svajciorak

Az órapiacot is bekebelezi az Apple?

#HÍREK
2015. 10. 21.
Nem nagyon hallunk Apple Watch értékesítési számokat, ezért talán nem tűnik sikeresnek az Apple órája. Ha viszont megnézzük a svájci órapiac számait, meglepő trendet láthatunk.

Bár az Apple Watch közel sem hozza az iPhone-októl mostanra már megszokott sok tízmilliós eladásokat, azért az Apple órájából is elfogyott már jópár millió darab. Pontos számokat nem árul el az Apple, azt is csak elemzők számításai alapján tudhatjuk, hogy az értékesítés kezdete utáni másfél hónapban nagyjából 2-2,5 millió Apple Watch talált gazdára.

A Reuters egy jelentése szerint, a svájci óraipar máris gondban van, és főhet a fejük a mostanában kirajzolódó trendek miatt.

A május, július után, a szeptember a harmadik hónap amikor csökkenő exportot láthatunk a svájci órák piacán. Ez a negatív változás elsősorban az ázsiai piacok keresletének a csökkenése miatt lehet, ez pedig árnyékot vet a 2015-ös kilátásokra.

A csökkenés 10 százalék körüli, erre pedig a 2009-es válság óta nem volt példa. Jól látható, hogy az Apple komoly támadást indított az Apple Watch-csal az ázsiai piacokon, Kínában ugyanis több mint 21 százalékos visszaesés volt tapasztalható az értékesítések számában.

A Reuters jelentése szerint, leginkább a 200-525 dolláros árkategóriában mozgó órák eladásai csökkentek legnagyobb mértékben, az ebben az árszegmensben mozgó óráknál több mint 14 százalékos esés következett be az eladásokban. Az Apple Watch pont ebben az ársávban versenyez. A belépő Apple Watch sport modellek 349-400 dollár közt mozognak, a rozsdamentes Apple Watch-ok pedig 549 dolláros áron indulnak. A Reuters szerint egyértelmű, hogy az Apple Watch Sport modellek lassan de biztosan piaci részesedést szereznek.

CC-2855

Persze korántsem biztos, hogy kizárólag az Apple Watch áll a csökkenő forgalom hátterében amit a középkategóriás órák szenvednek el, millió más oka is lehet ennek. Az is lehet, hogy az emberek egyszerűen egyre kevésbé akarnak hagyományos órát vásárolni, de az is lehet, hogy az erős svájci frank miatt drágulnak az órák és ezért csökken a kereslet. Azért azt érdemes észben tartani, hogy a Reuters elég komoly lap, nyilván nem a kisujjukból szopták a fenti megállapításokat, és azt se felejtsük el, hogy az évi 30-40 millió darabra rúgó svájci órák exportját jelentősen érintheti 10-20 millió darab Apple Watch eladása, és akkor még nem is beszéltünk egyéb gyártók, például az Androidos okosórák eladásairól. Miután januárban lefutott a karácsonyi őrület, okosabbak leszünk, hiszen majd láthatjuk, hogy a fenti trendek folytatodtak-e, vagy nem.

Miközben a cikket írtam eszembe jutott mi történt nyolc évvel ezelőtt az első iPhone megjelenésekor. Steve Jobs a színpadon állva azt mondta:

Évente 1 milliárd telefont vásárolnak világszerte. Ha ennek a piacnak csak az 1 százalékát megszerezzük, akkor nagyon boldog leszek.

A többi már történelem. Mostanra az Apple évente több száz millió iPhone-t értékesít, ezzel pedig az okostelefon piac 20 százalékát birtokolja, de ami még fontosabb, hogy a teljes piac hasznának nagyjából a 80 százalékát zsebeli be. Természetesen még korántsem biztos, hogy az Apple Watch is azt a diadalmenetet járja be, mint az iPhone, de bizonyos jelek, mint például a fenti statisztikák pontosan abba az irányba mutatnak, hogy pár év múlva az Apple Watch is olyan jelentős tényező lehet az órapiacon, mint most az iPhone.