Focus

Focus – a mozifilm, amit Final Cut X-ben vágtak

#HÍREK
2015. 02. 26.
Most játsszák a magyar mozik is a Focus – A látszat csal című krimi-vígjátékot Will Smith és Margot Robbie főszereplésével. A film sztorija szerint Nicky (Will Smith) egy sikeres szélhámos, aki Jesst (Margot Robbie) tanítgatja a szakmára, azonban baj történik: beleszeret a lányba, noha ez ebben a „munkakörben” szigorúan tilos.

De nem is ebből a szempontból lehet fontos számunkra a Focus, hanem azért, mert a filmet az Apple-féle Final Cut Pro X-ben vágták meg, Apple hardvereken. A cég ennek örömére egy kis weboldalt is összeállított, ahol bemutatják, hogyan folyt a munka, illetve pár technikai részletet is elhintenek.

A két rendező, John Requa és Glenn Ficarra egy olyan egyszerű megoldást keresett, amivel ők is együtt dolgozhattak a vágó Jan Kovaccsal. A megoldásnak gyorsnak kellett lennie, hogy minél rövidebb idő alatt kipróbálhassanak több alternatív kameraszöget is, és rugalmasnak, hogy könnyedén mozgathassák az anyagokat az irodai Mac Prók és a helyszínen lévő MacBook Prók között. Valamint elég robusztusnak ahhoz, hogy kezelni tudja a forgatás során használt 2K-s Apple ProRes 4444 felvételeket.

Glenn Ficarra és John Requa | Kép: Alex Tehrani
Glenn Ficarra és John Requa | Kép: Alex Tehrani

Több különböző megoldás megvizsgálása után végül Requa és Ficarra úgy döntöttek, hogy a film megvágásához teljes egészében a Final Cut Pro X-re támaszkodnak, az eredmények pedig még az általuk vártnál is sokkal jobbak lettek. Idő előtt végeztek a munkával, és a költségvetés is a tervezett alatt maradt, ráadásul pont úgy nézett ki a végeredmény, mint ahogy elképzelték. Glenn Ficarra elmondta:

Minden más rendszert kipróbáltam már, így könnyen mondhatom, hogy háromszor gyorsabban tudok vágni Final Cut Pro X-ben, mint bármi másban.

Vágás a helyszínen egy MacBook Prón. | Kép: Alex Tehrani
Vágás a helyszínen egy MacBook Prón. | Kép: Alex Tehrani

Kiemelték azt is, hogy rengeteg munkaórát sikerült megtakarítani a Final Cut ügyes és gyors rendszerezőképességével – ez egyébként a szoftver egy olyan tulajdonsága, amit „a török videót” készítő Leonardo Dalessandri is kiemelt. Jan Kovac egyébként három helyszínen vágta a filmet: egy lakókocsiban New Orleansban, egy hotelszobában Buenos Airesben és végül a Warner Bros. utómunka-stúdiójában. A forgatás 61 napja során összesen 145 óra felvétel készült, melyet 11 hónapig vágtak, így jött ki végül a 117 jelenet.

Mike Matzdorff vágóasszisztens egy 27"-es iMacen dolgozott | Kép: Alex Tehrani
Mike Matzdorff vágóasszisztens egy 27″-es iMacen dolgozott | Kép: Alex Tehrani

A fő vágógép egy nyolcmagos Mac Pro volt, de dolgoztak 27″-es iMaceken és MacBook Prókon is, valamint előkerültek iPhone-ok és iPadek is, melyeken az aznapi felvételeket pörgették gyorsan végig. A hangkeveréshez  külső plugineket is használtak, például az Intelligent Assistance-féle Sync-N-Link X-et. John Requa végül így foglalta össze a projektet:

Azt hiszem, sikerült tökéletesen bebizonyítanunk, hogy lehetséges egy teljes hollywoodi film megvágása Final Cut Pro X-szel.

A két rendező a forgatás helyszínén Will Smithszel | Kép: Frank Masi
A két rendező a forgatás helyszínén Will Smithszel | Kép: Frank Masi

A munkáról további információk az Apple erre a célra létrehozott weboldalán találhatók.

Forrás és képek: Apple.