imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

A jövő megérkezett!

Az Apple bemutatta az iPhone X-et

Ez a cikk több mint egy éve nem frissült. Kérjük, vedd figyelembe, hogy ennek tükrében a tartalom mára már idejétmúlt lehet.

Így kéne megváltozzon az Apple – Vélemény


Egyre több a kritikus hang az Apple felé, főleg mióta 13 év után először igen nagyot zuhant a bevétel és a profit is. De vajon mit kellene máshogy csinálni? Figyelem! Szigorúan magánvélemény következik!

Az Apple eredményeit több szempontból is lehet nézni. Nézhetjük úgy is, hogy 13 százalékot zuhant a nyereségük az előző negyedévben, vagy nézhetjük úgy is, hogy még mindig az Apple keresi a legtöbb pénzt a szilícium völgyben. De nézzük most a borúsabb oldalt. Mit kellene csinálnia az Apple-nek ahhoz, hogy újra üstökösként szárnyaljon, nőjenek az eladott darabszámok, és emelkedjen a profit?

Külső szemlélőként nagyon könnyű okoskodni, és közel sem biztos, hogy bármelyikünk jobban tudná vezetni az Apple-t, sőt valószínűleg igen hamar a csőd szélére taszítanánk, hiszen a világ legnagyobb vállalatáról beszélünk. Most mégis egy olyan cikk következik, ami arról szól, hogy ha én vezetném az Apple-t, mit csinálnék másképp.

1996-ban, mielőtt Steve Jobs visszatért a céghez, az Apple a csöd szélén állt. Steve Jobs egyik első lépése volt, hogy a kismillió termékből álló portfóliónak a nagy részét kidobta a kukába, és csak pár termékkategóriára fókuszált. A többi már történelem, ennek a lépésnek köszönhető, hogy már az Apple a világ legnagyobb tech vállalata.

Steve Jobs

2016-ban, ugyanezt a problémát látom, mint ami 20 éve is volt. Túl sok féle terméket forgalmaz az Apple, és egész egyszerűen lehetetlen ennyi felé koncentrálni. Nem mindegy, hogy 5 vagy 50 terméket kell tökéletesen megtervezni, nyilván ha ennyi mindenre kell koncentrálni, az rontja a minőséget. Tíz éve alig egy oldalas árlistával dolgoztunk, mostanra egy borzalmasan hosszú excel táblát kell túrnunk. Megnéztem. Egészen pontosan 190 sor volt tíz évvel ezelőtt az árlista, ma 640 sor!!! Úgy van ma 640 sornyi Apple termék, hogy a Beats-eket kiszedtem a listából. Azokkal együtt 730 sor lenne. Már nem is tudom fejben tartani hányféle iPadet forgalmazunk. Vagy 70-et. Régen volt hat féle iPad. 16, 32, 64, és ugyanez Cellular kivitelben. Mostanra, vannak minik, Airek, Prók, négy féle színben. Ugyanez iPhone fronton is. Értem én, hogy Kínában menő az arany, meg a rózsaarany szín, na de akkor is.

www.001

Azt is megértem, hogy így minden árkategóriában van egy iPad vagy iPhone, meg lehet válogatni a színek közt, cserébe szegény felhasználónak már fogalma sincs mi a különbség egy iPad mini 3 és egy iPad mini 4 közt. iPad fronton mindenképp egyszerűsítenék, kezdetnek megszüntetném a 16 GB-os modelleket, bőven elég lenne egy 32-es és egy 64 GB-os modell. Valószínű, hogy ezzel csökkenne kicsit a profit, cserébe viszont kevesebbet kellene raktározni, és nem égetné magát az Apple a 16 gigás modellekkel. iPhone-oknál is már rég meg kellett volna szüntetni a 16-os modelleket, és maradni a 32 illetve 64 GB-os kínálattal. Tovább megyek, semmi szükség a 128 GB-os iPhone-okra. Biztos nagy pénzt lehet rajta keresni, de ezek is csak gyarapítják a nem épp szűkös termékpalettát. Még tovább megyek. Tényleg annyira nehéz lenne alapból adni a SIM kártya foglalatot az iPadekbe? Ha ezt megtennék, azonnal feleződne a termékpaletta. Bocs, csapongok.

