imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

iPhone 8

Itt találsz mindent az iPhone 8-ról

Ez a cikk több mint egy éve nem frissült. Kérjük, vedd figyelembe, hogy ennek tükrében a tartalom mára már idejétmúlt lehet.

CarPlay-t szeretnél az autódba? Sok sikert – vélemény


Több mint két éve mutatta be az Apple a CarPlay megoldását, melyet kifejezetten arra tervezett, hogy az autókban egyszerűen csatlakoztathassuk és használhassuk az iPhone-unkat. De vajon két év alatt mennyire terjedt el a CarPlay?

Az Apple 2014 márciusában mutatta be a CapPlay-t, akkoriban még iMagazin sem létezett, a blogomon számoltam be lelkesen a bejelentésről.

Az autónkba beülve és csatlakoztatva a telefonunkat, gyakorlatilag az iPhone szoftvere fut majd a középkonzolba épített kijelzőn. Telefon funkciók, zene, térkép, üzenetek, ezeket mind a telefonunkról szipkázza majd az autó kijelzője. Vezérelhetjük Siri-vel, az iDrive-ról, vagy épp a kormányról. Ami pedig a legjobb, hogy a lehetőségek végtelenek. Nem leszünk többé az autógyártók béna szoftvereire utalva, hanem az Apple adja a muníciót.

A napokban olvastam, hogy a BMW X5 illetve X6M modellekben már idén elérhető a CarPlay, de már csak legyintettem a hírre, le sem hoztuk itt az iMagazinon, viszont annyira felbosszantott az ezredik, jön a CarPlay hír, hogy végül nekiültem, és megírtam ezt.

carplay1

Aki ismer, az tudja, hogy minden új technikai kütyüt azonnal kipróbálok, amint lehetőségem nyílik rá, nem is beszélve az autókról. Ferrarik, BMW i3, i8, Teslák, amit csak megkívánok és lehetősegem nyílik rá, azt kipróbálom. Mit gondoltok CarPlay-t láttam már élőben? Nem.

Pedig esküszöm én próbálkoztam. Legközelebb akkor voltam a CarPlay-hez, amikor kinn voltam a frankfurti autókiállításon. Valamelyik márkánál megláttam a CarPlay feliratot egy kivetítőn, egyből elkaptam az egyik fickót a standon, és megkérdeztem, hogy ki lehet-e próbálni. A válasz azt volt, hogy nem, mert ez csak demó autó és ebben még nem működik…

carplay3

Gyakorlatilag két év után is ott tartunk ahol eddig is. Otthon megtervezzük az útvonalat, aztán kézzel beütjük az autó navigációs rendszerébe az úti célunkat. Mint az állatok. Kábellel vagy Bluetooth-on keresztül, hallgathatjuk az iPhone-unkon tárolt zenéket, és valamilyen borzalmasan igénytelen kezelőfelületen navigálhatunk a játéklistáinkban az autó kijelzőjén. Jó esetben, mert olcsóbb autókban, még kijelző sincs. Apropó! Tudjátok mennyibe kerül mondjuk a BMW-nél egy Navigáció frissítése? Legutóbb 60 000 forint volt, és ott kell hozzá hagyni fél napra a szervizben az autót, mert csak járó motornál lehet elvégezni a frissítést, az egyébként 800 000 forintos felárba kerülő Professional rendszeren… Ezek a rendszerek egyébként még 2016-ban sem képesek Magyarországon jelezni a torlódásokat, útlezárásokat és egyebeket. A telefonunk ugyebár ezeket ingyen tudja, például egy Google Maps vagy Waze segítségével.

BMW-ConnectedDrive-display

Egy olcsó autó esetében még meg is értem, hogy esélyünk sincs egy hét hüvelykes kijelzőre, de amikor egy 50 millió forintos autóban a központi kijelző menürendszere pont azt tudja mint a Nokia 6110, csak kicsit színesebben, akkor nem őszinte a mosolyom. Egészen kiábrándító, amikor egy 24 millió forintról induló prémium kategóriás autó (Jaguar) prospektusában azt olvassa az ember, hogy 8! színű érintőkijelző… Csak halkan mondom, hogy ezekre az autókra egy darab gumi többe kerül, mint egy iPad mini, ebből kiindulva számomra érthetetlen, hogy itt tart az utastérben a technológia.

Úgy érzem, hogy az autógyártók direkt babrálnak ki az emberekkel. Más oka nem lehet, hogy kőkorszaki rendszereket raknak a középkonzoljaikba. Tényleg annyira megoldhatatlan feladat, hogy az iPhone-unkat, vagy legyen az akár bármilyen Androidos telefon, legalább tükrözni tudjuk a központi kijelzőre? Arról ne is beszéljünk, hogy hány autóban van rendes tároló kialakítva az okostelefonoknak. Vehetünk mindenféle autós tartókat, hogy aztán valahogy felbiggyesszük a telefonunkat a műszerfalra. Mennyire lenne bonyolult kialakítani egy mélyedést a középkonzolon, amibe vehetünk a készülékünkhöz való adaptert, aminek a segítségével bedokkolhatjuk a telefonunkat. Még véletlenül sem így oldják meg. Az USB csatlakozókat vagy a kesztyűtartóba, vagy a könyéktámaszba szerelik, hogy aztán ott vergődjön és karcolódjon a napszemüveg, meg az apró közt a telefonunk. Talán nem véletlen, hogy sokan a lábuk közt, az ülésen tárolják a telefonjukat, ott legalább biztonságban van. Mármint a készülék biztosan, az élettani hatásokra jobb nem gondolni.

carplay2

A legbosszantóbb, hogy az autógyárak tényleg mintha nem is akarnának foglalkozni a problémával.  Ott vannak a viszonylag nagy méretű kijelzők beépítve az autóikba, de egyszerűen nincs mód, hogy ezekre kiküldjük a CarPlay-t, vagy akár csak egy Waze-t, vagy egy Google Mapset. A napokban már azon gondolkoztam, hogy igazából elég lenne egy adatkártyával ellátott iPad minit elhelyezni a gyári kijelző elé, és máris fényévekkel ugrana meg a technológiai komfort. Sajnos ez a legtöbb esetben nehézkesen lenne megoldható, csak barkácsolással, és gányolással lehetne kivitelezni. Egyetlen kivétel manapság a Tesla, ők azok akik képesek voltak lerakni egy, a mai kor igényeinek megfelelő infotainment rendszert az autóba épített nagy kijelzőre. Az sem tökéletes, de legalább működik.

Hiába az Apple vagy a Google törekvése, alapvetően az autógyáraknak kellene megoldaniuk ezt. Egyszerűen integrálni kellene minden központi kijelzővel felszerelt autóba a CarPlay illetve az Android Auto rendszereket. Sajnos nem úgy látszik, hogy ez megtörténik majd a közeljövőben.

Apple Watch akció
Apple Inc. (AAPL)

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? ... - Klikk ide!