Fake iPad Air 2 by iMagazin.hu

Az „iPad Air 2 képek” utóélete

#HÍREK
2014. 08. 11.
Még péntek este írt ide az iMagazinra Handras egy hírt „Exkluzív képek az új iPad Air 2-ről! Csak az iMagazinon!” címmel. A hírben szerepelt pár kép egy állítólagos teljesen összeszerelt iPad Air 2-ről, ami vékonyabb a jelenlegi modellnél, mások a hangszórónyílásai, és természetesen Touch ID is van rajta.

A képek valójában hamisak voltak, kevesebb, mint egy órányi Photoshop-munkával készültek egy első generációs iPad Air és egy iPhone 5s felhasználásával. A pontos folyamatot Handras le is írja a blogján ebben a posztban.

A lényeg nem is a képek elkészítése volt, hanem a hír üzenete az olvasók felé. A hír végén jó sok szöveg alá elrejtve szerepelt egy – elég feltűnő módon kiemelt – bekezdés, amiben leleplezzük saját magunkat, vagyis hogy az egész cikk két okból íródott: egyrészt, hogy megtréfáljunk titeket, másrészt, hogy figyelmeztessük az embereket, mennyire nem szabad minden Apple-pletykát készpénznek venni amit az interneten lehet olvasni.

Arra gondolni sem mertünk viszont, hogy ennyire igazunk lesz a hírrel kapcsolatban. Este ugyanis, nagyjából 9 óra felé egy bannert élesítettem éppen az iSTYLE.hu-n, amikor is jött egy értesítés a Macemre az AppleInsidertől, miszerint egy közép-európai weboldalon képek tűntek fel az iPad Air 2-ről. Gyorsan rákattintottam, és a sejtésem beigazolódott: az egyik legnagyobb amerikai Apple-lel foglalkozó híroldal lehozta az általunk gyártott képeket:

AppleInsider

Igazából először el sem akartuk hinni, aztán ahogy egyre több látogató tűnt fel a Google Analyticsben Cupertinóból, San Franciscóból és Palo Altóból, ráadásul az Apple hálózatából, akkor picit megijedtünk. Anna gyorsan lefordította a hírünk utolsó bekezdését, én pedig elküldtem e-mailben az AppleInsider szerkesztőségének. Ők elég gyorsan reagáltak, törölték a hírt, de a lavinát már nem nagyon lehetett megállítani. Egyre több külföldi oldal hozta le a hamis képeket, még jó, hogy a legtöbben linkeltek ránk, így az Analyticsben láttuk, hol tűnik fel a hír.

Szerencsére a többi olyan nagy portál, mint mondjuk a 9to5Mac, MacRumors vagy a TUAW nem csatlakoztak, remélem ők az egész oldalt lefordították és végigolvasták Google Translate-tel. Egyébként az AppleInsideres eset után angolul is kitettük a figyelmeztető szöveget.

A következő 1-2 órám azzal telt, hogy minden oldalnak írtam egy e-mailt amiben elmagyaráztam a helyzetet. Ami számomra kicsit furcsa, hogy – ugyan a legtöbb helyről törölték a hírt –, a MacNN kivételével senki nem válaszolt a levelemre, ők is gyakorlatilag csak egy nyúlfarknyi félmondatban reagáltak a figyelmeztetésemre:

MacNN

Mi a tanulság? Számomra az, hogy előfordulhat, hogy a legnagyobb híroldalak is figyelmetlenül vesznek át híreket akár számukra teljesen ismeretlen forrásokból is. Handras nagyon jól összefoglalja egy mondatban a blogposztjában:

Ne higgy el mindent amit a neten olvasol. Mindig olvasd el a teljes cikket, nézz utána más hiteles forrásokból is. Ha erre nincs időd, akkor meg ne ossz meg minden baromságot!

Ha érdekelnek a részletek, olvasd el az egész bejegyzést a Handras.hu-n >>