imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

WWDC17

Itt találsz mindent, amit a WWDC-n bemutattak

Ezért rendkívül fontos a tegnapi Mac Pro bejelentés


Tegnap nagy örömmel írhattunk róla, hogy végre-valahára frissült a Mac Pro széria. Ennek nem csak azért van jelentősége, mert az egyik legszebb Apple gépről van szó, hanem mert beigazolódott: nem felejtették el a professzionális felhasználókat.

Tegnap egy több évtizedes hagyomány szakadt meg. Az Apple lényegében coming outolt, azaz őszintén beszélt róla, hogy mit rontottak el, és hogy hogyan fogják ezt jóvá tenni a jövőben. Soha nem volt még ehhez hasonló stratégia a cég történetében, ami mindig is inkább a titkolózás és a meglepetés taktikáját választotta. Most viszont olyan helyzetbe kerültek (vagy hozták magukat), amit nem lehetett máshogy, csak őszintén kezelni.

686. Hatszáznyolcvanhat hosszú napon keresztül nem történt az égvilágon SEMMI az Apple háza táján, ami érdemben megmozgatta volna az igazán pro felhasználókat, akiknek a Mac Pro is szólt. Nem véletlen, hogy sokan emiatt csalódottságuknak adtak hangot, hiszen csak új emojikat, és nem túl izmos, de annál vékonyabb MacBook Prókat láttak ezalatt az időszak alatt. A Mac Pro egyike volt azon termékeknek, amire a csalódott felhasználók azonnal mutattak, ha azt akarták bizonyítani, hogy az Apple újabban nem foglalkozik velük, és csak megy a pénz után.

emoji-cover-746x419@2x

Közben persze az Apple-nél is érezték a helyzet tarthatatlanságát, közel sem arról van szó, hogy tényleg elfelejtették a professzionális felhasználóikat. Elkezdtek, pontosabban csak kezdtek volna dolgozni valami újon, de egy nagy akadályba futottak bele: a Mac Pro koncepciója alapjaiban véve hibás. Nem azért, mert rosszul tervezték volna meg, hiszen egy mérnöki mesterműről van szó, hanem azért, mert a világ és a technológia más irányba ment.

A Mac Pro papíron úgy lett volna bővíthető, korszerűsíthető, hogy külső Thunderboltos eszközöket, perifériákat köthettek volna hozzá a felhasználók. Ebből, mint tudjuk, nem lett semmi igazából. Emellett ott van még az egyik főkomponens, a videókártya. Akkoriban az Apple úgy hitte, az lesz a jövő, hogy 2 kisebb teljesítményű videókártya van egy-egy erőgépben, majd amikor igazán kell a vas, akkor ezek párhuzamosan, egymással együttműködve hozzák majd a szükségek teljesítményt. Az ipar viszont más irányba ment: egy nagy GPU lát el minden feladatot. És akkor a tökéletes dizájn hátulütőéről még nem is beszéltünk: egy ilyen szorosan összerakott gépben nagyon nehéz cserélgetni az alkatrészeket.

mac_pro_insides

Nagy nehezen végül úgy dönt a vezetőség, hogy teljesen újra kell gondolni az egész Mac Pro koncepciót. Jönnek a mérnökök és a dizájnerek a tervekkel, és hamar kiderül: ebből idén már nem lesz semmi. Ilyenkor két úton lehet tovább haladni: vagy titkolózol tovább és ha majd jövőre elkészül az új széria, akkor nagy csinadratta közepette bemutatod, vagy pedig beismered, hogy hibás volt a koncepció, és elárulod, hogy hamarosan javítasz rajta. Az Apple most a második megoldást választotta és szerintem jól tette. Ha tovább vártak volna, akkor körülbelül 1000 napja nem frissült volna a Mac Pro, ráadásul anélkül, hogy a felhasználók bármi jelét látták volna az újító törekvéseknek. Ezer nap pedig bőven elég ahhoz, hogy az emberek fejében véglegesen lekopjon a Pro címke az Apple márkanév mellől.

