imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

A jövő megérkezett!

Az Apple bemutatta az iPhone X-et

Egy egyszerű teáskanna, ami a számítógépes grafika legfontosabb tárgyává vált


Egy érdekes történetet osztanánk most meg veletek egy mezei teáskannáról, ami a sors különös játékának köszönhetően a számítógépes világ egyik leglényegesebb eleme lett. Bár a történet nem közvetlenül kapcsolódik az Apple-höz, a teáskanna Cupertinóra is nagy hatást gyakorolt.

Nézzétek meg figyelmesen ezt a régi Windows-os képernyővédőt.

Vagy ezt a részletet a Toy Story-ból.

Látjátok? Mindkettőben ott egy csillogó, enyhén lapos, de teljesen egyszerű teáskanna. Ez nem a véletlen műve, számtalan másik animációban, filmben, játékban megtalálható még az objektum. Nem hiszitek? Akkor itt egy képkocka a Szörny RT.-ből is.

A történet megfejtéséhez 1974-be kell visszautaznunk az időben a Utah-i Egyetemre, ami akkoriban a számítógépes grafikai kutatások egyik úttörő intézményének számított. Itt egy PhD hallgató, Martin Newell épp új, 3D modellező algoritmusokon dolgozott, amikkel az addiginál élethűbben lehetett ábrázolni a tárgyakat. A kulcsot az árnyékokban, a visszatükröződésben és az elforgatás során is dinamikusan változó felületekben látta.

A gondot az okozta, hogy akkortájt olyan egyszerűbb tárgyakon kísérleteztek általában, mint a sakkjáték gyalogja, egy fánk, vagy egy sima edény. Ezek viszont túl egyszerűek voltak Newellnek, nem tudta rajtuk bizonyítani módszerének hatékonyságát, valami komplexebb objektum után kellett néznie.

Az ihlet egy délutáni teázgatás során jött meg. Newell épp feleségével, Sandrával beszélgetett a problémáról: elpanaszolta neki, hogy nem talál semmi izgalmas tárgyat, ami elég komplex a modellezéshez, de mégsem túl bonyolult. Sandra rögvest előállt a megoldással, ami újfent igazolta a mondás érvényét, miszerint minden sikeres férfi mögött ott áll egy nő:

használja a teáskészlet elemeit elméletének bizonyításához.

 

Több sem kellett Newellnek, előkapott egy jegyzetfüzetet, lerajzolta a készlet teáskannáját, majd a laborjában megadta a Bézier-görbe kontrollpontjait és elkészítette a 3D modellt, ami végül tökéletesnek bizonyult a feladatra. A lavina innentől kezdve megállíthatatlanná vált, Newell több munkatársa is használni kezdte az objektumot, a teáskanna pedig szép lassan a számítógépes grafikai kutatások kísérleti egerévé vált.

Innentől kezdve a kanna visszaköszönt minden tudományos folyóirat oldalairól: volt, aki javasolta, hogy a tárgyat vegyék fel a platóni (szabályos) testek közé Teapotahedron néven. A Pixar dalt írt róla, az animációkkal foglalkozó csapatok pedig előszeretettel rejtették el easter eggként az objektumot, fejet hajtva ezzel a zseniális ötlet előtt, ami végül hatást gyakorolt lényegében minden mai számítógépes grafikai eredményre. Senki ne lepődjön meg tehát, aki a Mountain View-i Computer History Museum-ba látogat, ha a kiállítás egy pontján egy egyszerű, fehér, a Melitta készletbe tartozó teáskannába botlik.

Az eredeti iheltadó teáskanna.

Le merném fogadni, hogy az Apple-féle ARKit fejlesztése során is gyakran elővették az azóta Utah teapot néven elhíresült testet.

Forrás: Nautil

Apropó ARKit: fél szemmel érdemes folyamatosan nyomon követni a WWDC-n bemutatott kiterjesztett valóság fejlesztéseket, tuti, hogy most egy ideig ez lesz a sláger az Apple-nél.

Apple Watch akció
Apple Inc. (AAPL)

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? ... - Klikk ide!