Apple Watch

Bukni fog az Apple Watch?

#HÍREK
2015. 03. 16.
Még pénteken tette közzé a Reuters az Ipsos egy reprezentatív felmérését, mely szerint az amerikai népesség 69%-a nem vásárolná meg az Apple Watch-ot. Ez alapján azt a következtetést vonták le az eredményekből, hogy valószínűleg nehéz lesz eladni az Apple első óráját – amellett, hogy az érdeklődés is kicsi rá.

Az Apple új okosóráját valószínűleg nehéz lesz eladni, mivel az amerikaiak 69%-a nem tervezi az eszköz megvásárlását egy Reuters/Ipsos felmérés szerint.

Így kezdi a hírügynökség az 1245 fő bevonásával készült reprezentatív felmérés eredményeinek ismertetését. Hozzáteszik továbbá azt is, hogy a március 9. és 13. közötti időszakban mindössze az amerikai népesség 50%-a hallott az Apple új termékéről. 69% mondta tehát, hogy nem tervezi az Apple Watch megvásárlását, 25%-uk azt mondta, hogy szeretnék megvásárolni, illetve 6% egyelőre bizonytalan a kérdésben. A reprezentatív felmérésből kiderül, hogy a válaszadók több mint fele, pontosabban 52%-uk úgy gondolja, hogy az okosórák csak múló hóbortot képviselnek.

Space Black és rozsdamentes acél Apple Watch Link Bracelet szíjjal a vitrinben. | Kép forrása: iAddict
Space Black és rozsdamentes acél Apple Watch Link Bracelet szíjjal a vitrinben. | Kép forrása: iAddict

A megkérdezettek 13%-a lenne hajlandó lecserélni a jelenlegi telefonját egy iPhone-ra, csak hogy használhassa az Apple Watch-ot, illetve nagyjából 46%-uk azt mondta, hogy az Apple Watch-ban van valamiféle „cool-faktor.” A fenti adatokból a Reuters tehát azt szűrte le, hogy az Apple nehéz fába vágja a fejszéjét majd amikor megkezdik az óra forgalmazását, bár az iPod és az iPad is hasonlóan szkeptikus fogadtatásra talált a fogyasztók körében amikor először bemutatták őket. Az eredményeket nagyobb magyar hírportálok is lehozták.

Szerintünk a fenti adatok alapján meglehetősen furcsa azt a következtetést levonni, hogy az Apple Watch bukásra van ítélve. Ha azt nézzük, hogy egy egész – nem kis – ország fele hallott már egy még nem kapható termékről, az minden, csak nem rossz eredmény, főleg, ha mellétesszük, hogy a megkérdezettek 43%-a szerint „cool” a termék: ez azt jelenti, hogy azok közül, akik találkoztak vele, majdnem 10-ből 9 ember divatosnak tartja az Apple Watch-ot.

Ha csak a dolgozó népesség 25%-a tervezi az Egyesült Államokban megvenni az órát, az – a 2015-ös adatok alapján – több mint 51 millió főt jelent, ha belőlük a végén ténylegesen csak minden ötödik vásárolja majd meg, az is egyből 10 millió darab, és még csak az USA-ról beszélünk. Ilyen eredménnyel a többi országgal együtt nem is lenne nehéz elérni az elemzői becslések felső határát, vagyis a nagyjából 20 millió darabot 2015-ben – én egyébként nagyjából 10 milliós eladást saccolok erre az évre, Handras 20 millióra fogadott.

A meghívott vendégek mustrálják az Apple Watch-ot a múlt hétfőn tartott bemutató helyszínén. | Kép forrása: Apple
A meghívott vendégek mustrálják az Apple Watch-ot a múlt hétfőn tartott bemutató helyszínén. | Kép forrása: Apple

Az, hogy az okostelefon-tulajdonosok 13%-a csak az Apple Watch miatt cserélné le a készülékét iPhone-ra, ismét csak szép eredmény, mert én személy szerint nem gondoltam volna, hogy bárki lenne, aki emiatt más platformra állna át. Ha ezt a számokra fordítjuk le: 2014-ben nagyjából 160 millió okostelefon volt az Egyesült Államokban. Ennek a 13%-a 21 millió készülék, amit csak azért adna el az Apple Amerikában, mert valakinek megtetszett az Apple Watch, és a telefonját is lecseréli emiatt. De ha megfelezzük ezt a számot, még akkor is igen szép eredményről beszélünk.

Persze valóban kérdéses, hogy sikerül-e piacot teremtenie az Apple-nek az Apple Watch-ra, illetve hogy hány darabot tudnak értékesíteni az első évben. Az elemzők becslései is széles értékek között mozognak, világszinten valahol 6 és 30 millió darab között, bár nagyrészt 10 és 20 millió közé lövik be az eladásokat. Ez pedig teljesíthető mennyiségnek számít, és valószínűleg az Apple sem úgy tekint az órára, mint a következő iPhone-ra, ami a bevételek jelentős százalékát hozza a cég számára – nem is készülnek külön kategóriával az órának a negyedéves jelentésekben, egyszerűen beledobják majd az eladásokat az „egyéb” kategóriába az iPodok mellé. Egyes korábbi felmérések szerint egyébként az iPhone-tulajdonosok 5-10%-a tervezte az Apple Watch megvásárlását, amihez képest a Reuters/Ipsos adatok elég jónak mondhatók, és a korábbiaknál nagyobb érdeklődést mutatnak.

Mindenesetre a fenti számok alapján meglehetősen merész kijelenteni, hogy „bukni fog az Apple Watch.” Arra persze gondolni sem merünk, hogy esetleg többen kattintanak a hasonló címekre. Mindenesetre az iMagazin jelenlegi szerkesztőségének 75%-a tervezi a vásárlást.

 

Forrás: Reuters. Borítókép: The Crux.