy a nyitott terek segítenek az együttműködésben a dolgozók között. Steve hitt abban, hogy rengeteg minden véletleneken múlik, és azt is tudta, hogy a kreativitást nem a magány szüli. A különböző részlegek teljes elszeparáltsága pedig ezért kontraproduktív lehet egy kreatív cégnél.

Így hát az utazás végeztével, amikor Steve Jobs ismét elült az építészekkel, már csupán egyetlen nagyobb épületben gondolkozott a Pixar számára. Olyan kialakítással, ami segít az embereknek, hogy elvegyülhessenek, találkozhassanak és kommunikálhassanak egymással, vagyis hogy együtt tudjanak dolgozni.

Pingpongasztalok a Pixar-irodában.
Pingpong- és biliárdasztal a Pixar-irodában.

Steve keze nyomát az épület minden részlete magán viseli. A belső acélhidaktól kezdve a vetítőszobák székeiig bezáróan. Az épületnek csupán egyetlen bejárata van, így amikor munkába jönnek vagy hazaindulnak az emberek, akaratlanul is találkozhatnak egymással. Az épület közepén lévő hatalmas átriumban vannak a tárgyalók, étkezőrész, „játszóház”, előadók. Így az emberek ezen a központi helyen akár napjában többször is találkozhattak egymással, így elősegítve a kommunikációt. Az alkalmazottak egyébként a mai napig itt esznek vagy pingpongoznak, és itt tartják az eligazításokat is a vezetők. Catmull ezt írja a könyvében:

Steve egy filozófus elmélyültségével és egy kézműves mesterember aprólékosságával gondolta végig az egészet. Hitt a mesterien megmunkált, egyszerű anyagokban. Azt akarta, hogy az acélt ne takarják el festékkel. Azt akarta, hogy az üveg ajtók teljesen egy síkban legyenek a falakkal. Nem véletlen, hogy amikor négy évnyi tervezés és építkezés után 2000-ben megnyílt az épület, a pixarosok – akik általában négy évig dolgoztak egy filmen – »Steve filmjének« nevezték az új irodát.

A nagy átrium a Pixar épületében. Kép forrása: Jason Pratt / Wikimedia Commons
A nagy átrium a Pixar épületében. Kép forrása: Jason Pratt / Wikimedia Commons.

Mint az akkori Pixar, mára az Apple is kinőtte a jelenlegi irodáit. Így hát Steve Jobs újra leült egy építésszel – egészen pontosan Norman Fosterrel –, hogy ismét irodaházat tervezzen, ugyanazzal a céllal, mint annak idején a Pixar-székház esetében. Norman Foster ezzel összhangban ezt mondta pár hónapja az Apple Campus 2-ről:

Természetesen rengeteg embert kell elhelyezni – többek között programozókat, dizájnereket, marketingeseket és értékesítőket –, de egy épületben függőlegesen és vízszintesen is mozoghatunk. Nagyon nagy figyelmet szenteltünk annak, hogy kitaláljuk, ki kinek a közelében lesz.

Steve Jobs utolsó nyilvános megjelenése volt, mikor bemutatta nagyszabású terveit a cupertinói városi tanácsnak. Philip Elmer-DeWitt arra akar rávilágítani ezzel az egésszel, hogy Steve valószínűleg tudja, miért űrhajó alakú az épület. Hogy megjelenése azon kívül, hogy esztétikus, fontos üzenettel és funkcionalitással bír. Steve nagyon lelkes volt amikor megmutathatta a nyilvánosságnak az Apple Campus 2 terveit, látszott rajta, hogy élete egyik fontos eseménye lehet az átadása. Amit végül sajnos nem élhetett meg.

Az egyik acélhíd a Pixar-irodában.
Az egyik acélhíd a Pixar-irodában.

Forrás: Fortune. Borítókép: iCatcher. A cikkben található képek – ahol nincs máshogy feltüntetve – Allison Hanestől származnak.