microsoft_vs_apple

Hogyan lett kétszer nagyobb az Apple, mint a Microsoft?

#HÍREK
2015. 02. 04.
Ha 15 éve valaki azt mondja, hogy az Apple kétszer annyit ér majd, mint a Microsoft, biztosan bolondokházába került volna. Hihetetlen, mekkorát változtak az erőviszonyok az utóbbi években, most összegezzük, hogy miért és hogyan történhetett mindez.

A 2000-es év elején a Microsoft részvények rekord magasan álltak, és a 620 milliárdos piaci kapitalizációjukkal a világ legnagyobb tech cégének számítottak. Ugyanebben az évben az Apple közel állt a csődhöz. A Windows mindenhol ott volt, a Microsoft pedig monopol helyzetbe került.

Most, 2015 elején az Apple részvények döntöttek rekordot. Az Apple piaci kapitalizációja 696 milliárd dollár, a Microsoft értéke szinte pont csak a fele: 340 milliárd dollár.

Tim Cook történelmi pillanatnak nevezte az Apple legutóbbi negyedéves eredményeit, ami nem is csoda, hiszen az Apple minden korábbi rekordot megdöntő negyedévet zárt 2014 utolsó három hónapjával. A 18 milliárd dolláros profit például nem csak a cég szempontjából rekord, hanem világrekordnak is számít, ami a negyedéves nyereségeket illeti a történelemben. Soha egyetlen cég sem keresett még ennyi pénzt három hónap alatt.

A karácsonyi szezonban eladott 74,5 millió iPhone azt is jelenti, hogy óránként több mint 34 ezer telefon fogyott, vagyis másodpercenként 9. Az iPhone-eladások természetesen az App Store-t is húzták magukkal, az online alkalmazásbolt forgalma 41%-ot nőtt a tavalyi év azonos időszakához képest. Az Apple emellett legyártotta az egymilliárdodik iOS-készüléket is.

linechart
grafikon: macrumors.com

Satya Nadella a Microsoft új vezetője próbálja átalakítani a Microsoft Windowsra épülő stratégiáját. A Microsoft tavalyi eredménye alig a harmada volt az Apple-ének, a 7,8 milliárdos adózás előtti profitjuk pedig csak a negyede annak, amit az Apple ugyanezen időszak alatt elért. Az Apple részvények több mint 5 százalékkal emelkedtek a negyedéves eredmények közzététele után, a Microsofté több mint 9 százalékot csökkent, annak következtében, hogy a befektetők aggódni kezdtek a Microsoft jövőbeli PC piacra épülő stratégiája miatt.

Bill Gates mondta az alábbiakat egy 1998-as interjúban:

Nem tudok elképzelni olyan szituációt, hogy az Apple nagyobb profitot legyen képes termelni, mint a Microsoft.

Tudja, hogy nem nyerhet

– Mondta Gates akkoriban Steve Jobsról.

Csakhogy két évtizeddel később az Apple mégis nyert. Hogy hogyan? Ez egy nagyon jó kérdés, és tanulsággal szolgálhat az Apple-nek is, hogyan ne jussanak a Microsoft sorsára. Az Apple sikere jelenleg egyértelműen az iPhone-nak köszönhető. Az iPhone termeli a bevétel 69 százalékát, és legalább annyira tartja stabil lábakon az Apple-t, mint régen a Windows a Microsoftot.

A legsikeresebb vállalatoknak látniuk kell a jövőt. Szükségük van egy vízióra, és ez természetesen mindkét vállalatnak megvan. Mind a Microsoft, mind az Apple előre gondolkodik. A különbség csak annyi, hogy az utóbbi évtizedekben az Apple ügyesebben gondolkodott előre. Vagy csak jobb kristálygömbjük volt. A Microsoft előre látta, hogy mindenkinek az asztalán ott lesz egy személyi számítógép, vagyis a PC. Az Apple egy lépéssel tovább ment. Az Apple úgy gondolta, hogy a jövőben mindenkinek a zsebében ott lesz egy számítógép. Ráadásul mint kiderült, ez a zsebszámítógép egy telefon is egyben, ami mostanra mindenhol jelen van. Így az Apple tulajdonképpen két legyet ütött egy csapásra, és betört a két legnagyobb piacra.

steve_jobs_black_and_white_cover

Amit az Apple elért, az szinte lehetetlen. Egymás után többször is olyan innovációt voltak képesek véghezvinni, amit egyszer is nehéz, nemhogy többször egymás után. Gondoljunk csak az iPodra, ami megreformálta a hordozható zenelejátszók piacát, majd jött az iPhone, ami teljesen újraírta a mobilpiacot, és végül ott van az iPad, ami a tablet piacot indította be. Hopp, és most jön az Apple Watch…

Walter Isaacson a könyvében ezt írta Jobsról:

Steve úgy hitte, hogy a világ a hordozható eszközök felé mozdul, és igaza lett. Abban is hitt, hogy a szépség számít. Mélyen hitt a gyönyörű designban.

