iTunes Store vs. Beats Music

Csökken az iTunes Store bevétele

#HÍREK
2014. 10. 26.
Az első iPod megjelenése után nem sokkal az Apple belépett a digitális zenepiacra is: elindították az iTunes Music Store nevű zeneáruházukat, ami gyorsan piacvezető lett a kategóriájában, és ez a trend hosszú évekig fennmaradt.

Az iTunes Store olyat adott, amivel a hagyományos, CD-ket árusító zeneboltok nem tudtak: nem kellett egész albumokat megvásárolnunk, számonként is letölthettük a zenéket. Ez így hosszú évek távlatából már teljesen értelemszerűen hangzik, de ha belegondolunk, sokáig nem ez volt a helyzet, ha zenevásárlásról volt szó. Az Apple modellje, miszerint ha nincs szükségünk egy egész albumra – mert csak 2-3 jó szám van rajta –, minek fizessünk az egészért, nagyon jól működött egy ideig.

Apple Launch iTunes Music Store In London

Aztán az utóbbi években ismét változásokat figyelhetünk meg a zenevásárlási és zenehallgatási szokásokban. Ahogy gyakorlatilag bárki számára bárhol hozzáférhető széles sávú internetkapcsolat, és megjelentek a különböző online streaming-szolgáltatások, felmerült az emberekben: minek vásároljak meg és töltsek le akár csak zeneszámokat? Ez a trend pedig nagyon jól megmutatkozik az iTunes Music Store forgalmában is: az év kezdete óta világszerte 13-14%-kal csökkent az Apple zeneboltjának forgalma. Eközben a különböző streaming-szolgáltatások 28%-ot nőttek.

Nem ez az első eset, hogy csökkennek az iTunes bevételei: már tavaly is hasonló volt a helyzet, igaz jóval kisebb mértékben. Akkor mindössze 2,1%-os csökkenést könyvelhetett ez az Apple, de valószínűleg ez is megkondította a vészharangokat a cég vezetésénél. Azt látták, hogy az egyik legsikeresebb szolgáltatásuk szépen lassan visszaesőben van, míg a streaminggel foglalkozó vetélytársak – például a Spotify – folyamatosan növelni tudják előfizetőik számát és bevételeiket. Itt jutunk el ahhoz a vissza-visszatérő kérdéshez is, hogy vajon miért vásárolta meg az Apple 3 milliárd dollárért a Beatset.

apple_beats_acquisition-jpeg-08fd41_2ba0eee22321174899b032e5f33351d7

A Beats Music jelenleg egy különálló alkalmazásként és szolgáltatásként havi 10 dolláros összegért gyakorlatilag korlátlan zenehallgatást biztosít ott, ahol elérhető a szolgáltatás – Magyarországon sajnos nem ez a helyzet. Az Apple-höz közel álló, név nélkül nyilatkozó források a Wall Street Journalnak azt mondták, hogy jövőre nagy tervei vannak az iTunes kitalálójának a Beats streaming-szolgátatásával: csökkentik a havi előfizetési díjakat (a jelenlegi összeg felére, 5 dollárra), és beépítik az iTunesba a Beats Musicot. Ez szerintem teljesen logikus lépés lenne, az Apple valószínűleg nem a fej- és fülhallgatókért fizette ki a közel 730 milliárd forintnyi összeget, sokkal inkább a jól csengő márkanévért és az e köré építhető online szolgáltatásokért.

Van valami, azonban ami továbbra sincs a Beats Musicban, de a legtöbb konkurens szolgáltatásban megtalálható: az ingyenes „előfizetés”. Ezzel ugyan különböző kényelmetlenségek árán – rosszabb minőség, reklámok, stb. –, de gyakorlatilag ingyenesen hallgathatunk zenét. A Beats Musicban ugyan nincsenek reklámok, de ingyenes szolgáltatásra sincs lehetőség. Vagyis érzésem szerint az Apple még mindig egy lépéssel a konkurencia mögött jár ezen a téren. A Spotify ráadásul elkezdte agresszívan csökkenteni az árazását, a családi csomag árát ezen a héten 50 dollárról nagyjából 30-ra csökkentették.

Érdekes eltérések vannak a zenehallgatási és -vásárlási szokásokban országok szerint is. Japánban – mely a világ második legnagyobb zenepiaca – gyakorlatilag ismeretlen a streaming, a felhasználók továbbra is megvásárolják a zenéket. Több kisebb piacon azonban pont fordított a helyzet: a Spotify félig hazai pályájának számító Svédországban szinte senki nem vásárol mp3-makat, mindenki streaming-szolgáltatásokon keresztül hallgat zenét.

Szerintem érdekes lesz figyelni a következő hónapokban, hogy merre mozdul a piac. Az Apple bombaüzletet csinált annak idején az iTunes Music Store-ral, hiszel felismerték, hogy a zenehallgatási szokások változnak, és erre a változásra reagáltak egy egyszerűen és jól használható rendszerrel. Aztán ahogy ismét változnak a felhasználói szokások, mintha kicsit lemaradtak volna, belekényelmesedtek az iTunes Store nyújtotta hatalmas kezdeti előnybe.

Én továbbra is megvásárolom az általam hallgatott zeneszámokat, de vannak olyan előadók is, akik ingyenesen letölthetővé teszik szerzeményeiket. A különböző indie csapatok zenéit a Bandcampen szerzem be, még akkor is, ha megtalálhatók az iTunes Store-ban is: egyszerűen azért, mert az Apple-től nem lehet mondjuk Apple Lossless formátumban letölteni zenét. Ha pedig valaminél annyira nem érdekel a minőség, azt iTunes Store-ból vásárolom meg. Arra egyáltalán nem emlékszem, mikor vettem meg egy teljes albumot.

Screen Shot 2014-10-26 at 11.07.13

Ha körülnézek az ismerőseim körében, a Spotify rendkívüli népszerűségnek örvend, gyakorlatilag majdnem mindenki használja körülöttem rajtam kívül – illetve Handras a vaskalapos iTunes-felhasználó még ebben a körben. Ti hogy hallgattok zenét, használjátok például a Spotify-t vagy más hasonló szolgáltatást? Esetleg fizettek is érte, vagy csak az ingyenes változatra regisztráltatok? Vajon időben lép az Apple ezen a téren, vagy elveszítik ezt a piacot?

Forrás: Wall Street Journal.