iphone6plusline

Mire lesz elég napi 540 000 iPhone 6?

#HÍREK
2014. 09. 18.
Idén sem roskadoznak majd a boltok polcai az iPhone 6 és iPhone 6 Plus készülékek alatt, ugyanis a gyártás nem éri utol a keresletet. Pedig napi 540 000 darabot gyártanak a Foxconn üzemeiben…

A Wall Street Journal szerint, a Foxconn további 200 000 munkást vett fel az eddigi 1 millió meglévő alkalmazott mellé. Ennek ellenére “csak” 140 000 iPhone 6 Plus-t, és “csak“ 400 000 iPhone 6-ot tudnak legyártani naponta. Ez összesen 540 000, vagyis több mint fél millió iPhone 6, de mégsem lesz elegendő az iPhone 6-ot övező kereslet kielégítésére.

Fél millió iPhone 6 naponta

Nem, nem számoltuk el, napi fél millió kevés, de legalábbis szűkös lesz a rajt utáni időszakra. Azt már tudjuk, hogy 24 óra alatt 4 millió iPhone 6 és iPhone 6 Plus készüléket rendeltek az induló országokban a vásárlók, de ez csak az első 24 óra, nyilván minden egyes nap folyamatosan érkeznek az előrendelések, és akkor még nem beszéltünk az üzletekbe kiállítandó demó készletekről, és holnapi rajtra szükséges készletekről.

Tavaly az első hétvégén – vagyis három nap alatt – 9 millió készülék kelt el, ezt nyilván magasan túl fogják szárnyalni. Legyen mondjuk 12 millió darab a nyitóhétvége, ez azt jelenti, hogy csak ezt a mennyiséget 22 nap legyártani. Természetesen már egy ideje gyártás alatt van az iPhone 6 és a 6 Plus, tehát ez a mennyiség akár mostanra meg is lehet gond nélkül, de az élet nem áll meg, és természetesen a rajt utáni napokban is brutális lesz a kereslet, és ez még csak pár ország, hol van még a világ nagy része, ahol majd csak később indul meg a forgalmazás.

Kereslet – Kínálat

Tavaly az október-november-december időszakban 52 millió darab iPhone kelt el összesen. A szeptember 19-i rajtot követően kevesebb mint 100 nap van hátra karácsonyig, ez pedig napi 540 000 iPhone-nal számolva “csak” 54 millió darab, márpedig az Apple legalább 60-70 millió darab eladását tervezi az utolsó negyedévben, hogy ne veszítsen, vagy akár még plusz szerezzen piaci részesedést, és tartsa az eddigi növekedési ütemet. Elképesztő számok ezek, és a fentiek alapján, nagyon neccesen tudják majd megoldani a kereslet kielégítését. Nagyjából így néz ki grafikonon a gyártás és a kereslet alakulása. Jól látszik, hogy a termék rajtja előtt szépen felfut a gyártás, aztán hirtelen bezúdulnak a vásárlások, és hiába folyamatos a gyártás, nem tudja kielégíteni a keresletet.

iphone6_kereslet

Egyszerű halandó számára elképzelhetetlen logisztikai feladat lehet megoldani ilyen volumenű csúcskészülék gyártását. Ha csak egyetlen alkatrészből nem érkezik meg a megrendelt mennyiség, legyen az mondjuk egyetlen apró lencsetag a kamerából, megáll a teljes gyártás. Vagy csak gondoljunk bele, hogy az eddig legyártott 10-20 millió darab készülékre alig pár nap alatt elő kell telepíteni a végleges iOS 8-at. Ezután még kis is kell szállítani a készülékeket szerte a világban. Erre egyébként több teherszállító Boeing 747-est bérelt ki az Apple, ezek a gépek egyenként nagyjából 200 000 iPhone-t tudnak elszállítani Kínából a világ különböző pontjaira. Jópár gépre szükségük van, és elég sokat kell majd fordulniuk ezeknek a gépeknek.

Mesterséges hiány?

Minden évben felmerülnek azok az elképzelések, hogy igazából az Apple csak mesterségesen idézi elő a hiányt, ezzel növelve a keresletet. Ez az elmélet így ahogy van, hülyeség. Eleve ellentmond egymásnak a mesterséges hiány és az, hogy minden évben duplázza az eladásait az Apple. Ha a mesterséges hiány elmélet igaz lenne, akkor minden évben egyre kevesebb készlettel kellene indulniuk, hogy növeljék a keresletet. Butaság. Arról nem is beszélve, hogy ha ez így működne, akkor minden cégnek csak ennyi dolga lenne: mesterséges hiányt előidézni, hogy ez növelje az eladásokat. Ugye milyen viccesen hangzik ez? A Ferrari az egyik olyan cég, aki kevesebbet gyárt mint amennyit tudna, de ezt bevallottan azért csinálják, hogy megőrizzék a márka exkluzivitását. Mostanában voltak egyébként hírek, hogy a Ferrari is felhagy ezzel, és növelni fogják az eladásra szánt darabszámot, hiszen a pénz beszél, márpedig a Ferrari a Fiat csoport fejőstehene. A kis kitérő után vissza az Apple-re és az iPhone-ra.

A helyzet az, hogy egész egyszerűen egyre többen szeretnek bele az Apple termékeibe, ezért nő a kereslet, a gyártásnak pedig megvannak a maga korlátai. Könnyű azt mondani, hogy akkor miért nem kezdik korábban a gyártást, és miért nem gyártanak le 50 milliót a rajtra. Ez nem ilyen egyszerű. Nem lehet hat hónappal a termék megjelenése előtt elkezdeni a gyártást, mert nyilván a legújabb technológiát kell beleépíteni a készülékekbe, nem beszélve a gyártósorok felépítéséhez szükséges időről. Van még ezeken kívül egy nagyon fontos ok: Az Apple nem költ el feleslegesen pénzt hosszútávú raktározásra, vagy arra, hogy leépítsen gyártósorokat a kereslet csökkenésével. Az Apple felépít egy gyátósort, és azzal a kapacitással gyárt egész évben amit ez a gyártósor tud, mivel ez a költséghatékonyabb megoldás. Gyártósorra képzeljétek ide az Indiana Jones film végén látható beláthatatlan csarnokot, több százezer munkással, akik kézzel rakosgatják össze az iPhone-okat.

factory

Mindenesetre elképesztő mennyiségekről beszélhetünk az iPhone 6 esetében, remélhetőleg jövő héten az Apple közzéteszi a hivatalos számokat is az első hétvége eladásairól. Kíváncsian várjuk mennyivel tudják felülmúlni az egyébként elképesztően magas tavalyi 9 milliós rajt hétvégét.