Apple Design Awards

A Microsoft is nagyon sikeres vállalat, de a dominanciájuk mellet féltek olyan irányba mozdulni, ami esetleg kannibalizálhatja a saját termékeiket. Az Apple ezzel szemben nem félt olyan terméket piacra dobni, ami a saját korábbi termékkategóriájának állított konkurenciát. Gondoljunk csak bele, mi lett volna, ha az Apple azért nem dobja piacra az iPhone-t, mert attól fél, hogy az iPhone megöli az iPod piacot. Steve Jobs ezzel kapcsolatban ezt mondta, amikor még az iPod tolta előre az Apple szekerét:

Egy napon majd az emberek a telefonjukon akarnak zenéket hallgatni. Nekünk kell ezt elsőként megcsinálnunk.

Mostanában azt látjuk, hogy a nagyobb kijelzős iPhone-ok ártanak az iPad eladásoknak, mégis jól látszik, hogy ez a jó irány, hiszen a cég bevétele és profitja az egekbe emelkedik.

Az Apple nem félt beáldozni az iPod termékvonalat, mert sokkal boldogabban adnak el 74 millió iPod helyett 74 millió iPhone-t negyedévenként. Ha nem ezt tették volna, akkor mostanra a konkurencia zabálta volna fel az iPodokat.

iPod classic

A Microsoft folyamatosan próbálja újradiverzifikálni önmagát, de mégis inkább követők lettek az Apple mögött, míg az Apple inkább új trendeket állít fel azzal, hogy egész iparágakat újítanak meg. Vagy talán jobb szó, hogy felpörgetnek iparágakat. Az iPhone előtt is voltak okostelefonok, vagy az iPad előtt táblagépek, az iPod előtt voltak mp3 lejátszók, mégis az Apple teljesen átalakította ezeket a termékkategóriákat. Nem nagyon találunk olyan okostelefon tesztet, amiben ne az iPhone-hoz mérnék az adott terméket, és ugyanez igaz a tablet tesztekre is. Egyszerűen az Apple képes új mércéket felállítani.

A Microsoft hiába vásárolta fel a Nokiát. Egyszerűen túl későn lépett be az okostelefon-piacra, mivel a felhasználóknak nem igazán volt szükségük egy harmadik opcióra az Android és az iOS mellé. Azóta a Microsoftnak az okostelefon-piacon marginális a részesedése, ráadásul ez a kis részesedés is csökken. Steve Ballmernak nem kinevetnie kellett volna az első iPhone-t, neki kellett volna bemutatnia! De nem így történt, a többi pedig már történelem.

Sokáig úgy tűnhetett, hogy a Microsoft üzleti modellje jobb, de a munkájuk végén nem teremtenek egy csodálatos terméket. Legalábbis olyan divatosakat, mint az Apple biztosan nem. Valljuk be, a Microsoft termékekről elsőre nem valószínű, hogy az jut az eszünkbe, hogy szép, vagy gyönyörű. Mostanra kiderült, hogy az Apple üzleti modellje a nyerő.

Steve Jobs abban hitt, hogy egy termék megalkotását teljesen egy kézben kell tartani, hiszen a hardver és a szoftver szorosan összekapcsolódik. Szerinte egyszerűen csak így lehet tökéletes terméket létrehozni. A Microsoft hiába készítené el tökéletesre a Windowst, ha az mégis rosszul működik például egy gyenge minőségű alkatrészekből összerakott PC-n.

Az Apple a bizonyíték, hogy birtokolni akarod a hardvert is, nem csak a szoftvert. A PC piacon minden cég feladta ezt a modellt, kivéve az Apple-t. Persze a Microsoft is próbálkozik hasonlóval, például az Xbox vagy a Surface megalkotásával, de egyrészt elkésve teszik ezt meg, és a fő piacokon, mint például a PC és mobil piac, nem tudnak mit tenni. Ugyanez a helyzet Android vonalon is. Ha Androidos telefont akarsz, akkor valaki máshoz kell menned, de ha iOS telefont akarsz, akkor az Apple-höz kell menned. Még egyszerűbben: Vannak az Androidos Samsung, HTC, LG, stb telefonok, és van AZ iPhone.

Az Apple üzleti modellje azért is sikeres, mert egyedülálló módon képesek egy csodálatos terméket megalkotni. Mind a szoftvert, mind a hozzá tartozó hardvert, és a kettő szoros egységet képez. És akkor még nem is beszéltünk az Apple termékek köré épülő ökoszisztémáról, illetve az Apple termékek köré épült kiegészítőket gyártó iparágról. A tejes kontroll a szoftver és a hardver felett egy hatalmas lehetőség az Apple kezében: kizárólag az Apple szabja meg az árakat, ezzel a csillagos égbe repítve a cég bevételeit és nyereségeit.

