imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Szuper tablet, szuper áron

Már elérhető az új, 2018-as iPad!

Az önvezetőszoftvereket is forradalmasítja az Apple?


Egy szokatlan helyen publikált tanulmányt a vállalat, melyben egy kulcsfontosságú technológia továbbfejlesztéséről írnak. Elképzelhető, hogy ezzel nem csak az autózást, hanem egyéb területeket is megreformálhatnak.

Az Apple Car projekt jelenlegi állapota kicsit olyan mint Schrödinger macskája: van is, meg nincs is, fizikai autó. Egyenlőre csak annyiban lehetünk biztosak, hogy a szoftveres megoldásokon már javában dolgoznak, hiszen ezt nem is olyan régen maga Tim Cook erősítette meg. Tekintve, hogy más gyártóknál vannak már működő önvezető technológiák, az Apple-nek van mire támaszkodnia. Azonban, ahogy azt tőlük megszokhattuk, mielőtt kiadnának valamit, előtt kicsit továbbfejlesztenek az alapanyagokon.

Ez derül ki legalábbis egy akadémiai szerverre publikált kutatásukból. Bár szokatlan, hogy nem a megszokott helyeken, például az újdonsült Machine Learning Journalban jelentették meg a tanulmányt, az értékéből ez nem sokat von le. Épp emiatt fontos azt is megjegyezni, hogy semmi biztosíték nincs arra, hogy valós projektekhez kapcsolódik a vizsgálat. Persze azért valószínű, különben miért csinálták volna…

A legtöbb önvezető autó “szeme” az úgynevezett LIDAR érzékelőkből áll. A LiDAR (Light Detection and Ranging), azaz lézer alapú távérzékelés. Mely nagyon leegyszerűsítve úgy működik, hogy a szerkezet folyamatosan szórja magából a lézernyalábokat, amik visszaverődnek a környezeti objektumokon (gyalogos, biciklis, parkoló autó, stb.). A visszaverődésből pedig a rendszer elkészíti a környezete 3D-s modelljét. A módszer előnye a hagyományos kamerákkal szemben, hogy sokkal pontosabb mélység (távolság) információkkal tud szolgálni.

Viszont hátránya is van bőven. Az így létrehozott térképek elég hiányosak tudnak lenni, főleg mivel az egyes objektumok kitakarják egymást, így a holterekről nem lesz információ a modellben. Ami elég kellemetlen, ha épp egy gyalogosról van szó például. Éppen ezért önmagában még nem elég biztonságos.

A probléma áthidalására különböző módszerek léteznek. Például fogják a 3D-s LIDAR adatokat, majd 3D-s “pixelekre” (ezeket voxeleknek hívják) bontják a képet, és ezeket kezdik el kielemezni, majd kategorizálni, hogy mit tartalmazhatnak (biciklistát, táblát, gyalogost stb.). Az Apple most leírt, VoxelNet névre hallgató megoldása ezeket az eljárásokat sűríti egy neurális hálóba, aminek segítségével az adatfeldolgozás hatékonysága jelentősen jobb lesz a többi megoldásnál.

Persze nem arról van szó, hogy alapjaiban változott most meg az önvezető-autóipar. Eddig is voltak olyan működő megoldások, amelyek máshonnan közelítették meg a problémát. Hogy mást ne említsünk, ott van például a Tesla, ami egyáltalán nem használja a LIDAR technológiát, mégis kiválóan működnek az autói. Ami itt a fontos, hogy az Apple láthatólag elég komolyan foglalkozik a területtel, és ahogy más esetekben, úgy most is igyekszik tökéletesíteni a meglévő eljárásokat, mielőtt beépítené bármelyik termékébe is.

A kérdés már csak az, hogy mi lesz ez a “bármelyik termék”. A témában jártas Roland Meertens holland mérnök ugyanis megjegyzi, hogy bár a VoxelNet potenciálisan felhasználható az önvezető szoftvereknél, de ennyiben nem merülnek ki a lehetőségek. Egyes háztartási robotgépeknél, de még az VR és AR területeken is szükség lehet egy hasonló megoldásra, mely a tárgyak térbeli elhelyezkedésének gyors érzékelésére és elemzésére képes.

Egy rajtakapott Apple-höz tartozó önvezető kísérleti autó.

Simán lehet tehát, hogy egyfajta általános operációs rendszer lesz a dologból. Egy olyan rendszer, ami minden “látással” rendelkező robotot képes lesz vezérelni, függetlenül attól, hogy az autó vagy robotporszívó. Így nézve pedig már egészen érdekesnek hangzik ez a tanulmány…

Forrás: The Verge

Beoplay H9i

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? - Klikk ide!