imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

A Lightning csatlakozó olyan mint a köldököd

Így tisztíthatod meg

Ez a cikk több mint egy éve nem frissült. Kérjük, vedd figyelembe, hogy ennek tükrében a tartalom mára már idejétmúlt lehet.

Ezért választanak a zenészek Macet


Biztos sokaknak feltűnt már, hogy a zenészek kimagaslóan nagy arányban használnak Macintosh számítógépet élő produkcióik alatt, még itthoni viszonylatban is. De vajon mi állhat a háttérben? Mi a technikai háttere az egésznek, hardveresen és szoftveresen indokolja-e valami ezt a megszokást, vagy csak a trend és a világító alma logó miatt látunk minden színpadon MacBookot?

A zeneipar és egyéb kreatív területek már a régi időkben is az Apple célközönsége volt. Ebben nem is igazán volt kihívója, hiszen a Microsoft a Windowst főleg üzleti és irodai környezetbe tervezte, az átlagfelhasználó számára nyújtott felhasználói élmény csak jóval később lett szempont. Az Apple a kezdetben nehéz időket élt meg, muszáj volt megújítania magát mint felhasználóbarát számítógépgyártó egy olyan közegben, ahol a piaci részesedés döntő részét a Microsoft uralta. Ebben a helyzetben a kilencvenes évek végén azt a vonalat választották, hogy számítógépeik kinézetét leegyszerűsítik, a rajta futó szoftvert pedig könnyen használhatóvá alakítják. Így aztán megszületett az asztali Power Macintosh G3 és a hordozható PowerBook G3 ami már képes volt az OS X első verzióit is futtatni. A cél az olyan felhasználók elérése volt, akik alapvetően nem szeretik a számítógépeket, azok tömb kinézetét, bonyolultságát és nehezen kiismerhetőségét.

Amikor a PowerBook G4 kijött, akkor a piacon kapható laptopok mind nagyok és nehezek voltak, rengeteg kábellel, széles kávájú monitorokkal olyan összképet adva amire nem volt jó ránézni. Az Apple számítógépek színezése is egy jó példa arra, hogy egyszerű dolgokkal hogyan lehet szerethetővé tenni egy technikai eszközt. A reklámokkal a dizájnereket és egyéb kreatív felhasználókat próbáltak megszólítani akik jól értettek a tervezéshez, rajzoláshoz, zenéléshez, a számítógépekhez viszont annál kevésbé. Egyszerűen csak használni akarták a gépüket, fennakadások nélkül. A Macet használók és megkedvelők körében idővel nem volt kérdés, hogy ha egy népszerű szoftver OS X alá is elérhető volt, akkor miért akarna bárki Windows alatt dolgozni.

Egy jól felszerelt stúdióban általában helyet kap egy erős Mac gép is

A zenészek hamar felismerték, hogy a küllem mellett a Macintosh gépekről játszott hang remekül szól, ráadásul alacsony késleltetéssel is ami élő produkciók vagy felvételek közben elengedhetetlen. Ez azt jelenti, hogy abban a pillanatban ahogy lenyomsz a billentyűt, néhány milliszekundummal később már szólnia kell a hangnak. Ha ez nem lenne így, akkor folyton be kéne várni a számítógépünket, ami nem egy olyan dolog amire zenélés közben figyelni szeretnénk. Az alacsony késleltetés már a korai Mac OS verziók egyik húzóereje volt, míg ugyanerre a Microsoft csak valamikor a Windows Vista idején kezdett figyelni. Igaz voltak külső féltől származó telepíthető szoftverek mint az ASIO ami alacsony késleltetést ígért, de ez soha nem működött annyira jól mint a Core Audio az Apple operációs rendszere alatt.

dj live show on macbook

1994-ben az Apple megalkotta a FireWire szabványt ami az USB-hez igen hasonló, viszont annál sokkal nagyobb sebességű adatátvitelt biztosított. Ekkor valamennyi Mac, FireWire porttal lett ellátva ami az akkori PC-k kimenetei között nem sűrűn volt megtalálható. A FireWire sokkal jobban működött olyan alacsony késleltetésű külső eszközöknél, amik több mint két csatornát szolgáltak ki. 2-4 párhuzamosan játszott csatorna esetén olyan késleltetéseket okozott az USB amivel az akkori DJ-k nem igen tudtak volna együtt dolgozni. Olyan közegben ahol pontos illesztéssel kellett sok csatornát keverni, a FireWire eszköz ipari szabvány lett. A négynél több csatornát támogató USB-s interfészek csak jóval később lettek népszerűbbek amikor a technikai korlátok az USB előtt elhárultak. Egy másik pont ami könnyen eladhatta a Macintosh laptopokat az a rendszerstabilitás. Minden élő produkció rémálma, hogy a legrosszabbkor összeomlik egy szoftver amiről a lejátszás megy, vagy valami más rendszerszintű instabilitás lép fel ami miatt le kell állnunk. Igaz már sokat javult a helyzet, de a Windows és a rendszerstabilitás a kétezres évek elején még olyan szinten állt, amivel nem sokan tették volna kockára a fellépésüket.

dj macbook
Vannak akik az Apple logót fellépés idejére inkább leragasztják

Egy másik nyerő funkció, amit az OS X már régóta kínál a zenészeknek, az hangeszközök csoportosíthatósága (Aggregate Device). Ennek köszönhetően több különböző külső interfészt lehet használni úgy, mintha az fizikailag egy lenne. Az összevont ki- és bemenetek között az OS X természetesen tökéletes szinkront tart, hogy a legjobb hangot kapjuk végeredményként.