retina_ipadmini

A 9,7 hüvelykes iPad Pro esetében nem értem miért kellett a kilógó kamera, és a 100 dolláros áremelés. Lehet, hogy az excelben táblázatokban nagyon jól néz ki a plusz 100 dollár profit, de a kilógó kamera és az ár miatt nagyon keveset fog tudni eladni az Apple. Ha olvassátok az iMagazinon a hozzászólásokat, tudhatjátok, hogy a legtöbb potenciális vásárló emiatt a két dolog miatt gondolta meg magát. Az iPad Pro biztosan nem fogja megállítani az iPad értékesítésének zuhanását, és ezt előre megmondtam volna ha megkérdeznek. Ezekből legalább nincs 16 GB-os modell. Éljen. Csakhogy van 32-es, 128-as és 256 GB-os. Vajon hány felhasználónak van szüksége 256 GB-ra egy iPaden? Hol a 64-es? És ezért kellett 100 dollárral megemelni az árát? Miközben a frissített MacBook Airben még mindig 128 GB-os SSD van az induló modellben? Nem inkább egy Macbe kellene 256 GB, mint egy iPadbe? De. Azt már csak egész halkan jegyzem meg, hogy egy Prónak nevezett iPadből minek kell Rose Gold-ot gyártani? Vagy arany színűt… Kétlem, hogy a nők, akik ezeket a színeket kedvelik 9,7-es iPad Prót vesznek majd.

Egy szó mint száz, iPad vonalon legalább a fele cikkszámot kukázni kellene (de inkább többet a cellular és Wi-Fi modellek összevonásával), emellett több felhasználós iOS támogatást kellene nyújtani, és a Pro iPadeknél plusz funkciókat adni az iOS-nek, a Pencilt pedig alapból csomagolni kellene az iPad Prók mellé. Bevallom én sem vettem az iPad Próm mellé, pedig nagyon szeretnék egy Apple Pencilt. Ha én nem veszem meg, akkor valószínűleg sokan mások sem, és így az iPad Pro eladásokat sem pörgeti fel az iPad mellé csomagolt Pencil. Tudjátok melyik iPad fogy az iSTYLE-ban? Egyetlen modell: Az akciós iPad mini 3.

iPhone-ra visszatérve. Ha az iPhone 6s-nél szakítanak a hagyományokkal, nem erőltetik a két évig változatlan dizájn vonalat, és eltüntetik az antenna csíkokat, nagyságrendekkel több készülék fogyott volna, vagy fogyna most is. Tovább megyek! Ideje elfelejteni az S vonalat. Minden évben új iPhone-t kellene bemutatni, picit újabb külsővel. A sebesség már rég elegendő, egy kicsit gyorsabb iPhone-t nem fognak megvenni, ugyanis rég eljutottunk addig, hogy már a kétszer gyorsabb A9-es procit sem érezzük gyorsabbnak az elődjénél. Új kinézettel megvennék? Azonnal. Ha látszik a készülék házán, hogy az a legújabb modell, az emberek megveszik. Az iPhone 6s pont ugyan úgy néz ki, mint az iPhone 6, látjuk is az eladásokat. Pont a Samsung Galaxy S7 példája mutatja, hogy egy kis ráncfelvarrás plusz pár, a felhasználók által kifogásolt hiányzó funkció elkészítése mennyire megdobja az eladásokat.

iphone-evolution

Az iPhone SE jó ötlet volt, szépen is fogy. Még mennyivel jobban fogyna, ha mondjuk nem pont úgy nézne ki mint a sok éves iPhone 5. Értem én, hogy így olcsóbb gyártani, emiatt több pénzt lehet keresni készülékenként, de hosszú távon rengeteget lehet veszíteni a profit hajszolásával.

Így a cikk felénél mondok durvábbat. Ha Jony Ive már kifogyott az ötletekből, akkor itt az ideje lecserélni, és megújítani a dizájner vonalat. Mondom ezt annak ellenére, hogy iszonyúan tisztelem Jony Ive munkásságát. Csak épp a jelenlegi termékpalettán nem látom azt a tökéletességre való törekvést, amit korábban tapasztaltam, ami miatt Apple-re váltottam 2003-ban. Az nem új dizájn, hogy befestünk valamit (eloxálunk) rózsaarany színre. Az is hiba volt, hogy Jony Ive lett a felelős az iOS-ért. Ive-nak miért kéne szoftverrel foglalkoznia? Egyrészt nem ebben jó, másrészt megosztja a figyelmét. Steve Jobs idejében, Jony Ive, csinált mindenből húsz féle prototípust, Jobs lement hozzá a bunkerbe, összedugták a fejüket és kiválasztották a legjobbat. Szerintem Tim Cook nem megy le a szupertitkos laborba, és már abban sem vagyok biztos, hogy Jony Ive rajzolja meg az iPhone házát. És igen! A mai napig nem vagyok kibékülve az iPhone 6s antennacsíkjaival.

