imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

A jövő megérkezett!

Rendeld elő már most az iPhone X-et!

iOS történelem I. – kezdetektől az iOS 3-ig


Június 5-én az Apple éves fejlesztői konferenciájának keretein belül bemutatta legfrissebb, telefonokra és tabletekre szánt operációs rendszerét, az iOS 11-et. Ez pedig kiváló alkalmat szolgáltat arra, hogy egy kicsit nosztalgiázzunk és röviden visszanézzük, milyen mérföldköveken keresztül vezetett el az út idáig. Első rész.

Rögtön kezdjük is egy rövid disclaimerrel a cikket. Maga az „ájóesz” elnevezés nem mindig létezett. Az Apple csak 2010-ben, az iOS 4-el nevezte át mobil operációs rendszerét a ma ismeretes formájára, előtte iPhone OS volt a használatban lévő keresztnév. Az egyszerűség és a következetesség kedvéért én viszont most minden változatot iOS-nek fogok hívni 1–11-ig számozva, így remélhetőleg a kronológia is kicsit jobban kirajzolódik majd.

iOS 1: Az iPhone születése

10 év távlatából visszanézve furcsának tűnhet, hogy miért is volt annyira jelentős esemény, amikor Steve Jobs az első iPhone-nal együtt bemutatta az első iOS-t. Se multi-tasking, se harmadik féltől származó alkalmazások, de még másolni-beilleszteni sem lehetett. Lényegében tehát semmi olyat nem tudott, amit ma elvárnánk egy mobil operációs rendszertől. A legszórakoztatóbb dolog annyi volt, hogy nézhettél YouTube videókat, és vadászhattál a neten bugyuta webes játékok után. Mindeközben a konkurencia (Windows Mobile, Palm OS, Symbian, BlackBerry OS) már bejáratott, sokrétű funkciókkal rendelkezett.

Jobs a legendás Keynote-on úgy mutatta be a rendszert, mind az OS X egy variációját, nem mint egy külön, teljes értékű operációs rendszert. Az iOS 1 csak pár előretelepített alkalmazással érkezett, úgymint Mail, iPod, Calendar, Photos, Clock, Text, Safari, Notes, YouTube, Calculator, Maps, Settings, Camera, Stocks és Phone. Nagyobb korlátozást jelentett viszont, hogy ezt nem lehetett bővíteni. Az Apple alapító arra ösztönözte a fejlesztőket, hogy web alapú alkalmazásokat fejlesszenek. Szerencsére később meggondolták magukat és 2008 márciusában kiadták az első iOS SDK-t, ami az első lépés volt a ma több mint félmillió appal rendelkező App Store felé.

Azt viszont nem kétséges, hogy minden korlátozás ellenére forradalmi dologról volt szó. Akkoriban az okostelefonok vagy egyáltalán nem rendelkeztek érintő kijelzővel, vagy ha mégis, akkor az egy legjobb esetben is stylussal vezérelhető rezisztív kijelző volt. Ezzel szemben az iPhone a modernebb kapacitív technológiát használta, de ami ennél is fontosabb: az egész ember-gép interakciót újragondolta az iOS-ben. Egyetlen gomb kivételével mindet száműzött az előlapról, és az érintést tette meg a készülék vezérlésének központi elemévé. Mindezt olyan, természetes érzést kölcsönző funkciókkal, mint a folyamatos görgetés, vagy a pinch-to-zoom. Ez pedig, hogy egy divatos szóval éljek, game-changer volt.

És akkor ott van még a Safari (akkori nevén Mobile Safari) is: gyakorlatilag az első olyan mobil böngésző, ami közel azonos lehetőségeket kínált a felhasználóknak, mint az asztali társa. Mindezt úgy, hogy a böngészés nem szenvedés volt, hiszen a fejlett görgetés és zoomolás egészen egyedi élményt tett lehetővé. Hasonlóan úttörő volt a billentyűzet is, ami az első olyan virtuális megoldásnak tekinthető, amit tényleg lehetett is használni. Persze voltak már előzmények, de azok többsége arról szólt, hogy a stylussal nagy nehezen megszülj pár mondatot. Illetve ne menjünk el egy kevésbé látványos, mégis paradigmaváltónak számító változás mellett sem: az iOS a teljes fájlrendszert elrejtette a felhasználók elől, mondván, jobb ha abba csak a szakértők (ők) nyúlnak bele.