Az már csak hab a tortán, hogy talán a fenti Apple-irányelveknek köszönhetően az Apple képes divatos termékeket piacra dobni. Már az iPod is azért lett divatikon, mert a fehér fülhallgató miatt az emberek azonnal kiszúrták, ha egy celeb vagy egy híresség iPodot használt, így tulajdonképpen divatos lett a termék. Ugyanez megtörtént az iPhone-nal is, és mostanra már maga az Apple logó is egyet jelent a divattal, szemben például a Microsoft logójával, ami egyszerűen csak egy MS logó.

A combination photo shows Microsoft Corp CEOs in its 39-year history - the founder of Microsoft Gates, then CEO Ballmer and Nadella, newly named chief executive officer of Microsoft Corp
Bill Gates, Steve Ballmer, Satya Nadella

A Microsoftnál már nincs Bill Gates, és Steve Ballmert is leváltotta Satya Nadella. Az Apple-nél sincs már Steve Jobs, aki látta a jövőt, de ne felejtsük el, hogy Steve Jobs látta a jövőt Tim Cookban is, és ő nevezte ki a cég élére. Tim Cook-ról azóta kiderült, hogy jól vezeti a céget. Steve Jobs azt mondta Tim Cookról, hogy egy inspiráló vezető. Tudta, hogy Tim nem azon fog gondolkozni a tükör előtt, hogy hogyan legyen Steve, vagy mit csinálna Steve Jobs. A legjobb példa erre, hogy Jobs valószínűleg sosem mutatott volna be 5,5 hüvelykes iPhone-t, mert Jobs nem hitt a nagyobb méretben. Tim Cook megtette, és ahogy a számok mutatják, nem döntött rosszul. Egyszerűen ezt kellett tennie, és meg is tette. Mondom ezt annak ellenére, hogy én nem vagyok oda a nagy kijelzős telefonokért, de jól látszik, hogy Kínában nagyon jól pörgeti az eladásokat az iPhone 6 Plus.

iphone6plusline

Mi lesz a jövő? Ez a nagy kérdés. Látja-e valaki a két cég közül a jövőt? Hiszen ha belegondolunk, az Apple pont ott tart, mint 15 éve a Microsoft. Pont a saját sikerük lehet a megbuktatójuk is. Az Apple bevételeinek 69 százalékát az iPhone termeli, és gyakorlatilag az éves növekedési ütemüket is az iPhone biztosítja. Az iPhone élteti, és az iPhone lehet az, ami megöli az Apple-t. A nagy kérdés, hogy hogyan növelhetik tovább az eladásokat. 2014-ben 74 millió, 2015-ben 90 millió, 2016-ban 110 millió? És 2020-ban mennyi lesz? Az iPhone az Apple Windows-a jelenleg, de látjuk, hogy mi történt a Microsofttal.

Tim Cook, iPhone 6, Apple Watch

Sokak szerint nem kell félteni az Apple-t, hiszen rengeteg hely van még számukra a jelenlegi piacokon, hogy tovább növekedhessenek. Az Apple stratégiája eddig is sikeres volt. Belépni egy hatalmas piacra, és ott megvetni a lábukat, egy iszonyatosan sok hasznot hozó termékkel, majd szép lassan de folyamatosan piaci részesedést szerezni. A mobilpiacon például alig 12 százalék az Apple piaci részesedése, mégis az Apple zsebeli be a teljes mobilpiacból származó haszon nyolcvan százalékát.

A Microsoftra továbbra is nehéz küzdelem vár, mert nem látszik, hogyan tudnak egy olyan üzleti modellt összehozni, ami az Apple-nek sikerült. Persze próbálkoznak, de folyamatosan kicsit elkésve lépnek.

Az Apple-nek csak egy kérdést kell megoldania: mi lesz a következő iPhone? A válasz talán meg is van, hiszen nemsokára elindul az Apple Watch értékesítése.

Emlékszünk még a fentiekből a receptre?

  • Lépj be egy hatalmas piacra. (Az óra piac elég nagy. pipa)
  • Készíts egy csodaszép terméket. (Apple Watch. pipa)
  • Tartsd egy kézben a hardvert és a szoftvert. (pipa)
  • Állíts be egy szép nagy margint. (Arany Apple Watch. pipa)
  • Kezdj el piaci részesedést szerezni, és reménykedj, hogy megtörténik az ami az iPhone-nal is megtörtént.

Hogy az Apple Watch lesz-e a következő iPhone, vagy valami más, azt még senki sem tudja, még maga Tim Cook sem. Apple Watch, TV, autó, implantátum? Erre a kérdésre majd csak újabb 15 év elteltével kapunk választ.

Apple Watch

 

Forrás: nytimes, macrumors, 9to5mac, Bryce Durbin