imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

A jövő megérkezett!

Rendeld elő már most az iPhone X-et!

Jobb éjszakát! – Beddit 3 teszt


Majdnem másfél éve írtam egy tesztet a Beddit intelligens alváskövetőről. Azóta sok idő telt el, a finn cég folyamatosan fejleszti az okoskiegészítőt, ennek köszönhetően nemrég megjelent a harmadik generációs modell. Furcsa módon jutottam hozzá egyhez, most pedig megosztanám a tapasztalataimat vele kapcsolatban.

Idén március 28-án landolt egy e-mail a postafiókomban a Beddittől, amiben Sara azt írta, hogy az sajnos az általam használt első generációs Beddit szenzor támogatását 2017. április 7-én megszüntetik, ami azt jelenti, hogy ezt követően egyáltalán nem tudom használni majd az alkalmazással. Már kezdtem idegbe jönni, amikor folytattam az olvasást: mivel lojális és aktív felhasználó vagyok, ingyen küldenek nekem egy Beddit 3-at, hogy továbbra is használhassam a cég termékét.

Először megdöbbentem, majd átverésre gyanakodtam, de aztán az e-mailben lévő linkről elérhető weboldal teljesen biztonságosnak tűnt, úgyhogy megadtam az adataimat, és vártam. Március 31-én, vagyis három nappal később meg is érkezett a DHL futár, és a dobozban valóban a vadiúj Beddit 3 szenzor volt, úgy, hogy a tavaly októberi megjelenése óta szinte lehetetlen hozzájutni, mert folyamatosan elfogy a készlet, a gyártást meg még mindig nem sikerült eléggé felpörgetni. (Az iSTYLE-ban egyébként most éppen van még pár darab!)

Hogyan alszunk?

Az alváskövetőkről írt tesztjeimben mindig röviden összefoglalom, hogy hogyan is alszik az ember. Most sem lesz ez másképp, de ha már olvastad a korábbi Beddit vagy Withings Aura tesztet, akkor nyugodtan ugorj a következő bekezdésre. Az alvás nem szimplán a lefekszünk, elalszunk, felébredünk fázisokból áll, hanem az éjszaka során többször is végigmegyünk úgynevezett alvási ciklusokon, melyek 90-120 percig tartanak, és öt „lépcsőből” állnak. Ezeket egy hypnogramon ábrázolhatjuk:

Az ábrán jól látszik az 5 fázis, melyből 4 NREM (mélyalvás), és 1 REM. Ez utóbbi az, amikor álmodunk, viszont láthatóan ez a legéberebb fázis, vagyis ebből a legkönnyebb felébredni. A mélyalvás fázisok egyre rövidülnek, a sorrend pedig fix: 1-2-3-4-3-2-1-5. Olyannyira fix, hogy ha valakit a négyes stádiumban ébresztünk fel, akkor mielőtt tudatára ébredne, gyorsan végigjárja a 3-2-1-5 fázisokat. A szükséges alvás mennyisége egyénenként változó, az azonban közös pont, hogy ha egy külső inger hatására nem akkor ébredünk, amikor az természetes lenne („lefutott” 5. fázis után), úgy érezzük, hogy nem pihentük ki eléggé magunkat. És itt jön a képbe az ébresztőóra: ez az éppen aktuális fázisra fittyet hányva kezd el csörögni reggel.

A lehető legmegfelelőbb időpontban ébresztenek

Erre a problémára próbálnak megoldást nyújtani az olyan okoskiegészítők (és alkalmazások), melyek rendelkeznek intelligens ébresztési funkcióval. Figyelik a mozgásunkat alvás közben, ez alapján következtetni tudnak arra, hogy éppen melyik fázisban járunk, majd a végső időponthoz képest beállított időintervallumban (általában 30 perc) a lehető legmegfelelőbb időpontban ébresztenek – ideális esetben a REM-fázisban. Ez azt jelenti, hogy ha például 7 órára állítjuk az ébresztőt, akkor 6:30 és 7:00 között a legéberebb állapotunkban szólal meg az eszköz.

Mi van a dobozban?

A Beddit 3 csini fehér dobozban érkezik, amiben összegöngyölítve van a szenzor a kábelével és a fali adapterrel, ami egy sima USB-s megoldás. Nagyjából ennyi, ezen kívül a szokásos rövid leírást kapjuk a beüzemelésről, ami annyira egyszerű, hogy nem igazán lesz szükségünk rá. A szenzor kialakítása sokat fejlődött az első generációhoz képest: szövetborítást kapott, az alján pedig egy szilikonszerű pöttyözött réteg van. Az első változatot kétoldalú ragasztóval rögzíthettük, ami abból a szempontból nem volt praktikus, hogy ha mondjuk megfordítottuk a matracot, akkor mehettünk a papírboltba venni egy tekercs ragasztót, hogy ismét odaragadjon. Kicsit féltem, hogy az új megoldással elcsúszkál majd a szenzor, de nagyjából egy hónap használat után is ugyanott van, ahova eredetileg tettem.

A szövetborítás miatt icipicit vastagabb lett (másfél milliméter), és szélesebb is (8 cm), a hossza szerintem változatlan (80 cm). Szerencsére a kábel kicsit hosszabb, és nincs az műanyag dobozka sem a szenzor végén mint korábban, szóval talán még kényelmesebb, mint az első generáció, bár ezzel sosem volt gond korábban sem.

Hogyan működik?

