imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

A jövő megérkezett!

Az Apple bemutatta az iPhone X-et

Ez a cikk több mint egy éve nem frissült. Kérjük, vedd figyelembe, hogy ennek tükrében a tartalom mára már idejétmúlt lehet.

Hogy tanul a hibáiból az Apple?


Az Apple első igazi nagy nyilvánosságot kapó kudarca az Apple Maps volt, közvetlenül a szolgáltatás bejelentése után. Mémként terjedtek az interneten a térképszolgáltatás néha egészen elképesztően fals adatai és útvonaltervei, még a felső vezetésben is fejek hullottak a hiba miatt – gondoljunk csak Scott Forstallra.

Még a hét elején jelent meg egy nagyszerű cikk a Fast Company-n arról, hogyan tervez hosszú távra az Apple, és miért nem zavarja őket különösebben az, ha egy-két negyedévben csökkennek az eladások. Ennek egy részét képezte az a Craig Federighi és Eddy Cue által Rick Tetzelinek adott interjú, melyben az Apple Maps kezdeti hibáiról beszéltek, valamint elmondták, hogyan tanultak a keserű tapasztalatból.

A beszélgetés elején Eddy Cue azt vázolta, hogy a térképfejlesztés és -készítés bizony nehéz dolog: a környezetünk folyamatosan változik, a legújabb frissítések is akár azonnal idejétmúlttá válhatnak. Igazából két komoly szereplő van jelenleg ezen a piacon, akik nem csak a navigáció bizonyos aspektusaira koncentrálnak: az Apple és a Google. Cue egy példán keresztül vázolta, hogy az iPhone milyen nagyszerű adatforrás ebben az esetben:

Vegyünk például egy golfpályát. Honnan tudjuk, hogy megnyílt egy új golfpálya? Nem utazgatunk egész nap golfpályákat keresve. Viszont tudjuk, hogy ott van, mivel vannak golfalkalmazások, amiket golfpályákon használnak az emberek. Ha azt látjuk, hogy ezeket az appokat sokan egy konkrét helyen használják, és a térképünk szerint ott nincs golfpálya, akkor valószínűleg baj van. Ezt elég gyorsan felfedezhetjük. Nem kell hozzá egy év, vagy ilyesmi.

Ilyen az is, ha például lezárnak egy hidat vagy alagutat. A telefonok sokáig egy irányba mozognak, aztán megállnak és az ellenkező irányba mennek tovább. Ha ilyet tapasztal az Apple, az jó jel lehet arra, hogy valami probléma vagy változás van az adott útvonalon. Craig Federighi hozzáteszi, hogy ezeket az adatokat anonim módon gyűjtik, és nem kapcsolhatók később össze az egyes felhasználókkal.

Cue azt is elmondta, hogy a térképfejlesztés nem olcsó mulatság: az Apple-nél jelenleg több ezren dolgoznak ezen a területen, és ez az oka annak is, hogy rajtuk és a Google-ön kívül mások nem foglalkoznak vele komolyabban. Nem lehet ugyanis egyszerűen közvetlen bevételre szert tenni ezekből a fejlesztésekből. Viszont nagyon jó alapként szolgálhat más fejlesztőknek, egyéb szolgáltatásoknak. Hozzáadott érték egy iPhone esetében. De milyen érzés volt, amikor először megjelent az Apple Maps, és rengeteg kritikát kapott? Cue szerint:

Nos, először is szégyelli magát az ember. Beszéljünk egy kicsit csak erről az érzésről. Ezek a dolgok nagyon sokat jelentenek számunkra. Nagyon keményen dolgozunk, majd a végén szégyelljük magunkat. A Maps esetében feltettük a kérdést: mennyire fontos ez nekünk? Olyan terület ez, amibe érdemes háromszor vagy négyszer több energiát fektetnünk, vagy azért hibáztunk, mert igazából nem is annyira fontos nekünk?

