imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

A Lightning csatlakozó olyan mint a köldököd

Így tisztíthatod meg

Ez a cikk több mint egy éve nem frissült. Kérjük, vedd figyelembe, hogy ennek tükrében a tartalom mára már idejétmúlt lehet.

Consumer Reports: az Apple-laptopok a legmegbízhatóbbak


Sokszor hallhatjuk azt, hogy az Apple által gyártott számítógépek megbízhatóbbak a konkurenciánál. De vajon tényleg így van, vagy ez csupán egy marketingfogás? A nagy múltú Consumer Reports alaposan utánajárt a kérdésnek, egy felmérésben összesen 58 ezer laptoptulajdonost kérdeztek meg.

Ha valaki esetleg még nem hallott volna a Consumer Reportsról: a fogyasztói szervezet 1936 óta tesztel mindenféle termékeket, teljesen nonprofit alapokon működik, a tesztelt termékeket az előfizetési díjakból vásárolják meg, és hirdetéseket sem fogadnak be semmilyen formában. Éppen ezért elég nagy súlyuk van az amerikai piacon, és általánosságban elfogadott, hogy teljesen független médiumról van szó. Cégek számára nem engedélyezik az eredményeik promóciós célokra történő felhasználását.

A felmérésben az összes felhasználó – vegyesen az Apple és egyéb gyártók ügyfelei – 20%-a jelzett valamilyen problémát a laptopjával kapcsolatban a használat első három évében, ezek jelentős része pedig nagyban befolyásolta a rendszer használhatóságát. Az Apple lett – hasonlóan a korábbi évekhez – a legmegbízhatóbb márka, a MacBookok nagyjából 10%-ánál jelentkeztek kisebb-nagyobb problémák az első három évben. A második helyet (ha az összes modellt számoljuk) a Samsung és a Gateway szerezte meg 16%-kal, őket követi a piac többi szereplője, a Acer, Lenovo, Toshiba, HP, Dell és Asus, 18-19%-kal.

Gyártókon belül is lehetnek elég nagy különbségek az egyes modellcsaládok között, bár az Apple-nél kisebb a szórás: a MacBook Airek esetében a meghibásodási arány 7%, a MacBook Próknál 9% három év alatt. A Lenovo esetében a ThinkPad-széria például egész szép, 15%-os eredményt ért el, az olcsóbb Y-széria azonban sokkal rosszabbat: majdnem negyedük (23%) megy tönkre. Az ár azonban nem feltétlenül döntő szempont a kérdésben: a HP prémium ENVY-sorozata gyakrabban hibásodik meg (20%), mint az olcsóbb Pavilion-vonal (16%).

15"-es Retina kijelzős MacBook Pro belülről. | Kép forrása: Apple
15″-es Retina kijelzős MacBook Pro belülről. | Kép forrása: Apple

A windowsos notebookokat átlagosan 20 órát használják hetente, és általánosságban elmondható, hogy nagyobb eséllyel mennek tönkre. Az Apple-laptopok átlagos heti használati ideje 23 óra, ami 15%-kal több, a meghibásodások aránya azonban kevesebb – a Consumer Reports szerint ez egy figyelemre méltó eredmény.

Ettől függetlenül természetesen az Apple-felhasználók is belefutnak hibákba, évente nagyjából 3-4%-uk (így jött össze tehát a három év alatt 10%-os arány). A felmérés azt mutatja, hogy egy MacBook nagyjából ugyanolyan eséllyel hibásodik meg az első, második és harmadik évben, míg az egyéb gyártók készülékei jellemzően az első évben mennek tönkre (először).

Noha a meghibásodások száma alacsonyabb, a javítási költségek átlagosan magasabbak az Apple-laptopok esetében, mint a többi gyártónál, vagyis a Consumer Reports azt ajánlja, fontoljuk meg az AppleCare megvásárlását, ráadásul az ehhez járó telefonos segítségnyújtás is kiemelkedő – mi pedig ehhez azt tennénk hozzá, hogy biztosítással nem csak a meghibásodások, hanem a sérülések és rablás esetére is van megnyugtató megoldás. Az eredményekből egyébként arra is fény derült, hogy egy windowsos laptop hajlamosabb egymás után többször meghibásodni, mint Apple-ös társai.

Az új MacBook alaplapja a házban. | Kép forrása: Apple.
Az új MacBook alaplapja a házban. | Kép forrása: Apple.

A korai meghibásodások aránya egyébként befolyásolhat egy másik tényezőt is, ez pedig a vásárlói elégedettség. Pszichológiai tanulmányok már kimutatták, hogy egy korai negatív tapasztalatot csak sokkal több későbbi pozitív élmény tud felülírni. Ebből következhet az, hogy noha a többi gyártó terméke általában olcsóbb – így „megbocsáthatnánk nekik” hogy meghibásodnak – a felhasználók sokkal kevésbé elégedettek velük. Az Apple tulajdonosok 71%-a volt teljes mértékben elégedett a választásával, míg a többi gyártó esetén ez az arány átlagosan csupán 38% volt.

Azt sem szabad elfelejteni, hogy ha online véleményeket olvasunk, minden esetben többségében negatívumokkal fogunk találkozni, hiszen az emberek sokkal kevésbé hajlamosak azt megosztani, hogy „igen, nekem minden rendben van mindennel”. A ZDNet az eredményekkel kapcsolatban megjegyezte:

A felmérés eredményei – az 58 ezres minta minden szempontból nagy – pontot tehet annak a vitának a végére, hogy a MacBookok hardvere jobb-e vagy sem. Jobb. Tedd magad túl rajta.

Forrás: Consumer Reports via ZDNet. Borítókép: MacWorld.

Akár 20% kedvezménnyel
Apple Inc. (AAPL)

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? ... - Klikk ide!