Beddit intelligens alváskövető – teszt

2015. 12. 17.
A számtalan különböző egészséggel és fitnesszel kapcsolatos okoskiegészítők között sok olyat találhatunk, ami az alvásunkat méri és tippeket ad, hogy jobbak lehessenek az éjszakáink, valamint jobban indulhassanak a reggelek. A különböző karpántok mellett léteznek kifejezetten csak erre a funkcióra koncentráló eszközök, ilyen a Beddit alváskövető is.

Ha alvásmérésről van szó, tulajdonképpen három fő kategóriába sorolhatjuk az ezt a célt szolgáló eszközöket. Az elsőbe az egyszerű alkalmazások tartoznak, ilyen például a Sleep Cycle, ami az ágyba helyezve a giroszkóp segítségével – vagy újabban az ágy mellett a mikrofon használatával – figyeli a mozgásunkat éjszaka, egészen jó eredménnyel. A második csoportot azok a fitneszkarpántok képviselik, amik szintén a mozgásunkra alapozva mérik az éjszakáink minőségét. Ezekkel lassan Dunát lehet rekeszteni, a legismertebbek talán a Jawbone és a Fitbit megoldásai, de már az olcsó kínai gyártók is megvetették a lábukat a piacon. A harmadik kategóriát pedig azok az eszközök képviselik, amiket kifejezetten erre a célra fejlesztettek ki – ilyen a korábban általunk is tesztelt Withings Aura, illetve mai cikkünk tárgya, a Beddit.

Mielőtt azonban rátérnénk magára a készülékre, röviden ejtsünk pár szót arról, hogy mi is az alvás, hogyan alszunk, és milyen haszna lehet egy ilyen okoskiegészítőnek – hátha valaki lemaradt az említett Aura-tesztről. Az alvás nem egyszerűen a lefekszünk, elalszunk, felébredünk, felkelünk fázisokból áll, hanem az éjszaka során többször is végigmegyünk konkrét alvási ciklusokon, melyek 90-120 percig tartanak, és öt „lépcsőből” állnak. Ezeket egy úgynevezett hypnogramon ábrázolhatjuk:

Hypnogram

Látszik, hogy összesen 5 fázisunk van, 4 NREM (mélyalvás), és 1 REM, az utóbbi az, amikor álmodunk, viszont ez a legéberebb fázis, vagyis ebből a legkönnyebb felébredni. A mélyalvás fázisok egyre rövidülnek, a sorrend pedig fix: 1-2-3-4-3-2-1-5. Olyannyira fix, hogy ha valakit a négyes stádiumban ébresztünk fel, akkor mielőtt tudatára ébredne, végigjárja a 3-2-1-5 fázisokat. A szükséges alvás mennyisége egyénenként változó, az azonban közös pont, hogy ha egy külső inger hatására nem akkor ébredünk, amikor az természetes lenne („lefutott” 5. fázis után), úgy érezzük, hogy nem pihentük ki eléggé magunkat. És itt jön a képbe az ébresztőóra: ez kíméletlenül beleüvölt reggel a fülünkbe, tekintet nélkül arra, hogy például éppen az NREM 4 stádiumban vagyunk.

Erre problémára nyújtanak megoldást az alvást mérő okoskiegészítők, így a Beddit is. Figyelik a különböző aspektusokat – ez egyszerűbbek csak a mozgásunkat – alvás közben, és a beállított időintervallumon belül (ez általában fél óra) a legmegfelelőbb időpontban ébresztenek, hogy kipihentnek érezhessük magunkat. Ez persze nem helyettesíti az egyénenként változó szükséges alvás mennyiségét, de nagyban segíthet, ha az optimálisnál picit kevesebbet tudunk aludni éjszaka. Egy felnőtt embernek nagyjából 7-9 óra alvásra van szüksége, de például a koalák esetében ez 22 óra, igaz az ő gazdaságuk nem is pörög annyira mint az embereké.

Beddit

No de térjünk rá tesztünk tárgyára, a Beddit intelligens alváskövetőre. Az eszköz egy szolid dobozkában érkezik – szóval nem kell az Aura-féle hatalmas csomagolásra számítani –, ebben találhatjuk a szenzort valamint az USB-s tápegységet. A Beddit nem rendelkezik asztali állomással, a készülék gyakorlatilag csupán egy egészen vékony szalag. Ez egy elég rövidke, nagyjából kétméteres USB-kábellel csatlakozik a konnektorba dugható tápegységhez. A szenzort a matracra kell helyeznünk a lepedő alá, nagyjából abba a vonalba, ahol a mellkasunk van. Ebben az egyik oldalán egy öntapadós felület segít, így nem fog elcsúszkálni éjszaka. Ha esetleg sokszor helyeznénk át, és veszítene a ragadósságából, a gyártó szerint bármikor pótolhatjuk egy egyszerű kétoldalas ragasztószalaggal. Az érzékelő hossza 75 cm, ezért nagyjából a feléig ér egy kisebb kétszemélyes ágynak, így egy ember alvását tudja mérni, de bármikor vehetünk egy másikat, melyet akár egy alkalmazáson belül is kezelhetünk.