A felső vezetés végül arra jutott, hogy igenis fontos a térkép, ezért Federighi elmondása szerint megháromszorozták az erőforrásokat, és hatalmas lecke volt ez az Apple számára. Rengeteg problémát nagyon hatékonyan tudnak megoldani a cégnél, de ez annyira új terület volt, hogy bele kellett tanulniuk. És számtalan más területen is pont a Maps miatt változott meg az Apple hozzáállása: ezért van például most nyilvánosan elérhető iOS béta. Cue:

Soha nem tudtuk nagy számú felhasználóhoz eljuttatni, hogy aztán visszajelzéseket kapjunk. Számunka, akik mindannyian Cupertinóban éltünk, a Maps piszok jónak tűnt. Ugye? A problémák nem voltak egyértelműek. Most már sokkal több bétát csinálunk.

Visszanézve persze elég könnyű észrevenni a hibákat, ami most már egyértelműen hülyeség, az akkor még jó ötletnek tűnt. Nagyon-nagyon alábecsülték a feladat bonyolultságát. Egy egészen kis csapat dolgozott a térképeken, ráadásul az Apple régi szokása szerint teljesen elszigetelve a többiektől. Az eredményt végül ismerhetjük.

Federighi szerint az Apple Steve alatt is folyamatosan változott, és Steve után is folyamatosan változik. Amikor csak Maceket gyártottak, fogalmuk nem volt a mobileszközökről, vagy arról, hogyan kell eladni ezeket – aztán mégis mit sikerült elérni az iPhone-nal. Steve alatt kezdték el vizsgálni a processzorokat, most pedig már saját tervezésűeket gyártanak. A Maps is egy teljesen új terület volt, amibe bele kellett tanulniuk. Eddy szerint azonban a Siri például teljesen más:

A Siri más helyzet volt, mivel teljesen új volt. Ha valami olyat csinálsz, amit még senki nem csinált, az teljesen más helyzet. Próbálod kitalálni, hogy mik legyenek a funkciók, hogyan működhetne ez vagy az, mit szeretnének a felhasználók, mivel lehetne jobbá tenni az ő életüket. Szerintem még mindig ez a helyzet a Sirivel. Ha körülnézel, ugyan létezik a Cortana és a Google, de még mindig rengeteg lehetőség rejlik ebben a területben. Rengeteg olyan dolgot csinálhatna a Siri, amit még nem tud.

Ezzel, és a proaktív funkciókkal kapcsolatban mondott egy példát:

A forgalom például egy másik eset. Sok ilyen proaktív dolgot csinálunk, mondjuk hogy éppen dolgozom. Ha tudnám, hogy ha fél óra múlva indulok el, akkor 15 perccel rövidebb lenne az út hazáig, akkor lehet, hogy inkább bent maradnék még fél órára. A Mapsnek szólnia kéne erről.

Az interjú ezen pontján Rick Tetzelinek megcsörren a telefonja, mire a Voice Memos appban leáll a hangrögzítés, így elveszít ötpercnyi beszélgetést. Később egy másik alkalmazással folytatja, de természetesen felteszi az elkerülhetetlen kérdést, hogy vajon tényleg a korábbinál több hiba van-e az Apple-termékekben. Megemlíti, hogy kétféle kritika van: az egyik szerint az Apple már nem az a látnok cég, mint korábban, a másik konkrét, sokszor apróbb hibákra hívja fel hangosan a figyelmet. Eddy Cue megjegyzi, hogy az utóbbit sokkal jobban szereti, majd hosszabban válaszol:

Nos, több ember van, többfajta készülék, és sokkal több kommunikációs csatorna [ahol a hibákról lehet beszélni]. Szerintem a jelenlegi termékeinkben kevesebb hiba van, mint a régebbiekben, és az adataink is ezt mutatják. Nézd, a következőket mondom folyamatosan a csapatomnak is. Amikor csak Macekkel foglalkoztunk, ha valami a felhasználók 1%-át érintette, néhány ezer emberről volt szó. Ha most érinti valami az 1%-ukat, több tízmillióról beszélünk. Ez persze egy probléma – máshogyan fogják érzékelni a dolgokat. A termékeink sokkal jobbak, mint korábban, de sokkal magasabban van a mérce is, amivel nekem nincs is semmi bajom. Szerintem ezért tartunk itt. Ezért kelek fel minden nap. Örülök annak, ha az emberek nagy elvárásokat támasztanak felénk, és apróságok is zavarják őket, olyanok, amiket sok másik termék esetében meg sem említenének. Más cégeknél azt gondolják, hogy oké, ez ennyire tud jó lenni. A mi esetünkben tökéletességre vágynak, azt várják el, hogy mi legyünk a legjobbak. És persze mi is azt akarjuk.

