Az Apple a legértékesebb márka a Forbes szerint

A Forbes szerint is az Apple a legértékesebb márka

#HÍREK
2014. 11. 06.
Majdnem egy hónapja adtunk hírt arról, hogy az Interbrand által készített 2014-es Best Global Brands jelentésben ismét az Apple nyerte el a megtisztelő „a világ legértékesebb márkája” címet. Most a Forbes is összeállította a saját listáját, amiben szintén az Apple került az első helyre.

A Forbes szerint egy erős márka hihetetlenül hasznos az adott cég számára, éppen ezért a cégek hatalmas energiákat fektetnek abba, hogy ismertebbé és jelentősebbé tegyék márkáikat. David Reibstein, a University of Pennsylvania marketingprofesszora ezt nyilatkozta erről:

Egy értékes márka két területen is hasznos lehet a cégek számára. Egyrészt a termékekért prémium árat kérhetnek, másrészt segíthet az értékesítési volumen illetve a piaci részesedés növelésében.

A Forbes kitér arra, hogy ugyan az iPhone-hoz és iPadhez hasonló árkategóriában léteznek versenyképes telefonok és táblagépek, az Apple márkanév mégis hatalmas súllyal és hitelességgel bír, amiért az ügyfelek hajlandóak fizetni. A cég több mint 39 millió iPhone-t adott el az elmúlt negyedévben, és szakértők szerint ez a szám akár 60 millió is lehet az év utolsó három hónapjában. Az iPhone-ok mellett 12,3 millió iPadet és 5,5 millió Macet is eladott a cég.

Apple

Ezeket mind számításba véve a lap szerint az Apple márka értéke jelenleg mintegy 124,2 milliárd dollárra (közel 31 ezer milliárd forintra) tehető. A márka értéke ráadásul 19%-kal növekedett a tavalyi évhez képest. A második a Microsoft 63 milliárd dollárral 11%-os növekedés után, vagyis hatalmas hézag van az Apple javára a lista élén. A harmadik a Google 56,6 milliárd dollárral, mely az Apple-éhez hasonló 19%-os növekedést jelent 2013-hoz képest.

Érdekesség a Forbes listájában, hogy a márkaérték mellett feltüntetik a márka által termelt bevételeket és a marketingre fordított költségeket is. Ez alapján az Apple egy év alatt 170,9 milliárd dollár (42,4 ezer milliárd Ft) bevételt hozott össze, a Microsoft 86,7 milliárdot, a Google pedig 51,4 milliárdot. A sorrend a reklámra és marketingre fordított összegek esetében pont fordított: a Google 2,85 milliárd dollárt költött reklámozásra, a Microsoft 2,3 milliárdot, míg az Apple 1,1 milliárdot.

A top helyeket tehát az Interbrands felméréséhez hasonlóan a Forbes listáján is a technológiai vállalatok csípték meg. Az első tízbe erről a területről még az IBM (5., 47,9 mrd $), és a Samsung (8., 35 mrd $) jutott be, vagyis a top 10 felét adják. A Forbes nem veszi teljesen ide, de említsük meg a GE-t is a maga 37,1 milliárd dollárjával és 7. helyezésével.

A legnagyobb növekedést a Forbes szerint is a Facebook hozta össze, 74%-kal, így a 17. helyre jöttek fel 23,7 milliárd dolláros márkaértékkel. Őket követi az Amazon 45%-kal majd a Starbucks 25%-kal. A vesztesek között van a HP, a Dell és az Intel, ők 7, 9 és szintén 9 százalékot csökkentek 2013-hoz képest.

Facebook

Érdekes lehet megnézni azt is, melyik márka mennyit költött reklámra. Az első két helyen holtversenyben a Pampers és a Gilette áll, egészen durva, 9,2 milliárd dolláros (közel 2300 milliárd forintos) összeggel. A Samsung egyébként a 8. a marketingre legtöbbet költő cégek között, az Apple pedig a 38., vagyis úgy tűnik, nem feltétlenül a reklámok mennyisége határozza meg azt, hogy mennyire értékes az adott márka.

A lista elkészítéséhez a Forbes több mint 200 globális márkát vizsgált meg. Feltétel volt, hogy az adott márka valamilyen szinten jelen legyen az Egyesült Államokban is, ezzel viszont kizártak olyan jelentős neveket, mint mondjuk a Vodafone vagy az állami tulajdonban lévő China Mobile. Ez utóbbi értéke azért is lehetne érdekes, mert jelenleg ők jelentkeznek a legtöbb előfizetővel a világ mobilszolgáltatói közül, kétszer annyival, mint a második helyezett Vodafone.

A márkák értékének meghatározásához az elmúlt három év bevételeit vették alapul, illetve figyelembe vették, hogy az adott márka mennyire meghatározó a hozzá tartozó kategóriában. Az adatokat súlyozták azzal, hogy az adott iparágban mennyire van jelentősége annak, hogy egy adott márka meghatároz egy terméket (a luxuscikkeknél ugyanis sokat számít a logó, a kitermelt nyersolajnál viszont a fogyasztók szempontjából mindegy, melyik cég állította elő).

Louis Vuitton

A top 100 márka végül 15 országból és 20 iparágból került ki. A többségük amerikai, de bekerült 9 német, 7 francia és 5 japán brand is. A legnagyobb súlyt a technológiai és az autóipari cégek adják 16-16 szereplővel, az első 25 helyezettből 11 a technológiai szektorban van jelen. A legértékesebb autómárka egyébként 2014-ben a Toyota volt 31,3 milliárd dolláros értékkel.

Az első 10 helyezett:

1. Apple +19% 124,2 milliárd $
2. Microsoft +11% 63,0 milliárd $
3. Google +19% 56,6 milliárd $
4. Coca-Cola +2% 56,1 milliárd $
5. IBM -5% 47,8 milliárd $
6. McDonald’s +1% 39,9 milliárd $
7. GE +9% 37,1 milliárd $
8. Samsung +19% 35,0 milliárd $
9. Toyota +22% 31,3 milliárd $
10. Louis Vuitton +5% 29,9 milliárd $

Forrás és képek: Forbes.