A fejlesztők látták hogy milyen lehetőségek rejlenek az Apple gépeiben, ezért a külső interfészek készítésekor elsősorban a Mac számítógépekre fókuszáltak. Ennek eredménye a mai napig érezhető: amíg például a külső M-Audio, Akai, vagy Korg márkájú MIDI eszközök jobbára plug’n’play működnek OS X alatt, ugyanahhoz az eszközhöz driverek telepítése szükséges Windows alatt – már ha egyáltalán a gyártó kínál ilyet. Ahogy a készítők egyre jobban odafigyeltek az Apple gépeire, egyre több zenével foglalkozó szakember vásárolt Macet és a körforgás beindult. Nem meglepő módon az iOS eszközök is kíváló minőségű hangra képesek, ezért a legjobb zenei célú alkalmazásokat mind iOS platformra készítik. Míg az iPhone-ok és iPadek 6-7 ms késleltetéssel dolgoznak, az androidos eszközöknél ez az érték nem ritkán 30-40 ms.

Szoftveres vonalon az OS X is el van látva mindennel amire egy zenész vagy keverő vágyhat, elég csak a Pro Toolsra és a Logic Pro X-re gondolni, mint két ipari szabvány zenei szoftver. A Pro Toolsszal nagyszerű felvételeket készíthettünk, viszont sokáig drága hardverelemeket kellett megvásárolni a használatához. Csak később, 2010-ben lett hardverfüggetlen az alkalmazás, amikor az Apple féle Logic Studio ezt már rég tudta. Ebben az időben sokan váltottak a Logicra, mert kitűnő ár-érték arányt képviselt a benne található funkciókkal.

logic-pro-update-imac
A Logic felülete remekül mutat egy nagy képernyős iMacen

Sokáig az volt a megszokás, hogy a számítógép által produkált hang túl digitális hangzású és alkalmatlan rendes munkára. Kellett idő, amíg a felhasználók megszokták, hogy szoftveres úton is előállítható az a hangkarakter amihez korábban hangszerre volt szükség. Néhány Logicba beépülő hangeszköz kiegészítővel, mint például az Ivory, Monark vagy Molekular gyakorlatilag olyan érzésünk lehet, mintha az adott hangszeren játszanánk. Mondanom se kell, ez mágnesként vonzotta a zenészeket és mivel a Logic csak OS X alatt fut, kénytelenek voltak Macet vásárolni.

Később több névváltozáson esett át a szoftver, míg 2013-ban megkapta a máig ismert Logic Pro X nevet. Időközben az App Storeba költözött, és 500-ról 200 euróra csökkentették az árát. Az árazásával kapcsolatban kettős érzésünk lehet, hiszen 200 euró (körülbelül 63 000 Ft) nem kevés pénz, viszont azért a rengeteg szolgáltatásért és funkcióért amit a fejlesztők a Logicba pakoltak, ez elenyésző. Összehasonlításként más szoftvereknél, például: Pro Tools, Ableton Live, Native Instruments a verzión belüli frissítésért kérnek el ugyanennyit. Amellett hogy a Logic Pro X ingyenesen frissíthető, évről évre egyre többre képes. Több mint 30 GB-nyi zenei mintához és nagyszerű tartalomhoz kapunk ingyenes hozzáférést, amit egyből le is tölhetünk a könyvtárunkba. Az értéknövelésre egy jó példa, hogy múlt hónapban a legújabb 10.2-es frissítéssel beleolvasztották a népszerű Alchemy szintetizátort a Logicba. Ezért a szoftverért a Camel Audio korábban 250 dollárt kért, mielőtt az Apple felvásárolta az év elején. Gyakorlatilag változatlan áron egy olyan drága kiegészítő került a Logicba, mint amennyibe az egész program kerül.

logic-pro-x
Az egyik szépsége a Logicnak, hogy a kiegészítőket és hangszereket fizikai élethű formájukban ábrázolja mintha csak ott ülnénk mellettük

Kezdésnek persze mindenre elegendő az ingyenes GarageBand is, amit szintén az App Storeból tölthetünk le. Mint amire a neve is utal, ez ideális környezet arra, hogy a saját garázs zenekarunk hanganyagait felvegyük, szerkesszük és belekóstoljunk a zenekészítés alapjaiba. Akinek mindenre kiterjedő kontrollra van szüksége annak pedig ott van a Logic Pro X, ami a ma kapható egyik legjobb DAW (digital audio workstation) program.

Persze késleltetés így, Logic Pro X úgy, biztosan vannak olyanok, akiknek az Apple gépek egyfajta státuszszimbólumot jelentenek és jó érzéssel állnak ki a színpadra egy világító Apple logó mögé. Ahogy azt már sokszor láttuk: a Mac gépek nem olcsóak, viszont annyi hozzáadott értéket vásárolunk meg velük, ami megtérülő befektetés lesz zenei karrierünk során.

Akár 100 000 Ft kedvezmény
Apple Inc. (AAPL)

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? ... - Klikk ide!