Apple Store Sanghajban. | Kép forrása: Apple

Ismét az Apple a világ legértékesebb márkája

#HÍREK
2014. 10. 09.
Tavaly történt meg a trónfosztás: a Coca-Cola zsinórban 13 évnyi uralom után elvesztette a világ legértékesebb márkája címet az Interbrand szokásos toplistáján. Persze ki más taszította volna le onnan, ha nem az Apple? A helyzet idén változatlan: ismét az Apple lett a világ legértékesebb márkája.

A Best Global Brands jelentésben többféle szempont alapján állapítják meg és számítják ki a márkák értékét, a három legfontosabb mutató: az adott márka pénzügyi teljesítménye, a fogyasztók választására gyakorolt hatása, illetve stabil bevétel produkálása vagy prémium kategóriás termékek létrehozása.

2014 egyébként jelentős év az Interbrand toplistája számára – ez az első év ugyanis, amikor két brand is átlépte a 100 milliárd dolláros értéket. Az Apple 119 milliárd dollárral áll az élen 21%-os növekedést elkönyvelve, őt követi a Google 107 milliárd dollárral és 15%-os növekedéssel. A Coca-Cola a harmadik helyre csúszott vissza 82 milliárd dolláros eredménnyel és 3%-os növekedéssel. Őket követi az IBM a sorban 72 milliárd dollárral, ami 8%-os csökkenést jelent az elmúlt évhez képest. A kiadványban ezt írják az Apple-ről:

Szeptember 9-én Tim Cook felmutatta a pénztárcáját, és azt mondta: »Le akarjuk cserélni ezt.« Merész álom, az biztos – de nem is várnánk kevesebbet az Apple-től, akik második éve végeznek a Best Global Brands-lista 1. helyén.

Interbrand Apple 1. hely

Nézzünk pár további érdekes márkát és a helyezéseiket! A Microsoft az ötödik helyen tanyázik 61 milliárd dolláros értékkel, míg a Samsung 15%-os növekedés után idén a 7. lett 45 milliárd dollárral. A világszerte ismert McDonald’s a 9., az Intel csak a 12. 34 milliárd dollárral és 8%-os csökkenéssel. Az egyik legnagyobb növekedést az Amazon érte el 25%-kal, ők 29 milliárd dollárral a 15. helyen állnak, de a Facebook teljesítménye még ennél is kiemelkedőbb: 86%-os (!) növekedés után idén a 29.-ek 14 milliárd dolláros értékkel.

Attól függetlenül, hogy az első 10 helyet uralják a technológiai cégek (6 helyet kaparintottak meg, ha a GE-t is közéjük vesszük) a legnagyobb vesztesek is ebből a szektorból kerültek ki. A top 100-as listába éppen csak belefért a Nokia, akik 44%-os csökkenéssel és 4,14 milliárd dollárral a 98. helyet kaparintották meg. Szegény Nintendóra pedig rájár a rúd, ők az utolsók 33%-os csökkenést követően 4,1 milliárd dolláros értékkel.

Az első 20 helyet gyakorlatilag az IT-cégek és autógyártók uralják egy-két élelmiszer-ipari márkával megfűszerezve. Anna – és más divat iránt érdeklődő olvasóink – kedvéért nézzük meg a nagyobb divatcégeket is, hogy ne kelljen végigböngészni a száztagú listát. Az első divatmárka a Louis Vuitton az előkelő 19. helyen 22,5 milliárd dollárral, igaz csökkenéssel a tavalyi évhez képest. Őket követi a svéd H&M a 21., illetve a spanyol Zara a 36. helyen. A Gucci a 41., a Hermès a 46., a Cartier az 58., majd jön a Prada (70.), a Tiffany (71.) és a korábban a most már az Apple alkalmazásában álló Angela Ahrendts által vezetett Burberry (73.). A nemrég okospólót bemutató Ralph Lauren a 83. helyezett 5 milliárd dollárral. Szóval, ha jövőre az Apple Watch megjelenése után az Apple-t divatcégnek is vesszük, akkor is elég jó helyen áll a konkurenciához képest.

Interbrand Apple 1. hely

Az Interbrand immáron 26 éve állítja össze minden évben a legértékesebb világmárkák listáját. Ahhoz, hogy egy márka világszintűnek számítson, több feltételnek kell megfelelnie, például: a bevételei legalább 30%-ának külföldről kell származnia, jelen kell lennie Észak-Amerikáben, Európában és Ázsiában, nyilvánosan elérhetőnek kell lenniük a pénzügyi eredményeinek, a vállalkozásnak nyereségesnek kell lennie hosszú távon és világszinten ismerniük kell az embereknek.

Interbrand Apple 1. helyA lista első 10 helye így néz ki 2014-ben:

1. Apple +21% 118,863 milliárd $
2. Google +15% 107,439 milliárd $
3. Coca-Cola +3% 81,563 milliárd $
4. IBM -8% 72,244 milliárd $
5. Microsoft +3% 61,154 milliárd $
6. GE -3% 45,480 milliárd $
7. Samsung +15% 45,462 milliárd $
8. Toyota +20% 42,392 milliárd $
9. McDonald’s +1% 42,254 milliárd $
10. Mercedes-Benz +8% 34,338 milliárd $

Forrás: Interbrand via iMore. Borítókép: Apple. Illusztrációk: Interbrand.