Az igazán meglepő a szenzor vastagsága, mely mindössze 0,25 mm. Ennek ellenére számos különböző értéket képes mérni: a mozgolódást, a levegővételeket, a pulzust és a horkolást. Ezek alapján tudja, hogy mikor feküdtünk le, mikor aludtunk el, hányszor ébredtünk fel az éjszaka folyamán és hagytuk el esetleg az ágyat, horkoltunk-e és mennyit, valamint természetesen az alvási ciklusokat is érzékeli, ezek alapján pedig képes optimális időpontban ébreszteni a Beddit iOS-alkalmazás segítségével.

Beddit

A telefonunkhoz Bluetooth Smart kapcsolaton csatlakozik. A beállításhoz le kell töltenünk a Beddit alkalmazást az App Store-ból, majd pár pillanat alatt össze is tudjuk párosítani a készülékeket. Az appnak van Apple Watch verziója is, ebben a legutolsó éjszaka adatiból láthatunk egy összefoglalót, illetve ezt, hogy hogyan alakultak az értékek az előző éjszakához képest, valamint egy gyors, 5-120 perces szunyókálást indíthatunk belőle. Első körben a telefonunkon létre kell hoznunk egy profilt, amihez pár alapadatot kell megadnunk (nem, születési dátum, magasság és testtömeg), illetve megadhatjuk, hogy szerintünk mennyi alvásra van szükségünk egy nap. Beállíthatjuk azt is, hogy milyen témában kérünk tippeket egy-egy éjszaka után, a kategóriák az alábbiak: általános, álmatlanság, túlsúlyosoknak, horkolóknak, sport és edzés, stressz.

Az appon belül összesen három ébresztőt állíthatunk be, mindegyikhez megadhatjuk, hogy okosébresztés legyen-e (vagyis optimális pillanatban ébresszen-e legfeljebb 30 perccel a beállított időpont előtt), és beállíthatjuk az ébresztőhangot is. Itt sajnos csak négy gyári hang közül választhatunk, a saját zenéinkre vagy Spotify lejátszási listára – egyelőre – nem tud ébreszteni az app. A szenzort természetesen ébresztés nélkül is használhatjuk, a „Smart measurement” funkcióval pedig el sem kell indítanunk a mérést, az app és a szenzor automatikusan érzékeli ha lefekszünk aludni – ennek hátránya azonban, hogy a Beddit folyamatosan használja a helymeghatározást a telefonunkon, így tudja, hogy biztosan mi, és nem a jeti vagy egy álmos betörő fekszik be az ágyunkba.

Beddit

Miután remélhetőleg kipihenten ébredtünk, számtalan különböző adatot nézhetünk meg az éjszakánkról, melyeket a Health appba is szinkronizál az eszköz. Az „alváspontszám” (0 és 100 között mozog attól függően, hogy milyen minőségű volt az éjszakánk, 75 felett számít jónak) alatt négy gyors adatot találunk: átlagos pulzusszám, alvással töltött idő (nem egyenlő az ágyban töltött idővel!), alvás hatékonysága százalékosan (ténylegesen mennyit aludtunk amíg feküdtünk), valamint a percenkénti légzésszám. Ezalatt három pontban foglalja össze szövegesen az app az éjszakát, amiben felhívja a figyelmet a pozitívumokra és a negatívumokra, valamint arra is, ha valami jelentősen eltért a korábbi átlagtól. A tippek bekapcsolása esetén egy további idevágó tippet is kapunk, például hogy hogyan előzzük meg a horkolást, vagy hogyan csökkentsük a stresszt.

Beddit

Lejjebb egy kicsit részletesebben is kielemezhetjük az adatokat, illetve egy hypnogramot is találunk, bár a megszokotthoz képest fordított y-tengellyel. Az alvásidő mellett azt is megnézhetjük, hogy mennyi időre volt szükségünk az elalváshoz, mennyi ideig voltunk távol az ágytól, összesen mennyi időt voltunk ébren, illetve hogy mennyi időt töltöttünk nyugtalan alvással és horkolással. A pulzusunkról is kapunk egy grafikont, valamint az átlag mellett láthatjuk a minimum és maximum értékeket is, ezek mellé pedig konkrét időpontot is társít a Beddit. Az értékeket a felhőben is eltárolja, itt kicsit részletesebben is megnézhetjük az elmúlt időszak eredményeit, kapunk néhány medián értéket az elmúlt 14 napról, valamint egy ingyenes családi fiókkal több Beddit értékeit is láthatjuk, vagyis nyomon követhetjük akár az egész család éjszakáit. Az adatokat akár egy Excel-táblázatban is letölthetjük, ha mi magunk szeretnénk kielemezni azokat.

Beddit

Egy hét használat után azt kell mondjam, teljesen elégedett vagyok a Beddittel. A mérések pontosak, legalábbis amennyire meg tudom ítélni, az okos ébresztés funkció pedig úgy működik, ahogy kell neki. Kicsit egyszerűbb eszköz, mint a már többször említett Withings Aura, hiszen nem játszik le hangokat elalvás előtt, nem tud fénnyel és zenével ébreszteni, viszont az alapfunkciókban gyakorlatilag megegyezik a két kiegészítő. A Beddit azonban rendelkezik egy hatalmas előnnyel: sokkal olcsóbb mint a versenytársa, hiába akciós jelenleg az Aura, ezt az alváskövetőt még így is sokkal kedvezőbb áron vásárolhatjuk meg. Instant getnek még így sen nevezném az ára miatt, de ha hasonló kiegészítőt keresel, akkor mindenképp érdemes vetni rá egy pillantást.