imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

A jövő megérkezett!

Rendeld elő már most az iPhone X-et!

Hibák, amikből sokat tanult az Apple (2. rész)


Belátni, elfogadni és vállalni a felelősséget a hibáinkért nem csak emberi, hanem céges szinten is fontos képesség. Természetesen akármekkora vállalatról van szó, történhetnek orbitális hibák és súlyos bukások. A kérdés, hogy ezeket utána fel tudják-e használni a fejlődéshez, vagy sem. Az Apple úgy tűnik, sokat tanult belőlük…

Cikkünk első részében megnéztünk 5 olyan hibát, melyből saját kárán volt kénytelen tanulni az Apple. Szerencsére, mindegyikből levonták a megfelelő következtetést, és a tanulva az esetekből mindig egy picivel okosabbak lettek. A második részben újabb öt hibát nézünk meg, illetve kivesézzük, hogyan fordította saját hasznára a ballépéseit a vállalat.

Antennagate (2010)

Mielőtt az iPhone 4-et elkezdték volna kiszállítani a vásárlóknak, minden rekordot megdöntöttek az előrendelések és az Apple is joggal számított igen szép eladásokra. Aztán megérkeztek a készülékek a felhasználókhoz, akiknek egy része furcsa anomáliára lett figyelmes: elég gyakran megszakadtak a hívások. Aztán hamarosan kiderült az is, hogy ez a kellemetlenség leginkább akkor fordult elő, amikor az emberek bal kezünkben tartották a készüléket telefonáláskor.

A megfelelő tartás – Steve Jobs ajánlásával.

Nem is kellett sok hozzá, hogy levonják a következtetést: olyan szerencsétlenül lett kialakítva az iPhone 4, hogy még a legsimább fogás mellett is könnyű volt letakarni az antennának szentelt hézagot, ezzel elvágva a térerőtől az okostelefont. Talán mondanunk sem kell, hogy a csúnya baki javarészben Jony Ive-nek tudható be, aki úgy döntött, esztétikai okokból megszabadulna az antennának szánt műanyag borítórészektől. Nice!

Tanulság: A helyzet annyira tarthatatlanná vált, hogy Steve Jobs-nak haza kellett jönnie hawaii nyaralásáról és magyarázkodnia egy sajtótájékoztatón. A kezdeti „rosszul fogod” típusú, vérlázító nyilatkozatok után végül beismerte a hibát, ingyen tokokat adtak az érintetteknek, és természetesen a jövő iPhone-jainál már sokkal jobban odafigyeltek a dologra. Ettől függetlenül az esztétika oltárán feláldozott funkcionalitás a mai napig visszatérő probléma Cupertinóban.

Apple Maps (2012)

Senki nem várja egy, a széles közönségnek frissen bemutatkozó alkalmazástól, hogy hibátlan legyen az első perctől fogva. Még az Apple-től sem, akiknek nyilvánvalóan elég komoly tesztelői gárdája van. Na, de arra végképp senki nem számított, hogy egy olyan bugos, szinte használhatatlan szoftvert adjon ki a kezei közül Cupertino, hogy attól még a kevésbé érzékenyebb lelkűek is álomba sírják magukat.

Magyarország nevű szlovák kisváros.

A felhasználók fájdalma valószínűleg semmi volt ahhoz képest, amit Scott Forstall érzett, aki részben emiatt a baki miatt el is vesztette jól fizető biztos vezetői állását. De, ahogy Ben bácsi mondogatta Peter Parkernek:

„A nagy erő nagyobb felelősséggel jár.”

Tanulság: Tim Cooknak volt pár kellemetlen köre a sajtónál, Forstall visszament a balettbe ugrálni, az Apple Maps-et pedig rohamtempóban foltozgatták, fejlesztették. Mára pedig már egy teljesen korrekt kis szoftver lett, melyre személy szerint csak azért nem váltottam még, mert nem ismeri a budapesti tömegközlekedést. De, ami késik, nem múlik…

Műanyag iPhone (2013)

Az Apple egy ideje minden szeptemberben több iPhone-t is bemutat a közönségnek. Ezt a tendenciát 2013-ban az iPhone 5s-5c kombinációval nyitották. Az elképzelés alapvetően nem lett volna rossz: egy olcsó iPhone, mellyel szélesebb rétegeket szívhatnak be az ökoszisztémába.