Az, hogy ez jó vagy sem, a mai napig vitatott kérdés. Az biztos, hogy akkoriban több korlátozással járt. Nem tudtál egyéni csengőhangot beállítani, nem tudtál mellékletet csatolni az emailekhez, de még háttérképet sem lehetett váltani. Tény és való ugyanakkor, hogy az Apple olyan csengőhangokat ajánlott, amiket a felhasználók 90%-a a mai napig nem cserél le, és olyan háttérképet, amire sok panasz nem érkezett. Nem is beszélve az újdonságnak számító Főképernyőről és a kis rácsokba rendezett ikonjaival, amiknek sorrendjét csak az iOS 1.1.3-as frissítés érkezésével lehetett módosítani. Ez az update több egyéb szempontból is jelentős lett egyébként: elhozta például a multi-touch billentyűzetet, és a shortcutolható weboldalakat (Web Clips) is.

Összességében véve a legfontosabb az egész iOS 1 körül a mai is nagyon jellemző tendencia megalapozása volt. Ha összehasonlítottad az Apple rendszerének funkcióit mondjuk a Windows Mobile-lal, utóbbi szintre pontról-pontra magasan verte az iOS-t. Viszont a használhatóság és stabilitás kérdésében egyértelműen az iOS győzedelmeskedett. Azt pedig, hogy végül melyik lett fontosabb a felhasználók számára, ma már talán nem kell különösebben magyarázni…

Bemutatás: 2007 június. Támogatott készülékek: iPhone 2G; iPod Touch 1st Gen.

iOS 2 – There’s an App for that.

Az iOS 2 egy egyértelmű hiányosságot foltozott be: az alkalmazások hiányát. Emiatt bizonyos szempontból az egyik legfontosabb frissítésnek tekinthető, hiszen ha az Apple nem száll be még idejében ebbe a piacba, biztos bukásnak ítélték volna az iPhone-t záros időn belül. Cupertino már ekkor is a szokásos manővert lépte meg: jócskán késésben voltak a konkurenciához képest, de úgy adták el ennek behozását, hogy mindenkinek leesett az álla. Ez egyáltalán nem véletlen. Az App Store a könnyű, átlátható böngészhetőségével és az appok telepítésének egyszerűségével bizonyos szempontból tényleg egy addig sosem látott újdonságnak volt tekinthető. Nem beszélve az iOS SDK-ról, ami rengeteg lehetőséggel ruházta fel a fejlesztőket, aminek köszönhetően megindult a minőségi tartalmak gyártása.

A 3D-s játékok rövid időn belül alapértelmezetté váltak, az iOS alkalmazások pedig általában véve sokkal jobban funkcionáltak, mérföldekkel jobban néztek ki, és lényegesen fejlettebbek voltak a többi platform kínálatánál. Szintén egy olyan folyamat vette tehát kezdetét, aminek hatásai a mai napig érezhetők. Mindez kiegészítve a már kezdetektől fogva igen szigorú irányelvekkel, és azzal a határozott lépéssel, hogy nem adnak lehetőséget a felhasználóknak a nem App Store-ból származó szoftverek telepítésére egy nagyon erős, stabil és megbízható teret hozott létre.

Ugyanakkor ez természetes mellékhatásokkal is járt. Például az iOS-es alkalmazások jóval drágábbak voltak a többi platformon elérhetőekhez képest. Sőt, nem egy példa volt/van arra is, hogy ami mondjuk Android ingyenes, az iOS-en fizetős. A másik problémát az okozta, hogy ha egy fejlesztő sikerre tudta vinni termékét, akkor az lényegében kirobbanthatatlanná vált a toplistákról, így az új belépőknek sokkal nehezebb dolguk volt. Mára a helyzetet orvosolják a promóciók, az ajánlások és a kipróbálási lehetőségek, így ez inkább csak akkoriban volt jellemző probléma.

Szintén nagyon fontos újítás volt az iOS 2-ben a MobileMe bemutatása. Az iCloud elődjének tekinthető felhőszolgáltatás ugyanakkor rendkívül drága (99 dollár/év) és elég megbízhatatlan volt debütálásakor, így nem örvendett osztatlan népszerűségnek, még ha a jelentősége vitathatatlan is. A fentieken kívül persze számos kisebb, de fontos változást is hozott a frissítés, ilyen például a képernyőmentés készítésének lehetősége, képek mentése Safariból a Photos appba, a push e-mailek, az MS Office doksi kezelése, vagy a lapozható főképernyő. Na meg innentől kezdve számíthatjuk az emojik hódítását is.

