imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

A Lightning csatlakozó olyan mint a köldököd

Így tisztíthatod meg

Itt az Ozobot új gyerekrobotja, az Evo


Megérkezett irodánkba az Ozobot legújabb kis oktató robotja. Elsősorban arra jó, hogy bevezesse a gyerekeket a programozás alapjaiba. Ezen kívül azonban egy sor más funkcióval is rendelkezik.

Ez az első cikkem a cégnél, és külön örültem a feladatnak, hogy egy robotról írhatok. Gyerekkoromban megszállott robotika rajongó voltam. Két dolgot akartam az életben, egy repülő autót építeni és robotokkal takaríttatni ki a szobámat. Ebből egyik sem sikerült eddig, azonban legalább most élőben látok egy olyan játékot, amiért 10 évesen heteken át rágtam volna a szüleim fülét, hogy vegyék meg nekem.

Az Ozobot nem kifejezetten a széleskörű közönségnek készült, azonban a hozzám hasonló érdeklődéssel bíró gyerekek nagyon jól eljátszhatnak vele. Úgy gondolom, nagyon fontos olyan játékokat venni a gyerekeknek, melyekkel a kreativitás fejleszthető. Erre a célra a termék abszolút alkalmas. Sokkal értelmesebb elfoglaltság egy 8-12 éves gyerek számára, ha ilyen játékokkal játszik, mintha naphosszat kocsikat törne fel a GTA V-ben.

Ozobot kívülről

Eljött a gépek hajnala, legalábbis mondhatnánk ezt, ha már a gyerekeink is robotokkal játszanak. A Skynet azonban még nem fog világuralomra törni egy ideig, ez a készülék ugyanis nagyjából egy megtermett dió méretével bír. A cukiság-faktor abszolút befigyel a terméknél: prüntyög hozzánk és különböző színekben villog. A Star Wars-ból BB8 vagy R2D2 jutott róla leginkább az eszembe a gömbölyded kialakításnak köszönhetően. A hangjai is az imént említett két robotot igyekeznek életre hívni. Viszont nem csak értelmetlen sipákolás hagyja el a kis hangszórókat: tud nevetni, horkolni, éljenezni, vagy akár számolni is!

bea46742d0da6c99b30a4921881be436

A tetején és az elején találhatóak az izzók félkörívben, melyeket változatos módon képes használni. Súlyra is egy dióra hajaz, a műanyag borítás alatt pedig átlátszanak a belső áramkörök. Nekem ez a kialakítás tetszik, mert robot-fanatikus vagyok, azonban ha valakinek nem, akkor ráhúzhatja azt a kis gumi ruhát, ami a dobozban megtalálható.

Így első ránézésre elég masszívnak tűnik a szerkezet, persze mi az irodában nem dobálóztunk vele. Egy gyerek viszont lehet, hogy megtenné, szóval inkább csak felügyelet mellett ajánlott játszani a kicsikkel. Bár a botok ütköztetése is egy játékmód, szóval bírnia kell a strapát.  

Hogyan játszunk vele?

Az Evo már önmagában is szórakoztató, hiszen rendelkezik valamennyi mesterséges intelligenciával. Mikor bekapcsoljuk és letesszük az asztalra, elkezd önállóan közlekedni, prüntyögni és villogni. Elöl-hátul rendelkezik infra szenzorokkal, így az akadályokat kikerüli. Ha mögé tesszük a kezünket, akár siettethetjük is a mozgásban anélkül, hogy hozzáérnénk. Egészen aranyos. Persze mondjuk mi speciel jól megszívtuk, mikor bekapcsolt állapotban videót akartunk róla készíteni, mert mindig beledumált, vagy kiment a képből.

Az első játékmód, amit kipróbáltam az a telefonnal való irányítás volt. iOS-re és Androidra letölthetünk hozzá alkalmazást, mellyel számos funkciót előhívhatunk. Alapból például a mozgatást, ahol is az érintőkijelzőn egy joystickkal irányítjuk a botot. Mondjuk a manőverezés kicsit nehézkes ezzel a módszerrel, pláne ha ütköztetni akarjuk a robotokat, vagy egy precíz pályán haladni vele. A gyerekek lehet hamarabb beletanulnának mint én, nekem nem volt egyszerű az elképzelt pályán tartani a játékot a videófelvételhez.

A “Drive” menüben kezelhetjük még a LED lámpákat, és különböző hangokat adhatunk ki vele. Azt is megtehetjük, hogy előre felveszünk több utasítást, melyeket aztán a lejátszás gomb megnyomásával az Evo sorban végrehajt.

maxresdefault

A telefonos alkalmazás egy másik funkciója az “OzoLaunch” játékmód. Ennek a következő a lényege:

  • Először is rajzolunk és kivágunk négy darab tömött karikát (kapunk a termékkel négy filctollat)
  • Ezeket elhelyezzük tetszőleges helyeken
  • Ráhelyezzük a kezdő körre a robotot (az alján színérzékelő szenzor található)
  • Az alkalmazás jelzi nekünk, hogy melyik az a következő szín, ahová el kell jutnunk
  • Elforgatjuk és irányba állítjuk az Ozobotot
  • A ‘Shoot’ tológomb segítségével “kilőjük” azt (mint egy csúzlit) és megpróbáljuk minél kevesebb próbálkozásból célba juttatni

Ezt a játékot többen érdemes játszani, több robottal, és akadályokat is helyezhetünk el a pályára. Értelemszerűen az nyer, aki hamarabb célba talál.

