Eltűnt a Peace az App Store-ból

Eltűnt a legnépszerűbb reklámblokkoló az App Store-ból

#HÍREK
2015. 09. 20.
Az iOS 9 számos jelentős újítása közül az egyik az, hogy mostantól a fejlesztők készíthetnek tartalomblokkoló alkalmazásokat is, melyek a Safarit használva a weboldalakról tüntetnek el bizonyos elemeket – a leggyakrabban ezek az elemek a reklámok.

Az iOS 9 megjelenése után fel is tűntek az App Store-ban az első ilyen alkalmazások, például a Crystal, a Purify és a Peace. Ez utóbbit Marco Arment, a Tumblr korábbi vezető fejlesztője, illetve a sikeres Instapaper és Overcast alkalmazások készítője jegyzi. A Peace a megjelenése után hihetetlen népszerűségre tett szert, a 3 dolláros alkalmazás rövidesen az amerikai App Store legnépszerűbb fizetős appja lett – de a hasonló megoldások iránti igényt jól jelzi, hogy a második helyen a Crystal szerepelt, a negyediken pedig a négydolláros Purify. (A Crystal vezeti egyébként a magyar App Store toplistáját annak ellenére, hogy a visszajelzések alapján az itthoni hirdetéseket nem is szűri.)

Ennek aztán két nap után, pénteken vége szakad, Marco Arment ugyanis eltávolította az alkalmazását az App Store-ból. A Peace „motorját” egyébként az egyik legjobb asztali blokkolószoftver, az általam is használt Ghostery szolgáltatta, melynek legfontosabb funkciója a különböző trackerek szűrése, vagyis azoknak a megoldásoknak a blokkolása, melyek információkat gyűjtenek rólunk és a tartalomfogyasztási szokásainkról. A Ghostery támogatta Arment döntését. Mi az oka ennek az egésznek?

A Peace beállításai. | Kép forrása: MacStories
A Peace beállításai. | Kép forrása: MacStories

Szokásához híven Marco egy blogposztban osztotta meg a gondolatait a nagyközönséggel, melynek címe „Egyszerűen csak nem jó érzés” – ezzel arra utal, hogy milyen etikai kérdésekre döbbent rá az alkalmazásával kapcsolatban. Leírja, hogy noha professzionális karrierje egyik fontos pillanata, sőt csúcsa lehetne a Peace sikere, mégis rossz érzéssel tölti el a jelenség: míg rengeteg embernek segítenek a hasonló appok, másoknak komoly károkat okoznak, köztük olyanoknak, akik valójában nem érdemlik meg ezt.

A Verge címlapja iPhone-on Peace-szel (balra) és Peace nélkül (jobbra). | Kép forrása: MacStories
A Verge címlapja iPhone-on Peace-szel (balra) és Peace nélkül (jobbra). | Kép forrása: MacStories

Ez abból következik, hogy a Peace minden olyan típusú tartalmat blokkol, amit beállítunk neki – a Ghostery ezzel szemben eredetileg csak megmutatja, hogy milyen trackereket tartalmaz az oldal, majd kiválaszthatjuk, hogy melyeket szeretnénk blokkolni. Ennek a komplex megoldásnak a kivitelezését jelenleg nem teszi lehetővé az iOS, és mivel a kérdés egyáltalán nem fekete-fehér, Arment végül úgy döntött, törli az alkalmazását az App Store-ból, ami ugyan működni fog azok számára, akik megvásárolták, frissítések már nem érkeznek hozzá. Az ügyfeleit arra bíztatja, hogy a szokásos folyamaton keresztül kérjenek visszatérítést az App Store-ban. Az alkalmazást ugyan törölte, de azért hozzáteszi:

Továbbra is hiszek benne, hogy a reklámblokkolókra szükség van manapság. Még mindig úgy gondolom, hogy a Ghostery a legjobb, de az utóbbi pár őrült nap során megtanultam a leckét: nem érzem jól magam, ha én készítek egy ilyet, és én döntöm el azt, hogy mit blokkoljon.

A lépés és a jelenség érdekes kérdéseket vet fel, az utóbbi napokban pedig több megoldást és véleményt is láthattunk a témában. Marco etikai dilemmája arra világít rá, hogy a reklám egy szükséges, és nem feltétlenül rossz dolog – a weboldalaknak valamiből fenn kell tartaniuk magukat, és ehhez leginkább két lehetőségük van: bevezetik az előfizetéses rendszert, vagy reklámokat jelenítenek meg. Az utóbbi az elfogadottabb és általánosabb megoldás. Természetesen vannak azonban olyan reklámok, amik valóban gyakorlatilag élvezhetetlenné teszik a tartalmat. Jó – és kifejezetten ironikus – példa erre a Salesforce hirdetése a New York Times weboldalán, amibe Khoi Vinh, az oldal korábbi dizájnigazgatója futott bele a témával foglalkozó cikk tetején:

A reklámblokkolás pedig egyre inkább háborúvá válik. Érthető, hogy a nagyobb online publikációk küzdenek ellene, hiszen ez az, amiből fenntartják a működésüket. A harcra jó példa a CNET gyakorlata, amibe Dave Mark futott bele a Looptól amikor meg akart nézni egy, az iOS 9-cel foglalkozó videót. A videó nem indult el, mivel a bekapcsolt tartalomblokkoló miatt nem jelent volna meg a szponzor üzenete, erre pedig fel is hívják a felhasználók figyelmét:

Reklámblokkoló vs CNET

Vajon hova vezet ez az egész? Véres harccá alakul, ahol a hirdetők és a hirdetésblokkolókat készítő fejlesztők megpróbálnak túljárni egymás eszén? Egyre több előfizetéses tartalom jelenik meg az interneten, esetleg a tartalomgyártók előnyben részesítik az olyan megoldásokat, mint például a szintén az iOS 9-cel érkező Apple-féle News, ahol nincs lehetőség blokkolni a hirdetéseket? (Ez utóbbi platformra egyébként éppen a napokban jelentett be exkluzív tartalmakat a Condé Nast tulajdonában álló WIRED.) Vagy egyszerűen minőségibb, kevesebb adatforgalmat igénylő és kevésbé idegesítő reklámokat kapunk majd, amiket már nem is feltétlenül akarunk blokkolni.

Az iOS 9-ben megjelenő lehetőség mindenesetre jelentős átalakulást hozhat. Egyre nagyobb ugyanis a mobileszközök jelentősége a tartalomfogyasztásban, az iOS pedig meghatározó tényező ezen a területen. Eddig nem kellett tartaniuk a tartalomgyártóknak attól, hogy a reklámok nem jutnak el ezen a platformon a célközönséghez – gyakorlatilag ebből a szempontból örülhettek is a mobil térnyerésének.

Az adatok alapján az internetezők 16%-a használ reklámblokkolót az Egyesült Államokban, ami 48%-os növekedés a tavalyi évhez képest. Az iOS-re megjelenő alkalmazások, valamint a körülöttük kialakult felhajtás, és a toplistás helyezések valószínűleg további jelentős növekedést hoznak. Egy múlt hónapban publikált elemzésben az Adobe és a PageFair arra jutott, hogy a reklámblokkolók miatt 22 milliárd dolláros bevételtől eshetnek el a kiadók 2015-ben.

Források: Marco Arment, The Loop, The New York Times, Substraction, iMore.