Bemutatás: 2008 július. Támogatott készülékek: iPhone 2G, iPhone 3G, iPod Touch 1st Gen, iPod Touch 2nd Gen.

iOS 3 – Összeáll a rendszer

Az iOS 3 érdekes módon úgy lett jelentős frissítés, hogy igazából semmi egetrengető új funkció nem került bemutatásra. Az Apple csak lényegében befoltozta a meglévő hibákat és elhozta azokat az apróságokat, amik nagyon hiányoztak már a rendszerből. Viszont ez nagyon fontos mérföldkő volt az iOS életében, hiszen ekkorra állt össze teljes egészében a dolog egy megbízható, stabil és mégis funkciógazdag egésszé.

Hihetetlen, de eddig kellet várniuk a felhasználóknak, mire végre megkapták a másolás-beillesztés lehetőségét. Igaz, ha jobban belegondolunk, annyira azért nem triviális ez a funkció, hiszen az ujjunk sosem lesz olyan precíz mutató, mint egy stylus. De szerencsére az Apple kitalálta, hogy egy kis nagyítóbuborék sokat dob a pontosságon, és alaposan kidolgozta a megoldást. Az iOS-ban jelent meg a Spotlight mobilos verziója is, melyet szintén felhasználóbarát módon integráltak: a főképernyő legszélső bal lapja mindig elérhető, de megfelelően rejtett megoldásnak bizonyult.

Szintén komoly tartozás volt az Apple-nek, hogy megoldják a harmadik féltől származó alkalmazások értesítés-kezelését is. Eddig ugyanis erre nem volt lehetőség, noha már az iOS 2 bejelentésekor beígérték a funkciót. Mai szemmel nehéz is elképzelni, hogy működhetett enélkül az iOS. Természetesen ezeken kívül is érkezett még egy rakat apróság: lett például MMS támogatás (amire eddigre már egyébként alig volt szükség), fekvő tájolású billentyűzet, hangfelvételek alkalmazás, videófelvételi lehetőség és hasonlók.

Sokkal fontosabb viszont ezeknél, hogy közben bemutatták az iPad-et és ennek megfelelően a 3.2-es frissítést, ami szintén egy csomó újdonságot tartalmazott, amivel elsősorban a táblagépes kihívásokra feleltek. Ez volt az iOS első találkozása a nagy kijelzőkkel, és értelemszerűen ez egy csomó dizájnváltozást hozott magával. A legtöbb gyári alkalmazás kapott egy oldalsó menüsávot, valamint egy teljesen átalakított megjelenítést, ami jobban passzolt a méteres megjelenítőkhöz. Ja, és ekkor lehetett először saját háttérképet választani iOS-en. Ami igazán fontos volt ebben az update-ben, hogy az Apple nem egyszerűen csak felfújta a 3,5”-es iOS-ét egy sokkal nagyobbra, hanem figyelembe vette azt az alapelvet, hogy eltérő méret eltérő dizájnt igényel.

Apropó. Az iPad frissítés hozta el végérvényesen a sokak által imádott, sokak által gyűlölt szkeuomorf kinézetet bizonyos alkalmazásoknál. Ennek köszönhettük például, hogy a Kontaktok alkalmazás egy kinyitott bőrkötéses könyvet idézett, ha még emlékeztek rá.

Bemutatás: 2009 június. Támogatott készülékek: iPhone 2G, iPhone 3G, iPhone 3GS, iPod Touch 1st Gen, iPod Touch 2nd Gen, iPod Touch 3rd Gen, iPad.

Mostani cikkünkben végignéztük az iOS kialakulását, az alkalmazások megérkezését az iOS 2-vel, és végül hogy hogyan állt össze mindez egy kerek egésszé az iOS 3-mal. A négyrészesre tervezett cikksorozat következő részében azt nézzük meg, merre vezetett tovább a rendszer sorsa, továbbnézzük majd a történetet egészen az iOS 6-ig.

Ha ezek után időugrást szeretnél végrehajtani, nézd meg, milyen újdonságokat hozott az iOS 11.

Folytatása következik…

Beoplay E8
Apple Inc. (AAPL)

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? ... - Klikk ide!