imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Szuper tablet, szuper áron

Már elérhető az új, 2018-as iPad!

Game Dev Tycoon for iOS – Építsük fel a világ vezető játékstúdióját!


A mindössze néhány fős Greenheart games első játéka miután meghódította a desktop platformokat, tavaly év végén iOS-re is megjelent. A Game Dev Tycoont teszteltük iPhone-on.

Kifejezetten szeretem az építős/menedzsment jellegű játékokat. Ahol nem a célzáson, a pillanatnyi ügyességen van a hangsúly, hanem olyan döntéseken, amik később hatással vannak a játék további menetére. Ha ez a szisztéma valósághű szimulációkkal párosul, akkor nagyon izgalamas végeredményt kapunk.

Ezért játszottam annak idején rengeteget a Football Manager nevű játékkal, amiről az évek során bebizonyosodott, hogy bizony a játékfejlesztő birtokában pontosabb információk vannak, mint a legnagyobb futball klubok játékmegfigyelő hálózatainak.

Ebben a játékban nem fogunk világsztárokat felfedezni, viszont a Game Dev Tycoon pont arról szól, amiről a maga fejlesztő stúdió is: egy pici garázscégről, amely a nagyokkal szeretné felvenni a versenyt. Pontosabban nem hagyományos értelemben vett garázscégről van szó, hiszen a csapatot kitevő fejlesztők a világ különböző pontjain szétszóródva teszik hozzá a magukét a fejlesztéshez. De már csak ilyen ez a 21. század, nincs ebben semmi furcsa. Nézzük milyen a játék!

A játék 80-as években kezdődik, még éppen a személyi számítógépek elterjedése előtt járunk. Egy fős cégünk ekkor készíti első játékát. Ez ebben a fázisban még igen egyszerű, hiszen limitáltak az eszközeink és a lehetőségeink: mindössze néhány játéktípusból és tematikából merítkezhetünk.

Platformból kettő áll ekkor a rendelkezésünkre: a Commodore 64 és PC, aminek igen kicsi a piaci részesedése. Gondolom nem lövöm le nagyon a poént, ha azt mondom, hogy utóbbira érdemes elkezdeni fejleszteni, hiszen ez a platform túléli az újak születését, míg előbbi nem.

Miközben a kezdetleges alkalmazásainkat fejlesztgetjük, addig a háttérben a hardver fejlesztők sem lazsálnak és sorra érkeznek az új bejelentések, amik többségére ráadásul licenc díjat is kell fizetnünk, ha szeretnénk a platformra fejleszteni.

A játék működése látszólag nagyon egyszerű: találd meg a sikeres játékhoz a megfelelő arányokat a grafika, a történet és megannyi más összetevő között és készíts egy kasszasiker játékot. Az elkészült címek sikerét csakúgy, mint a való életben, újságírók és véleményvezérek kritikái határozzák meg. És ezek a fajankók nem dobálják ám mindenre a 10 pontos értékeléseket, akár csődközeli állapotba is kerülhetünk, amíg sikerül a egy-egy ütős játékot készítenünk.

Ehhez a történetben haladva több eszköz is a rendelkezésünkre fog áll. Először is nagyon fontos, hogy kutatást végezzünk az elkészült játékokról. Ezáltal tudjuk hogy mik azok a kombinációk, amik működőképesek és melyek nem. Később, amikor a stúdiónk növekedésnek indul és új embereket alkalmazunk, akkor ez további terheket ró ránk.

Gazdálkodnunk kell az alkalmazottak energiájával és skilljeivel, illetve oktatnunk kell őket, hogy minél jobban tudják ellátni a részfeladataikat. Olykor megesik, hogy a veszteséges projektek miatt extra melókat kell a stúdiónak bevállalnia, annak érdekében, hogy folytatódjon a növekedés, vagy elkerüljük a csődközeli állapotot.

Ehhez könnyen hozzájárulhat az is, hogy a pénzügyeinket rosszul kezeljük: túl sok pénz megy marketingre, a különböző expókon való megjelenésre. Közben pedig alacsony megtérülésű a játék. Néhány ilyen lépés és hamar vége lehet a dalnak.

A bank hitelt kínál, amiért kemény kamatot kell fizetnünk, ha pedig adott idő alatt nem sikerül ezeket törleszteni, akkor a stúdiót fillérekért felvásárolja egy nagy hal. Ekkor két lehetőségünk marad: új játékot kezdhetünk vagy visszaléphetünk az időben egy szintet, ahol ismét próbálkozhatunk.

A Game Dev Tycoon tehát csupa reakció-ellenreakcióból áll. Gyakorlatilag egymást követő döntések láncolata, ami pozitívan vagy negatívan befolyásolja a cég további sikereit. Készítsünk középszerű, de biztosan nyereséges játékokat, amik lassú növekedést eredményeznek? Vagy lépjünk az innováció útjára, faragjuk le a marketingköltségeket, költsük kutatás fejlesztése és merjünk nagyokat kockáztatni?

Ezekre a kérdésekre keressük a választ, miközben végigkövethetjük a technológia fejlődését, a Gameboy, a PlayStation 2 és az Xbox 360 megszületését. Ha szereted a szimulációs játékokat, illetve azt a fajta játékmenetet, ahol minden döntésednek súlya van, akkor a Game Dev Tycoon neked is tetszeni fog és sok-sok óra játékban lesz részed.

• Game Dev Tycoon letöltése az App Store-ból (univerzális, 1790 ft)

Beoplay H9i

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? - Klikk ide!