rosegoldiphone6s

Picit álljunk is meg. Az Apple mindig elmondja, hogy nem érdekli őket a piaci részesedés. Ez természetesen nem igaz, nagyon is érdekli őket. Ha valamiben piacvezetők, azt nagyon is kirakják a kivetítőre a keynote-okon. A piaci részesedés nagyon is fontos. Mit érünk a világ legcsodálatosabb telefonjával, ha nem tudjuk tömegekhez eljuttatni? Minél több felhasználót kell szerezni, hogy ezen felhasználók ismerősei is lássák a terméket, és ők is Apple felhasználókká váljanak. Úgy kell működnie ennek, mint egy vírusnak. A lehető leggyorsabban kell terjednie az Apple “vírusnak” az emberek közt, hiszen hosszú távon ez éri meg jobban. A Microsoft elég jól csinálta ezt egyébként annak idején, mai napig eléldegélnek az Office bevételeiből, köszönhetően, hogy a világ nagy része kénytelen PC-ket használni. Az Apple is csinált egy “vírust”, úgy hívták, hogy iPod. Aztán jött az iPhone “vírus”. Csak az a baj, hogy időközben megszületett az “ellenszer”, értsd a konkurencia utolérte az Apple-t, és lassult a terjedés. Ha erre nem figyel az Apple, akkor futhatnak a profit után, hiszen ha nem adsz el semmit, akkor mindegy, hogy 1 vagy 100 százalék hasznod van egy terméken. Itt az ideje specifikációkban erősíteni, vagy árakat csökkenteni.

apple-store-china-csungking-cover

Apple Watch. Ebből is van vagy 50 féle külön csomagolás. Vagy még több, nem is merem összeszámolni. Pedig az órákból nincs is olyan sok féle (38-42 Sport, 38-42 Watch, és ezek pár féle színben). Csakhogy! Szinte minden szíjjal külön lehet rendelni, mindegyik méretet, mindegyik modellt, minden színben. Ez rengeteg kombináció, lehetetlen feladat rendelni, készletezni, gyártani, csomagolni. (Mi sem tudunk az iSTYLE-ban minden modellt készleten tartani, lehetetlen feladat.) Én megszüntetném ezt a módszert, mind a Sport, mind a normál Apple Watch modelleket, egyforma fekete Sport szíjjal dobozolnám, aztán a vásárló majd szépen vesz magának külön bőr vagy fém szíjakat. Ennek az az előnye is meglenne, hogy a vásárlók nem futnának bele 1000 dollárba kerülő Apple Watch-okba. Összesen négy árat látnának az érdeklődők: Sport 299-349 dollár, rozsdamentes acél 549-599 dollár. (Az arany órákat hagyjuk is, semmi értelmük.) Aztán majd az Apple Watch tulaj úgysem bírja ki, és előbb utóbb megveszi majd szépen a különböző szíjakat, de akkor már nem érzi azt, hogy borzalmasan sok pénzt kiadott az Apple órájára. Ezt egyébként tapasztalatból írom, az iSTYLE-ban is így működik. Legtöbben alapmodellt vesznek, aztán később vásárolnak hozzá egy-két komolyabb szíjat.

watch

Mac. Itt is vannak bajok. Több éve nem frissített Mac mini, Mac Pro (Can’t innovate my ass mi?), nem beszélve a DVD-s, 13-as MacBook Pro őskövületről. Ilyet nem lehet csinálni. Minden Macet évente frissíteni kell! Mindegy milyen Intel processzorral, a lényeg, hogy a vásárló azt lássa, hogy ez egy új gép. Ha ez megvan, akkor oda lehetne figyelni rá, hogy az iMacben mondjuk alapból ne egy laptop HDD legyen. Igen tudom, a margin. De semmit nem ér a 40 százalékos haszon, ha a vásárlók nem vesznek gépeket. Tudom tudom, rendeljen a vevő CTO konfigurációt. De a vásárló nem akar konfigurálni. Egyrészt többe kerül úgy a gép, másrészt a vásárló nem szeret ezzel vesződni. 2016-ban bele kéne férni a Fusion Drive-nak az iMacbe. A MacBook Pro pedig legyen tényleg Pro gép. Dolgozzon benne 512-es SSD, 16 GB memória, és dedikált videokártya. Volt idő amikor benne volt a dedikált VGA az alap 15 hüvelykes gépben, most nincs benne. Hatalmas hiba. Nem lehet rákényszeríteni a vásárlót, hogy vegye a nagyobb modellt, mert a vége az lesz, hogy végül vesz egy ASUS gépet. A mostani MacBook Air frissítés mi volt? Valami rossz vicc? Egy év után beletesznek plusz 4 GB memóriát, oszt jónapot? Aztán majd lesz csodálkozás, ha idén visszaesnek a MacBook Air eladások. Egy szó mint száz, a Mac vonalat nem szabad elhanyagolni, hiszen része az Apple ökoszisztémának. A vásárló megveszi az iPhone-t, aztán előbb utóbb vesz hozzá Macet is. Feltéve, hogy a specifikációkban nem azt látja, hogy egy elavult gépet kap a pénzéért.

