imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Elérhető az iOS 12!

Töltsd le és mondd el a véleményed!

A halott iPhone épp most szakította be a negyedévet


Hogy is volt? A kutyának se kell ennyiért? Leáll a gyártás? Túlkészletezés? Kész, meghalt, ennyi, kalap-kabát? Természetesen az elemzők iPhone X-re vonatkozó kalkulációról van szó, amelyekre most alaposan rácáfolt a negyedéves jelentés. Jönnek is az első „bocsánatkérések“.

Az igazság órája

A Bloomberg, a Wall Street Journal, a Nikkei és még egy sor neves és kevésbé ismert elemző ugrott fel az iPhone X halott vonatra az elmúlt időszakban. Csak úgy repkedtek a „csalódást okozó“, „túlárazott“, „gyenge“ jelzők az iPhone X-re és annak eladásaira vonatkozóan. Ezekről nem nagyon olvashattatok itt az iMagazinon, mert úgy voltunk vele, hogy annyira közel már a negyedéves jelentés, ami igazságot tesz, hogy fölösleges is belemenni.

Múlt hétvégén azért írtunk pár sort róla, hogy mégha az Apple úgy is döntene, hogy leállítja az iPhone X gyártását és az új készülékek érkezésével párhuzamosan kivezeti a terméket a kínálatból, sem jelentené féltétlen azt, hogy kudarcot vallott a nagy reményekkel induló készülék. Persze meg is kaptuk a magunkét, volt itt minden a belemagyarázástól kezdve, a szerecsenmosdatáson át egészen a s*ggnyalásig. Nincs is ezzel semmi baj, ilyen ez a popszakma, illetve örülünk, ha beindul a diskurzus a cikkek alatt.

Kedden azonban napvilágot láttak a Q2-es pénzügyi eredmények, amelyek már vastagon tartalmazták az iPhone X eladásait is, így végre fény derült az igazságra. Kiderült, hogy az elemzők által már félig eltemetett iPhone X nem csak, hogy él és virul, egyenesen lapátolja a pénzt. A vita ezzel minden kétséget kizáróan eldőlt. Pont. Lehet azon lamentálni, hogy „jó, de darabszámra kevesebb fogyott és csak a magasabb ár miatt nem lett bukta“, de ez nem változtat a tényen: az iPhone X egy sikeres termék.

Hogy ez mit bizonyít? Felhasználói oldalról leginkább semmit. Hacsak nem te vagy Tim Cook, esetleg nincsenek Apple részvényeid teljesen érdektelen számodra, hogy mennyire sikeres az Apple aktuális csúcskészüléke. Ami miatt a Q2 érdekes lehet mindenkinek az az, hogy egyértelműsíti: az Apple még mindig pontosan tudja, mit fognak venni az emberek, milyen termékekkel, milyen időzítéssel kell előrukkolni, és milyen reklámot, hype-ot kell köréjük csapni. Egyszóval pont azt, amitől sikeres tud lenni egy techválallat.

Ez pedig már nem elhanyagolható felhasználói oldalról sem. Könnyen belátható, hogy egy sikeres vállalat, aki érti a dolgát, sokkal jobb lehetőséggel rendelkezik arra vonatkozóan, hogy megmozgassa, irányítsa a piacot, alakítsa a trendeket, elhozzon új technológiákat és funkciókat, stb. Egyszerűen több a játéktér, pöröghet a kutatás fejlesztés, jöhetnek a jobbnál jobb termékek.

Az iPhone X most beigazolódott sikere egyfelől tehát fontos lehet mindenkinek, másfelől viszont teljesen lényegtelen is egyben. Sokkal érdekesebb azonban a kérdés, hogy mi vezethetett oda, hogy elemzők sora tévedjen ekkorát egy hatalmas érdeklődéssel övezett, pletykás beszállítókban bővelkedő termékkel kapcsolatban.