A koncepcióval viszont több gond is adódott. Egyrészt, az olcsó iPhone nem is lett igazán olcsó. Az a 100 dolláros differencia, mely elválasztotta a minden szempontból szebb, okosabb 5s-től kevésnek bizonyult ahhoz, hogy tömegesen rárepüljenek az emberek. Másrészt, az Apple többek között attól Apple, hogy prémium anyagokat bújnak meg a prémium árcímke árnyékában. Az 5c-nek ebből csak a prémium árcímkére futotta. A műanyag ház nem igazán illett az alumínum-zafír-üveg kombó mellé.

Tanulság: Bár a telefon eladásai azért nem voltak egetverően rosszak, de nem ütötték meg az elvárt mértéket. Ezt Tim Cooknak a befektetők előtt is töredelmesen be kellett vallania, amiért biztosan sokan simogatták meg a buksiját. Ennek folyományaként soha sem került több ‘c’ modellt bemutatásra, viszont a koncepción csiszoltak az iPhone SE-vel. Az SE hasonló feladatott volt hivatott betölteni, mint az 5c, de ezzel a készülékkel már telibetaláltak a vásárlóknál.

Bendgate (2014)

Eltelt négy év az antennagate óta és máris jött a következő „gét”. Minő döbbenet, ha egy hihetetlen vékony fém lapra ráül az ember, az bizony meghajlik. Márpedig egy telefon életében jellemzően sokszor megtörténik, hogy a gazdái összekeverik a fotellel. Főleg az iPhone 6 Plus esetében kezdek el szállingózni a képek a meghajlott készülékekről a szállítás után, ami már csak azért volt különösen kínos az Apple-nek, mert ezzel a modellel vetették meg lábukat a phabletek piacán.

Cigarettásdobozokra is kiváló ábra.

Addigre már a mémkultúra is virágkorát élte, a mémgyárosok hamar rá is szabadultak a botrányra és még nagyobb vihart kevertek a biliben, melyhez a szakújságírók igen jelentős része is készséggel asszisztált.

Tanulság: Az Apple kicsit elmismásolta az ügyet, mondván hogy érdekes módon csak pár barbárlelkű felhasználót érint a dolog. Azért biztos, ami biztos alapon az iPhone 6s-t a következő évben már szép csendben egy jóval erősebb, úgynevezett series 7000-es alumíniumból eszkábálták össze, külön megerősítve az elhajlásra hajlamos pontokat. Szerencséjükre, botrány ide vagy oda, úgy vitték az iPhone 6-ot, mintha nem lenne holnap, szép megtömve ezzel az Apple-vezetők zsebét néhány zöldhasúval.

U2 reklám (2014)

Hol is kezdjük? Zenei ízlésről nem érdemes vitatkozni, kinek a pap, kinek a papné. Ugyanebből kifolyólag nem is érdemes ráerőltetni saját ízlésünket másokra. Főleg nem akkor, ha egy giga tech cég vagy, és a szolgáltatásaidat, készülékeidet többszáz millióan használják. Márpedig az Apple pontosan ezt csinálta. Még, ha igazából csak jófejségnek szánták is az egészet. Ejnye.

Kötöttek egy promóciós megállapodást az U2-val, és a zenekar Songs of Innocence című új albumát váratlanul felvarázsolták minden termékükre, amelyre csak lehetett. Kérdezés nélkül. Micsoda meglepetés, kiderült, hogy nem mindenki rajong az együttes munkásságáért, és nem voltak elragadtatva tőle, hogy egyszer csak megjelent egy album az iTunes-ukban, úgy hogy közben nem is kérték.

Tanulság: Az Apple igen hamar egy kis tutorialt kényszerült kiadni arról, hogyan törölhetőek a nem kívánt számok, azóta pedig az exkluzív tartalmakat meghagyják az Apple Music-nak. Persze Bono sem úszta meg simán a dolgot. Egy Facebook interjúban járt kanosszát bűntettéért, megalomán önreklámnak nevezve az akciót. Kínos.

Forrás: Wired

Az biztos, hogy az iPad Pro széria miatt nem fog kellemetlen helyzetbe kerülni az Apple, igazi sikerterméket sikerült összedobniuk. A legjobb az egészben, hogy most az előző generációs termékek igen vastag leárazáson mentek keresztül, így nagyon kedvezményes áron szerezheted be őket.

Beoplay E8
Apple Inc. (AAPL)

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? ... - Klikk ide!