Dieter Rams

Dieter Rams: bóknak veszem az Apple dizájnját

#HÍREK
2015. 03. 21.
Nemrég jelent meg Gary Hustwit „Helvetica / Objectified / Urbanized: The Complete Interviews” című könyve, melyben a címében jelzett három dokumentumfilm elkészítéséhez felhasznált interjúkat közli teljes terjedelmükben. A Fast Company jelentetett meg belőle most egy részletet, amiben Hustwit a legendás német dizájnguruval, Dieter Ramsszal beszélget.

Dieter Rams korábban a Braun fő formatervezője volt, és hatása a mai napig vitathatatlan a minimalista formatervezés világában. 1947-től építészetet tanult a Wiesbaden Művészeti Iskolában, korábban a belsőépítészet és lakberendezés foglalkoztatta, majd fokozatosan az építészet irányában kezdett érdeklődni. Tanulmányai befejezése után a német Apel építészeti irodánál helyezkedett el.

Itt figyelt fel egy kollégája a Braun álláshirdetésére, melyben építészeket kerestek, és azt javasolta Ramsnak, hogy vegye fel velük a kapcsolatot. A többi már történelem: Dieter Rams lett a Braun vezető formatervezője, ahol számtalan időtlen dizájnú terméket alkotott meg, amivel megalapozta azt, hogy a formatervezés világának a mai napig egyik legkiemelkedőbb alakja vált belőle.

Vitsoe polcrendszer (Dieter Rams) | Kép forrása: Roomed
Vitsoe polcrendszer (Dieter Rams) | Kép forrása: Roomed

Rams dizájnfilozófiája már első ránézésre is nagyon sok hasonlóságot mutat azzal, amit Jony Ive képvisel az Apple-nél: letisztult formák, melyeket a funkció határoz meg. Mindig is olyan termékeket tervezett, melyek dizájnja időtálló abból a szempontból, hogy formáik sosem mennek ki a divatból. Később megfogalmazta a jó dizájn 10 alappontját, melyek a mai napig meghatározó gondolatoknak számítanak, ha pedig elolvassuk őket, azonnal szembetűnik a hozzáállásbeli hasonlóság Dieter Rams és Jony Ive között:

A jó dizájn innovatív.
A jó dizájn használhatóvá teszi a tárgyat.
A jó dizájn esztétikus.
A jó dizájn érthetővé teszi a tárgyat.
A jó dizájn nem tolakodó.
A jó dizájn őszinte.
A jó dizájn hosszú életű.
A jó dizájn konzekvens a legkisebb részletekig.
A jó dizájn környezetbarát.
A jó dizájn a lehető legkevesebb dizájn.

Braun REGIE 510 (Dieter Rams) | Kép forrása: 3oneseven.com
Braun REGIE 510 (Dieter Rams) | Kép forrása: 3oneseven.com

Annak idején tíz pontban foglaltam össze a filozófiámat, és őszintén meglep, hogy az emberek, főleg a diákok a mai napig elfogadják őket. Nem akartam, hogy ez a tíz pont örökké kőbe vésett szabályokat jelentsen. Úgy gondoltam, hogy idővel majd változnak. De úgy tűnik, hogy nem voltak jelentős változások ezen a téren az elmúlt 50 évben, így máig elfogadottnak számítanak.

Rams elmondta, hogy a mai formatervezésben különösképpen az önkényesség és a meggondolatlanság zavarja. Fontos szempontnak tartja továbbá a dizájn környezettudatosságát, hiszen a felhasználható erőforrásaink véglegesek, így nagy hangsúlyt kell szentelni annak, hogy minél kevesebb felesleges dolgot használjunk fel, és minél kevesebb hulladékot termeljünk.

Az első iPhone számológép appja és a Braun ET44 | Kép forrása: Cult of Mac
Az első iPhone számológép appja és a Braun ET44 | Kép forrása: Cult of Mac

Több kép is kering az interneten, melyen Dieter Rams által tervezett Braun-, és Jony Ive által tervezett Apple-termékeket láthatunk egymás mellet, mintegy azt sugallva, hogy Ive Rams formaterveit másolja. A hasonlóság olykor valóban egészen szembetűnő, és néha tagadhatatlan, hogy egy-egy Rams-formaterv ihletett egy Ive-dizájnt. Az interjúban ez is szóba került akkor, amikor arról volt szó, hogy ha Dieter Rams számítógépet tervezne, az hogyan nézne ki:

Úgy nézne ki, mint az Apple termékei. Sok magazinban, illetve az interneten látom, hogy emberek Apple-termékeket hasonlítanak össze olyan tárgyakkal, amiket én terveztem, például egy tranzisztoros rádióval 1965-ből vagy 1955-ből. Esztétikai szempontból szerintem a formaterveik briliánsak. Nem tartom őket utánzatnak, sokkal inkább bóknak veszem.

Braun T3 rádió (Dieter Rams) és iPod (Jony Ive)
Braun T3 rádió (Dieter Rams) és iPod (Jony Ive)

Ha valamilyen kevésbé jól sikerült formatervet lát, Dieter Rams reakciója hasonló ahhoz, amit Jony Ive-tól is hallottunk már korábban párszor: feldühíti. Ramst főleg a modern „giccs” zavarja, a szükségtelen, hamis, őszintétlen termékek. Zavarja továbbá, hogy még ma sem elég környezettudatos az épített környezetünk, túl kevés épületen lát például napelemeket.

Dieter Rams napjainkban már nem aktív a formatervezés világában, néhány bútortervező céggel dolgozik még együtt. Ettől függetlenül nagyon is érdekli, hogy mi zajlik a dizájn területén. Az interjú végén azonban érdekes kijelentést tett Hustwitnek: ha újrakezdhetné, nem akarna dizájner lenni. Sokkal inkább a környezetünk védelme, illetve az emberek egymáshoz való hozzáállása érdekelné, így ezeken a területeken kezdene valamibe.

A Fast Companyn megjelenő interjúrészletek a Gary Hustwit által rendezett, még 2009-ben megjelent Objectified dokumentumfilmhez készült beszélgetésekből származnak. Ha valaki érdeklődik a formatervezés iránt, és esetleg még nem látta a filmet, mindenképp szívből ajánlom a megtekintését. Dieter Rams mellett többek között olyan nevek tűnnek fel benne, mint Jony Ive vagy Marc Newson.

Forrás: Fast Company. Borítókép: Wikipédia.