Tévedni elemzői dolog

Már csak abból ítélve, hogy mekkora minőségi különbségek adódnak a Gurman és Kuo kaliberű megmondóemberek és például egy DigiTimes között látható, hogy beszállítói forrás és beszállítói forrás közt is vannak különbségek. Úgy tűnik, hogy ezt az elemzők nem igazán tudják vagy hajlandóak belátni.

Baromira nem mindegy ugyanis, hogy az a bizonyos névtelen informátor a ranglétra melyik fokán áll, hiszen ettől függ, hogy mekkora rálátása van az Apple meglehetősen komplex beszállítói rendszerére. Az említett jós-sztároknak egész biztosan magas beosztású alkalmazottak fecsegnek, de ez nem feltétlen igaz az elemzőkre is.

top secret

Értelemszerűen, ha Kis Pista raktárkészlet-vezető-menedzser Shenzhen-alsóban úgy találja, hogy alig fogynak a készletek, vagy hogy túlraktározás van, még nem jelenti azt, hogy ez a megállapítás az egész beszállítói láncra érvényes lenne, sőt. Egy lokális állapotot globálisan kiterjeszteni meglehetősen nagy hiba és csak ritkán hoz gyümölcsöt. Könnyen lehet, hogy az említett elemzőknek ilyen Kis Pisták súgták a fülükbe az infókat, amelyek mint látható, nem is jöttek be.

Különösen a Wall Street Journalra, a Nikkeire szokott jellemző lenni ez a hiba, akik ráadásul nem is nagyon tanulnak a tévedéseikből, főleg ha a baljós árnyak falra festéséről van szó. Ugyanezt a „vártnál jóval alacsonyabb az érdeklődés“ poént elsütötték már az iPhone 7-nél, az iPhone 6s-nél és az iPhone 5c-nél is. Mint tudjuk, mindegyik előbb felsorolt termék bőven hozta a számokat. Igen, még az általában kudarcnak elkönyvelt 5c is levert elég sok konkurens zászlóshajót, és átcsábított jelentős mennyiségű Android felhasználót az ökoszisztémába.

De nem fogható minden kizárólag a téves infókra. Akármennyire is szeretjük és elismerjük, az egész biztosan jól informált Mark Gurman is vétett hibát. Nála a „túl magas az ár“ lemez akadt be. Számtalan jelentést hozott le, amelyben a túl bőre szabott árcímke miatti keresletcsökkenésről írt. A dolgot odáig vitte, hogy ilyen bátor kijelentéseket tett:

Az eheti Apple eredmények be fogják igazolni azt, amit a legtöbb befektető már elfogadott: az iPhone X nem felelt meg a körülötte kialakult hype-nak.

Noha lehet, hogy a megszokottnál magasabb ár valamelyest negatívan hatott az eladások darabszámára, azért még így is sikerült több iPhone-t eladni mint egy évvel korábban; illetve a negyedév minden egyes hetében több iPhoen X fogyott, mint bármely más iPhone. Magas az árcímke? Igen. Ez egyben azt is jelenti, hogy padlón van a vásárlói érdeklődés? Egyáltalán nem! Ha van amiben az Apple verhetetlen az pont az árazás: egyszerűen mindig megtalálják azt a plafonárat, amivel még sikerre lehet vinni egy terméket az eladások csökkenés nélkül.

Ezúttal sem hibáztak.

Siker, amilyet csak az Apple tud

Felmerül a továbbvezető kérdés: tulajdonképpen miért csak az Apple képes erre? Miért ők az egyetlen vállalat, akinek a felhasználók lenyelik az 1 000 dolláros békát is? Az Androidos gyártóknak is csak annyi lenne a dolguk, hogy 400 000 forint köré árazzák a csúcskészülékeiket és el is illanna az Apple egyeduralma? Nyilván nem erről van szó. Az Apple sikerében számos tényező szerepet játszik.