Szóba ejtették azt is, hogy miért nem beszélnek azokról a dolgokról amiket meg akarnak oldani a jövőben. Cue szerint addig teljesen felesleges újdonságokról beszélni, amíg valóban meg nem csinálják őket – hiszen addig mi értelme az egésznek, azon kívül, hogy jó színben tüntetik fel magukat. Van amin évek óta dolgoznak (és itt most akár új termékekre is gondolhatunk), és nem sikerült megoldani. Addig nem is beszélnek róla, amíg ez nem változik.

Szóba került az is, hogy mostanában nincs olyan úttörő termék, mint amilyen annak idején az iPhone volt – az Apple Watch sem hozott akkora sikert. Szintén Eddy Cue reagált a felvetésre:

Én olyan cégként gondolok magunkra, ami jelentősen megváltoztatja a felhasználóinak az életét. Hogy ezt úttörőnek kéne hívni – nem tudom. Valaki azt mondja, hogy nem a miénk volt az első ilyen telefon. De mi voltunk az elsők, akik tömegterméket csináltak belőle. […] Olyan, mintha a világ nagy része azt gondolná, hogy amíg Steve itt volt, minden évben kiadtunk egy forradalmi terméket. Azokat a termékeket hosszú ideig fejlesztettük. Szóval, az emberek azt mondják, hogy az Apple Watch nem úttörő. Hát, az iPhone sem volt az, ha már itt tartunk. És az iPod sem. Nézd meg a számokat, egyikük sem volt azonnal hatalmas siker. Az emberek azt mondták: egy 500 dolláros zenelejátszó? Hát ezek tényleg ilyen hülyék?

Cue szerint nem szabad mindent az iPhone sikeréhez hasonlítani. Az okostelefon egy olyan eszköz, ami szinte mindenkinek van. Ha ebből a szemszögből nézzük, gyakorlatilag fölösleges Apple TV-t, vagy bármilyen más terméket gyártania az Apple-nek, hiszen azok soha nem „nőhetnek fel” az iPhone-hoz.

Az egyik utolsó kérdés végül arra vonatkozott, hogy más-e Craig Federighi és Eddy Cue kapcsolata Tim Cookkal ahhoz képest, amilyen Steve Jobsszal volt. Craig egyszerűen csak annyit felelt, hogy nem más, de Eddy kicsit bővebben is kifejtette:

Nem remegek annyira … nem, csak viccelek. Viccelek. Nem különböznek abból a szempontból, hogy mindkettőjüknek hatalmas elvárásaik vannak. A megközelítésük azonban teljesen különböző. Van egy ilyen érzés bennem, mindig is volt, és remélem ugyanez a helyzet a csapatommal is. Az, hogy soha nem akartam csalódást okozni Steve-nek. És soha nem akarok csalódást okozni Timnek. Olyan ez, mint édesapám esetében. Én már [a korábbi CEO Michael] Spindler óta itt vagyok, és velük kapcsolatban sosem volt ilyen érzésem. Ez teszi egyedivé őket. Szóval, a megközelítésük más. Steve az arcodba hajolt és üvöltött veled, Tim sokkal csendesebb, ő inkább pszichológiát használ. De végül is a hatás ugyanaz. Ha csalódást okozol Timnek, még ha nem is üvöltözik veled, végül ugyanazt érzed. [Mind a ketten helyeslően nevetnek.]

Forrás: Fast Company.

Apple Watch akció
Apple Inc. (AAPL)

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? ... - Klikk ide!