stevejobsnike.jpg

Így mentette meg Steve Jobs a Nike-t

#HÍREK
2017. 03. 29.

Az Apple és a Nike kapcsolata már több, mint 10 éves múltra tekint vissza, azonban azt kevesen tudják, hogy pont ennek a partnerségnek köszönhető, hogy a Nike napjainkban is vezető sportmárka tudott maradni.

Amikor 2006-ban Mark Parker vette át a Nike irányítását, akkor még a világ egyik legsikeresebb vállalatának tűnt a sportszergyártó cég. A látszat ellenére a vállalat akkoriban nem állt biztos lábakon. Volt egy sikeres márkájuk, azonban nem tudták a digitális stratégiájukat beleilleszteni a több százezres terméklistájukba. Parker ekkor Steve Jobstól kért segítséget egy telefonbeszélgetés alkalmával, ami alapjaiban változtatta meg az Apple és a Nike kapcsolatát.

A Nike a világ egyik legjobb termékeit állítja elő. Olyan termékeket, amik után vágyakozol. Ugyanakkor olyanokat is, amik vacakok. Csak szabaduljatok meg ezektől és fókuszáljatok a jó cuccokra.

117941784

Steve úgy tartotta, hogy a tökéletes eredmény elérése érdekében mindenkinek azzal kéne foglalkoznia, amihez a leginkább ért. A Nike világelső volt a a sportszergyártók között: bármelyik sportágról beszéltünk, mindenkinek ez a márka ugrott be először. Az Apple-nek pedig az iPod sikere után sikerült berobbania a köztudatba. A cupertinóiakat megbízható és innovatív termékek jellemezték, az ikonikus kiharapott alma pedig soha nem látott népszerűségnek örvendett, ami azóta is fennáll.

Abszolút igaza volt. Ezt korrigálnunk kellett.

– mondta Parker.

Ezután ahelyett, hogy egy új terméket vezettek volna be a technológia ingoványos talajára, a lehető legjobb döntést hozták meg a Nike-nál: partnerséget kötöttek az Apple-lel, mely kapcsolat a mai napig virágzik a két világmárka között. Ezzel tehát Jobs nem csak egy tippet adott a Mark Parker által vezetett cégnek, hanem egy kétoldalúan előnyös megállapodást is kötött vele. Később a Nike+ termékek az oregoni cég vezető termékkategóriájává váltak, az iPod-kompatibilis kiegészítők óriási sikernek örvendtek.

206-1169_PI_1000013MN

Parker nem véletlen az Apple CEO-jától kért tanácsot, mivel korábban az Apple is hasonló gondokkal küzdött. Az első dolog, amit Steve Jobs a Pixar és a NeXt kalandok után az Apple-höz való visszatérésekor megtett, hogy a termékek 70%-át azonnal megszüntette. Egy évvel később az évi körülbelül 1 milliárd dolláros veszteséggel működő Apple már 309 millió dolláros profittal büszkélkedhetett. Jobs meglátása szerint a lehetőségek sokasága miatt kezdett el lecsúszni az Apple, mert a nem megvalósuló ötletek megtérületlen pénz, idő és energia befektetéssel jártak.

Steve képes volt rávilágítani a prioritásokra és arra, hogy a cég nem lehet mindenben jó, egy valamiben kell a legjobbnak lenniük. Jobs irányítása alatt az Apple sokáig csak egy termékre koncentrált. Azzal, hogy az Apple mérnökei egy időben egyetlen problémára fókuszáltak, képesek voltak megtalálni a lehető legjobb megoldásokat a termékekben. Az cég társalapítója úgy gondolta, hogy túl rizikós olyan termékekre pocsékolni az időt és az emberek energiáját, amik jók, de nem a legjobbak.

Ez talán egy kicsit visszásnak tűnhet az Apple jelenlegi termékeit tekintve (lásd Apple TV), ugyanakkor nem is egy példa van olyan termékekre, amiket időközben megszüntetett az Apple. Gondoljunk csak a Thunderbolt Display-re: nem tudták vagy nem érte volna meg frissíteni, ezért a méltán híres LG-vel tömködték be a tátongó lyukat, a maga megfizethető árú, magas minőségű és színhelyességű monitoraival. Ugyanakkor sikerült olyan új termékeket megalkotni, mint az Apple Watch, aminek az okosórák kategóriájában egyelőre nem igazán akad méltó kihívója, és ez az Apple eladási statisztikáin is látszik.

Forrás: Quartz