Ami azt illeti a Samsungnak is akadnak 1 000 dollár köré árazott készülékei. Még az iPhone 6 – 6 Plus szétválás előtt egyes modellek drágábbak is voltak az iPhone-nál. Mégis, a szegmens, ahol a dél-koreaiak tarolni tudtak az az alsó- és középkategória, 200 dollár körüli indulóáron. Ehhez képest az iPhone-ból származó eladások átlagára rendszerint meg szokta haladni az aktuális csúcsmodell belépőárát, tehát az emberek nem feltétlen a lehető legolcsóbb modellre vetik rá magukat, magas a fizetési hajlandóság.

Ennek több oka is lehet. Egyfelől az Apple profi módon azonosítja magát a csúcstechnológiás fejlesztések elhozójaként. Az iPhone 4 prémium dizájnja, a Siri, a Touch ID, a Face ID, a Live fotók, a Porté mód, az Animojik mind-mind a jövő technológiájaként lettek beharangozva (többségében nem is alaptalanul). Aztán ott vannak még az olyan „apróságok“, mint az ökoszisztéma, az alkalmazások, a házon belüli szolgáltatások, a kiemelt adatbiztonság és a jól optimalizált rendszer. Ezek mind olyan dolgok, amik sokaknak megérhetik az extra felárat.

Nem elhanyagolható tényező az Apple marketing gépezete sem. Hiába lépnék meg ugyanezeket a feljebb felsorolt lépések a konkurensek, az Apple neve mellett akkor is kitörölhetetlenül ott marad a luxus-címke. Ha tetszik, ha nem, ez nem elhanyagolható tényező. A dolgok annyit érnek, amennyit az emberek hajlandóak kifizetni érte. Márpedig, ha az emberek fejében az van, hogy az iPhone egy luxustermék, akkor relatíve sokat ki fognak fizetni érte. Ekkora árat soha nem fognak kifizetni mondjuk egy Xiaomi telefonért, még ha aranyból lenne sem, hiszen a Xiaomi mellé az „olcsó kínai“ képzettársítás járul.

Az elemzők tehát olyan pszichológiai faktorok mentén is tévedhettek, mint: mit gondolnak az emberek az iPhone-ról; illetve, hogy a potenciális vásárlók hogyan reagálnak majd az emelkedett árra. Láthatóan elég jól.

Mea maxima culpa

Egy szó, mint száz, az Apple és az iPhone X halálát hirdető elemzők most (is) csúnyán besültek. A bűnbánó sort a Bloomberg indította, és hamarosan egész biztosan mások is követni fogják a lap példáját. Részlet Leonid Bershidsky beismerő vallomásából:

Régóta kritikusa vagyok az Apple-nek, de ma feladom: ők a kor és napjaink tökéletes tech vállalata, egy példa az egész Szilícium-völgy számára.

Az Apple legutóbbi pénzügyi eredményei után ismét le lehet szögezni, hogy a vállalat stabilan nyugszik egyetlen terméken – az iPhone-on. Ez az egy eszköz az Apple eladásainak 62,2 százalékát produkálta. A korábbi 10 negyedév átlaga 62,4% volt, szóval kijelenthető, hogy a fülhallgatók, okosórák és streamingszolgáltatások növekedése semmivel sem redukálta az iPhone dominanciáját.

Az Apple láthatóan szeret kicsi és fókuszált ötletekkel előállnia a részvényesek elé, szemben más cégek – ide értve az iparági vezetőket is – csillagokat leígérő, de nem megvalósítható elképzeléseivel. Én többet nem fogom az Apple szemére vetni ezt. Igazából már azt is bánom, hogy valaha megtettem.

Na, ezért kell tehát mindig kis szkepticizmussal olvasni az elemzőktől származó híreket, legyenek azok akár jók, akár rosszak az Apple-re nézve.

Forrás: Apple Insider, Bloomberg

Kifutó MacBook Pro modellek

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? - Klikk ide!