Spotify vs Apple

Egymásnak feszült a Spotify és az Apple

#HÍREK
2016. 07. 04.
A Spotify sosem szívlelte különösebben az Apple-t, múlt héten azonban egy levélben komoly vádakkal illették a céget: szerintük azért utasították vissza a Spotify legújabb verzióját az App Store-ban, mert az Apple így akarja ellehetetleníteni a svéd streaming-szolgáltatást, és korlátozni a versenyt.

A Spotify app egyik frissítését május 26-án küldték be az App Store-ba, amit az ellenőrzés során visszadobtak. A Spotify szerint az Apple direkt velük akart kiszúrni, ezért június 26-án írtak egy levelet Bruce Sewell, az Apple fő jogásza részére, ezt a levelet pedig az amerikai kongresszus néhány tagjának is elküldték. Többek között az alábbiak állnak benne:

Az Apple viselkedése egyre aggasztóbb, ahogy megpróbálja csökkenteni a Spotify versenyképességét iOS-en, ahol az Apple Music riválisa, különösen akkor, ha megnézzük az Apple korábbi, Spotify irányába tett versenyellenes lépéseit. Elfogadhatatlannak tartjuk, hogy az Apple az App Store elfogadási folyamatait fegyverként használja a vetélytársai ellen.

A Spotify már korábban is sokszor panaszkodott amiatt, hogy az alkalmazáson belüli vásárlások értékének 30%-a az Apple-höz fut be – csakúgy, mint a fizetős alkalmazások esetében. Éppen ezért, a Spotify appban 30%-kal drágább előfizetni a szolgáltatásra, mintha ezt a cég weboldalán tennénk meg.

spotify

Az, hogy pontosan mi állt az elutasítás hátterében nem derült ki a Spotify leveléből, pénteken azonban Bruce Sewell egy levélben tette helyre a dolgokat, szokatlanul kemény hangvételben. A levél – micsoda véletlen – kiszivárgott, és a BuzzFeed teljes terjedelmében közölte. Sewell erősen indít benne:

Köszönjük a levelét. Csalódottak vagyunk, hogy az App Store kiemelt fejlesztőjeként nyilvános támadásokat indítottak ellenünk, és örülünk a lehetőségnek, hogy tisztázhatjuk a dolgokat. Nem férhet kétség ahhoz, hogy a Spotify hatalmas hasznát látta az Apple-lel való együttműködésnek. Mióta 2009-ben csatlakoztak az App Store-hoz, több mint 160 millió letöltést értek el, ami több száz millió dolláros bevételt termelt a Spotify-nak. Ezért tartjuk aggasztónak, hogy kivételt kérnek a minden fejlesztőre vonatkozó szabályok alól, és a nyilvánosság számára pletykákat és féligazságokat terjesztenek a szolgáltatásunkról.

Ezután Sewell leírja, hogy a Spotify-ra is pontosan ugyanazok a szabályok vonatkoznak az App Store-ban, mint a többi hasonló szolgáltatásra, például a Google Play Musicra, a Tidalra, az Amazon Musicra, vagy a Pandorára. Kiemeli azt is, hogy pont nemrég változtattak a szabályokon, ami azt jelenti, hogy a korábbi 30% helyett csak 15% az Apple jutaléka azok után az előfizetők után, akik több mint egy évig veszik igénybe az adott szolgáltatást.

Apple Music bemutatók

Az Apple fő jogásza azt is pontosan leírja, hogy miért nem engedélyezték a frissítések megjelenését. Először a Spotify egy bejelentkezés funkcióra cserélte az alkalmazás ezen részét, ahol a saját weboldalukra irányították a felhasználókat. Ez egyértelműen ütközik az App Store szabályzatával. Miután ezt visszadobta az Apple, beküldtek egy módosított verziót, amiben az e-mail címünket adhattuk meg, majd erre küldött a Spotify egy linket, ahol előfizethettünk a szolgáltatásra – mondani sem kell, ez sem épp a szabályoknak megfelelő működés. Végül így zárja a levelét:

Ahogy látom, az App Store-ból jelenleg elérhető Spotify app is megsérti a szabályzatot. Örömmel ellenőrizzük és fogadjuk el soron kívül az alkalmazásukat, amennyiben valami olyat küldenek, ami megfelel az App Store szabályzatának. Egyáltalán nincs szó arról, hogy az Apple »a trösztellenes jogszabályok megsértésére törekedne«. Egyáltalán nem így van. Az Apple további innovációként új modellt vezetett be a fejlesztők számára, amivel csökkentek a költségek. Értjük, hogy különleges bánásmódot szeretnének, valamint hogy megvédjük Önöket a versenytársaiktól, de erre nem fog sor kerülni, mivel szilárdan ragaszkodunk ahhoz az alapelvünkhöz, hogy minden fejlesztőt tisztességesen és egyenlően kezelünk.

Nem az Apple a Spotify egyetlen ellenfele, az utóbbi időben ismét felerősödtek azok a hangok az előadók részéről, hogy a streaming-szolgáltató nevetségesen alacsony összegű jogdíjakat fizet ki. És ugyan a svéd cég rekordbevétellel zárta a tavalyi évet, a veszteségük is rekordot döntött, meghaladta a 173 millió eurót (nyereségeset még sosem termeltek). Márpedig emiatt a dollármilliárdokat a cégbe ölő befektetők szája valószínűleg nem mosolyra görbül. John Gruber szerint pontosan ez van a mostani ügy hátterében is:

Olvassunk a sorok között. Az igazi üzenet itt az, hogy az Apple Music seggberúgta a Spotify-t.

A Spotify június közepén jelentette be, hogy felhasználóik száma elérte a 100 milliót, közülük 30 millióan fizetnek a 2008-ban indult szolgáltatásért. Összehasonlításképp: az Apple Music nemrég lett egy éves, Eddy Cue pedig 15 millió fizetős felhasználóról beszélt a nemrég megrendezett WWDC-n.

Forrás: Recode, BuzzFeed, Daring Fireball.