imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Szuper tablet, szuper áron

Már elérhető az új, 2018-as iPad!

Az MIT fejlesztése új szintre emeli az önvezető autózást


A jelenlegi önvezető technológiák már elég pontosan és biztonságosan tudnak működni a főbb útvonalakon, szépen felfestett útjelzésekkel. De mi a helyzet a feltérképezetlen, rossz minőségű utakkal? Az MIT-nak támadt egy jó ötlete…

Az önvezető autóknak különösen nehezükre esik ritkán használt, jelöletlen mellékutakon közlekedniük. Olyannyira, hogy a jelenlegi technológiával ez lényegében teljességgel lehetetlen is. Ez arra az egyszerű okra vezethető vissza, hogy az egész módszer a jól látható útjelölések detektálására és sokszor részletesen kidolgozott 3D térképekre épít. Értelemszerűen ezek hiányában kvázi „megvakul“ a gép.

Az autók ezeket a térképeket használva tudják megállapítani, hogy hol vannak és, hogy mit tegyenek az olyan felbukkanó akadályokkal, mint például a gyalogosok vagy más autók. A függés ezektől a részletes 3D térképektől egyben korlátozza azokat a helyeket, ahol az önvezetés működni tud. – nyilatkozta Daniela Rus, az MIT-s kutatócsoport vezetője.

Pedig nem csak Magyarországra érvényes, hogy az utak nagy része nem éppen a szépen felfestett, tip-top főutakból és autópályákból áll. Ha tényleg teljesen önálló autókban gondolkodunk a jövőre nézve, akkor tehát nem lehet ignorálni a problémát. Az MIT-nak például rögtön van is egy ugyan csak kísérleti fázisban lévő, de a jelek szerint használható és működő megoldási javaslata.

A Massachusettsi Műszaki Egyetem Mérnökinformatika és Mesterséges Intelligencia Laboratóriuma (CSAIL) által kifejlesztett technológia lehetővé teszi az önvezető autók számára, hogy úgy tudjanak navigálni gyakorlatilag akármilyen úton, hogy kizárólag csak az alapvető GPS és LiDAR (Light Detection and Ranging, azaz lézer alapú távérzékelés) adatokat használják fel.

A MapLite névre keresztelt eljárást már élesben is bevetették kikövezetlen vidéki utakon Devensben és Massachusettsben, az eredmények pedig kifejezetten biztatóak. A tesztekhez egy mezei Toyota Priust használtak, felturbózva a már említett LiDAR, és az úgynevezett inerciális mérőegység (Inertial Measurement Unit – IMU) szenzorokkal.

A MapLite különböző navigációs szenzorokat használ, kiegészítve a GPS adatokkal, hogy rendelkezésre álljon egy durva becslés az autó pozíciójára nézve. A rendszer először meghatározza a végső úti célt és az úgynevezett „helyi navigációs célt“, aminek az autó látóterében kell lennie.

A szenzorok ezután legenerálják az ehhez a ponthoz vezető útvonalat, figyelembe véve a LiDAR által becsült útszéleket. A Map Lite képes mindezt látható útjelzések nélkül végrehajtani, arra az alapfeltevésre alapozva, hogy az út felülete laposabb, mint a környező területeké. – árulta el a működési elvet az MIT.

Arról egyelőre nem lehet tudni, hogy az MIT mikor ítéli majd úgy, hogy kereskedelmi forgalomban is használható a technológia, mindenesetre egy nemzetközi robotikai konferencián már előadták tudásukat a nagyvilágnak – nem hiszem, hogy sokat kell rá várni, hogy lecsapjanak a fejlesztésre a témában érdekelt autógyártók.

Forrás: The Verge

Erre vártál!

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? - Klikk ide!