Az Apple fogott tehát 5 újságírót, és leültek egy kerekasztal beszélgetésre Phil Schiller, Craig Federighi, és John Ternus (a hardverfejlesztés alelnöke, a Mac hardverrészleg vezetője) hármasával. Az öt szerencsés kiválasztott között pedig ott volt egyik kedvenc szerzőnk és forrásunk, John Gruber, a Daring Fireball atyja. Most az ő szemszögéből ismerhetjük meg ezt a beszélgetést, és tudhatunk meg pár érdekességet.

Mindenekelőtt nézzük, mekkora az igény a pro gépekre. A beszélgetésen a vezetők elmondták, hogy az Apple saját kutatásai alapján a felhasználók 15%-a rendszeresen használ legalább egy professzionális alkalmazást a gépén. Itt elsősorban a zene- és képszerkesztő programokra, videóvágásra és egyéb grafikus műveletekre, valamint szoftverfejlesztésre kell gondolni. Ehhez jön még egy 15%, akik ha nem is napi rendszerességgel, de havonta párszor használják ugyanezeket a programokat. Van tehát egy 30%-os bázis, akikre az Apple mint potenciális pro vásárlókra tekint.

macpro_00420

Megtudtunk azt is, hogy a Mac eladások tekintetében körülbelül 80-20%-os arányban oszlanak meg az asztali gép (iMac, Mac Pro) és a laptop vásárlások, természetesen azutóbbiak javára. Ebben a számban igazából a 20% az, ami meglepő, mi lényegesen kevesebbre tippeltünk volna. De még a pro userek is inkább a laptopokat részesítik előnyben, utána pedig az iMac-eket, és a Mac Pro csak a lista végén kullog. Az Apple még az újságíróknak is csak annyit árult el, hogy egyszámjegyű a Mac Pro részesedése a Mac eladásokból. Ha pedig nem tévedünk nagyot, akkor valószínűleg ez a szám inkább az egyhez esik közelebb, és nem a kilenceshez.

A fentieknek pedig van egy nagyon fontos következtetése. Van tehát 30%-nyi professzionális felhasználó. Ennek 80%-a laptopot használ. Akik pedig asztali gépet, azok is inkább az iMac-et választják. Egy egészen elhanyagolható bázis veszi csak a Mac Pro-t. Ha tehát az Apple nem hagyja elveszni ezt a termékvonalat, hanem egyenesen fejleszt is rajta, az azt jelenti, hogy igenis törődik a felhasználóival, fontosnak tartja, hogy a Mac palettán a rétegigények is kielégülhessenek. Simán kaszálhatták volna a sorozatot, hiszen elenyésző a bevételük, ellenben annál több kutatómunka és fejlesztés származik belőle, de mégsem tették. Sőt.

És igazából ez itt a legfontosabb gondolat az egész tegnapi hír kapcsán.

Egy koncepciókép a következő Mac Próról.
Egy koncepciókép a következő Mac Próról.

Gruber azért megosztott még pár egyéb érdekességet is, ami elhangzott a beszélgetés során:

  • Az újságírók hozták fel a témát: mi lesz a Mac Minivel? Schiller annyit válaszolt, hogy nagyon fontos a termék számukra, nem fogják kinyírni, de egyelőre legyen elég ennyi információ.
  • Federighi szerint ha az Xcode letöltésekből indulnak ki, akkor úgy tűnik, a szoftverfejlesztők lehetnek a legnagyobb pro felhasználótábor.
  • Ez az „Amerikába gyártás” téma valamiért beakadt a sajtónál, minden ilyen eseményen előkerül. Az Apple most is csak annyit mondott: egyelőre semmiképp, de majd meglátjuk.
  • A szkriptelés és az automatizáció továbbra is „szuper fontos” a cég számára Federighi szerint (kár volt akkor kirúgni a téma legnagyobb mesterét – a szerk.)

Gruber zárószavaival élve: a tettek persze hangosabbak a szavaknál, mindenesetre a most elhangzott szavak kifejezetten jól csengenek.

Forrás: Daring Fireball

Akár 20% kedvezménnyel
Apple Inc. (AAPL)

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? ... - Klikk ide!