OS X – macOS

Thunderbolt Display. 1689 napja nem frissült az Apple egyetlen külső kijelzője. Mégegyszer mondom: 1689 napja! Azt hiszem nem is kell ehhez mit hozzátenni. Már rég be kellett volna mutatnia az Apple-nek egy 4K-s monitort, nem is értem mire várnak.

iPod. Az iPodot nyugodtan meg lehet ölni. Akár holnap. Teljesen felesleges gyártani, raktározni, annyira marginális összeget termel, és valljuk be kezdenek inkább cikik lenni az ősrégi iPodok. A felszabaduló energiát és forrásokat, inkább az iPhone-ba lenne érdemes fektetni, hiszen az iPhone a legnagyobb fejőstehene az Apple-nek. Talán maximum az iPod shuffle-t lehetne megtartani, de az iPod touch és a nano teljesen felesleges eszközök az iPhone és az Apple Watch mellett. Vajon a világ Apple boltjaiban hány millió iPod porosodik feleslegesen? Hány gyártósort kell felügyelni feleslegesen miattuk? Biztos vagyok benne, hogy az iPod vonal csak viszi a pénzt és az erőforrásokat.

iPod-csalad-2015

Kevesebb politika, kevesebb zöldség. A vásárlók alapvetően csodálatos termékeket szeretnének. Nagyon dicséretes, hogy Tim Cook rendszeresen foglalkozik az emberi jogokkal, örömteli, hogy egyre zöldebb az Apple, de alapvetően ezekkel a kérdésekkel akkor lehet foglalkozni, ha tökéletes a termékpaletta. Tényleg arról kell szólnia egy keynote-nak 20 percen keresztül, hogy az Apple napelemeket telepít? Jó mondjuk Liam a robot szupercuki, de akkor is. Én is örülök, hogy az Apple 100 százalék megújuló energiából szeretné fedezni az energiaigényét, de ez mit sem ér, ha ebből az energiából nem a világ legjobb termékeit gyártják.

Bizony! Az Apple-nek nem kevesebb a feladata, mint az, hogy a létező legjobb terméket elkészítse. Amit más cégek másolnak. Az Apple-nek mutatni kell az utat, nem pedig követni az épp aktuális trendeket. Nem Rose Gold telefonra van szükségünk, hanem olyan iPhone-ra, ami ránézésre is tökéletes. Nem a befektetőknek kell megfelelni, hanem a vásárlóknak. Csökkenne a profit ha meglépnék azt amit meg kell lépni, emiatt esnének a részvények? Nem baj, annál többet vissza lehet vásárolni, ezzel még kevésbé függeni a részvényesek irreális profit várakozásaitól. A 40 százalékos margint el kell engedni. Nem is kell sokkal csak 2-3 százalékkal, cserébe minden eszközbe elférne több memória, nagyobb SSD, Pencil az iPad Pro mellé, stb, fent már megírtam mit kéne csinálni. Ha emiatt csökkenne is az átlagos haszon, a felpörgő eladások összegszerűen több pénzt hoznának, és a piaci részesedés is jelentősen megnőne. Nem csak én mondom ezt, Steve Wozniak az Apple társalapítója is hasonló véleményen van:

Túlságosan eluralkodott a pénz a Szilícium-völgy felett, a befektetők pedig rossz irányba terelik a technológiai cégeket. A nagyszerű termékek és a valódi innováció helyett a hangsúly a bevételre, a profitra és a részvényesek osztalékára helyeződött át.

Félreértés ne essék, nem azt mondom, hogy az Apple rosszul csinálja amit csinál, csak talán lehetne jobban is, vagy másképpen. Nem mondom, hogy csalódtam volna az Apple-ben, vagy ne szeretném a termékeiket. Abban is biztos vagyok, hogy nagyon okos emberek ülnek az irodákban. Csakhogy nem lehet mindent excell alapon kigondolni. Illetve lehet, és eddig be is vált, csakhogy lett egy bődületesen elburjánzott termékpaletta, és ez mostanában fog visszaütni. Vagy már vissza is ütött. A jelenleg is tartó negyedévre maga az Apple jósol 15! százalékos visszaesést. Ebből is látszik, hogy hiába a nagyon széles termékpaletta, hiába a Rose Gold iPad Pro, és egyebek, ez az egész már sokkal korábban el lett rontva. Nagyon remélem, hogy a jövőben nem új színek érkeznek, hanem jobban átgondolt termékek, és talán egy megnyirbált de ütősebb termékpaletta.

Néha le kell nyesni a sövényt, hogy később még szebb legyen.

Mac akció
Apple Inc. (AAPL)

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? ... - Klikk ide!