Programozás papírral és filctollal

Egy másik játékmódot papírra rajzolással érhetünk el. A négy filctoll, amit a dobozban találhatunk, a színek alapján különböző utasításokat ad a robotnak, mikor áthalad rajtuk. Először is rajzolhatunk egy lapra egy pályát, amin az Ozobot önállóan közlekedik. A megfelelő vastagságú vonalak mentén mozog, és kereszteződésekben önálló döntéseket hoz, hogy merre menjen.

A trükk azonban csak ezután jön. Rajzolhatunk különböző színkódokat, melyeket az Evo felismer, majd előre megírt utasításokat hajt végre. Teszem azt, négy darab piros-zöld-piros-zöld, egyenként egy centiméteres szakaszon ha áthalad az eszköz, akkor elkezd tornádóként forogni, majd továbbhalad. Az összes kód megtalálható a termék weboldalán. Ezek segítségével egészen komplex pályákat hozhatunk létre. Számomra azt igen érdekes volt nézni, ahogy az előre elkészített pályán a bot önállóan közlekedik. Hol eldönti, hogy merre megy tovább, hol pedig végrehajtja a parancsot (a vonal mentén elhelyezett színkód leolvasásával).

Amit nem teljesen értettem, hogy nem mindig ismerte fel ezeket a kódokat. Próbáltam szabályos vonalakat rajzolni és egyenlően szakaszolni, azonban sokszor simán csak továbbhaladt rajtuk. Gondolom gyakorlat teszi a mestert…

UK0XauiHQCuH._UX938_TTW_

Programozás webes felületen

El is érkeztünk az Evo legkomplexebb funkciójához, a számítógépen és tableten programozáshoz. Először is csinálnunk kell egy fiókot, majd összehangolni a botot a telefonunkkal. A bejelentkezést követően pedig el is kezdhetünk “programot írni”.

Ez azt jelenti, hogy egy blokk-alapú rendszerben drag&drop módszerrel utasításokat húzhatunk a műveletablakba. Ezeket egymás után köthetjük, felcserélhetjük, időhurokba tehetjük és így tovább. A listában különböző nehézségi fokon érhetőek el a parancsok. Alapvető, kezdő szinttől egészen a komplex JavaScript programozásig fejlődhetünk, mindezt játékos, egyszerű, kézzel fogható módon. Egy példát mondok: beprogramozhatjuk a droidnak, hogy a megrajzolt pályán közlekedve a kereszteződésben jobbra forduljon, majd számoljon el tízig, és végül villogjon mint egy karácsonyfaizzó.

Megjegyzem, hogy a program lefuttatásának módja nem volt teljesen magától értetődő, igényelt egy kis utánajárást. Egy 8 éves gyerek valószínűleg önállóan az elején nem biztos, hogy képes lesz feltérképezni ezt a kezelőfelületet, segítenünk kell majd neki. Egyébként, ha elakadnánk valamiben, az pozitív, hogy széleskörű támogatást nyújt a cég. Youtube-on pedig találhatunk bemutató- és oktatóvideókat.

Ez a funkció egy kicsivel nagyobb korosztálynak érdekes tehát, egy iskolakezdő gyereknek a telefonos és filctollas játékmódok érthetőbbek lehetnek. Mi tanultunk általános iskolában hetedik osztály táján programozni QuickBasic-ben, nagyjából arra az időszakra tudnám elképzelni ezt a játékot. Így az alapvető logikai gondolatmenetet elsajátíthatják a tanulók, ami a programozáshoz szükséges. Mondjuk egy közoktatási intézmény nem valószínű, hogy megengedheti magának 20 darab Ozobot Evo megvásárlását.

ozoblockly

Social funkciók

A fejlesztők ennél a terméknél nagyon rámentek a társasági élményre, akár személyesen, akár az interneten keresztül. A mobilalkalmazás segítségével barátokat kereshetünk a világhálón, chatelhetünk velük és tükrözhetjük botjaink mozgását. Úgynevezett “Ozojiket” is küldhetünk, azaz hangeffekteket az applikáción keresztül, amelyeket a másik robotja lejátszik.

A netes közösségi élménynél azonban szerintem erősebb a személyes társasági játék. A weboldalról letölthetünk kinyomtatható társas- és oktató jellegű játékokat. Sőt, akár egy tablet kijelzőjén is játszhatunk egy olyan pályán, amit vagy mi csinálunk, vagy már előre el van készítve.

A dobozban találunk egy kirakható pályát is, melyen többféleképpen játszhatunk, vagy az Ozobotot szimplán ráhelyezve önállóan közlekedik rajta. (a zöld terület a pálya szélén ugyanis a “fordulj vissza” parancsot adja, így a bot mindig pályán belül marad)

Ozobot Evo vs. Ozobot Bit

Korábban már bemutattuk a termék előző verzióját, az Ozobot Bitet. Az Evo azóta sokat fejlődött, több funkcióval bír, bár a dupláját is kóstálja. Így a szenzorok, a LED világítás, a hangok, a környezetre való reflexió mind az új termékhez jöttek. A social funkciók is újításnak számítanak, a fejlesztők próbálják a játékot amennyire csak lehet társasági szintre emelni.

Az Ozobot véleményem szerint kiváló játék a robotika, számítástechnika, technológia iránt érdeklődő gyerekeknek, ha valakit azonban ez a világ nem mozgat, az hamar ráunhat. A kiaknázható lehetőségek ugyanis szélesek a platformban, de kell hozzá ez a típusú irányultság. Az ára 44.900 forint, ami azért borsosnak tűnik egy ilyen kis kütyüért, de akinek fontos, hogy a gyerek kapjon valami igazán kreatív szórakoztató játékot, akkor annak megéri. Ha pedig kifejezetten a programozásra szeretnénk a gyereket felkészíteni, akkor arra a célra nagyon hatékony.

Akár 100 000 Ft kedvezmény
Apple Inc. (AAPL)

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? ... - Klikk ide!