A szenzort tehát a gumis felével lefelé kell közvetlenül a lepedő alá tennünk – vagyis ha van matracvédő, arra, ha nincs, akkor közvetlenül a matracra. Fontos, hogy azon az oldalon legyen az ágyban ahol általában alszunk, és a mellkasunk, vagyis lehetőség szerint a szívünk alatt. Igazából ennyi, dugjuk be egy konnektorba, töltsük le a Beddit appot az App Store-ból, párosítsuk össze a telefonunkkal (Bluetooth Smart kapcsolatot használ) és már aludhatunk is.

4+1 szenzort kapunk

Ami a szenzorokat illeti, egy egész csokorral kapunk belőlük. Először is, van egy piezoelektromos érzékelő, ami nyomást méri, és ez alapján tudja a pulzusszámunkat és a légzésgyakoriságot (úgy kell elképzelni, mint a klasszikus mérlegeket, ahol a mutató minden szívverésnél kicsit megmozdul). Van egy kapacitív szenzor, ami azt érzi, ha rajta fekszünk az eszközön (az automatikus mérés elindításához és leállításához), egy páratartalom-mérő és egy hőmérő. Ezeken felül a telefonunk mikrofonját is használja, már persze ha engedélyezzük ezt az alkalmazásnak.

A fentiekből már nagyjából sejteni lehet, hogy pontosan miket mér a Beddit 3. Először is természetesen azt, hogy mennyi időt töltöttünk alvással, illetve milyen hatékonysággal (az ágyban töltött idő mekkora részében aludtunk ténylegesen). Megtudhatjuk, mennyi idő alatt sikerült elaludnunk, valamint mennyi ideig aludtunk nyugtalanul (forgolódtunk). Folyamatosan (percenként) méri a pulzusunkat, valamint a légzési ciklusokat is, az iPhone mikrofonjával pedig azt is tudja, mikor horkoltunk. Ezen kívül a helyiség átlagos hőmérsékletét és páratartalmát is megtudhatjuk.

A mérést automatikusan is elindíthatjuk (vagyis nem kell minden este az alkalmazással szöszölni), ebben az esetben azonban az app a háttérben figyeli a helyzetünket, ami rossz hatással lehet az aksiidőre. Összesen három ébresztőt állíthatunk be, mindegyiknél megadhatjuk, hogy „okos” legyen-e (vagyis az alvási ciklus tetejéhez közel ébresszen max. 30 perccel a megadott időpont előtt), vagy ne. Használhatjuk szimplán mérő üzemmódban is, amikor nincs ébresztés – ez hétvégén jöhet jól. Az app fut a háttérben, vagyis természetesen lezárhatjuk a telefon kijelzőjét, viszont érdemes töltőre tenni éjszakára, mert folyamatos a kapcsolat a szenzorral.

Adatok, statisztikák, mérési eredmények

Két fő fület érhetünk el az alkalmazáson belül. Az első az elmúlt éjszaka áttekintése: az éjszakánk minőségét egy „sleep score” értékben összesíti az app, 75 ponttól minden oké, az alatt nem volt kielégítő alvásban részünk. Ezt a különböző eredményekből számolja ki a Beddit, az adatokat pedig bővebben is böngészhetjük. Ébredés után a sleep score alatt négy fő értéket láthatunk: mennyi időt töltöttünk alvással, milyen volt a hatékonysága, a pulzusunkat és a percenkénti légzésszámot. Ezek alatt három szöveges értékelést olvashatunk, és egy tippet is ad az alkalmazás.

Ha lejjebb görgetünk, láthatunk egy (fordított) hypnogramot, ismét az alvásidőt, azt, hogy mennyi idő alatt sikerült elaludni, és az ágyban töltött idő hány százalékát aludtuk át. Látjuk, ha kikeltünk az ágyból (vagy lefordultunk a szenzorról…), mennyi időt forgolódtunk és horkoltunk, valamint a szoba átlagos hőmérsékletét és páratartalmát. A következő szekcióban a pulzusunk alakulását láthatjuk egy diagramon, megnézhetjük az átlagos értéket, valamint hogy mikor volt a legmagasabb és legalacsonyabb, illetve ezek értékeit. Az utolsó részen egy hétpontos skálán szubjektíven pontozhatjuk azt, hogyan érezzük magunkat ébredés után, valamint tageket (stressz, edzés, vihar, hétvége, italozás, stb.) is fűzhetünk az éjszakához, amivel további összefüggésekre ébredhetünk rá (haha).

A Trends névre keresztelt fülön hosszabb távú (7, 30 vagy 90 nap) elemzéseket nézegethetünk. Először is látjuk a sleep score-t, aztán az alvással töltött időt (egyből észrevehetjük az összefüggéseket), a pulzusunk alakulását, valamint a környezeti tényezőket. Ez utóbbi diagramon azt is megmutatja az app, hogy mi az ideális tartomány, és hogy beleesnek-e ebbe a mért értékek. Végül a szubjektív skálánkról kapunk egy kimutatást, valamint arról, hogy az egyes tagek milyen irányba (pozitív/negatív) és százalékosan hogyan befolyásolják az alvásunk minőségét.

Az adatokat egyébként az Apple-féle Egészség alkalmazásba is képes továbbítani (pulzus, légzésszám, alvásmennyiség), ezen keresztül aztán több ezer app is hozzájuk fér, valamint közvetlen integrációval rendelkezik az eClinicalWorks rendszeréhez, igaz ez annyira nem oszt, nem szoroz nekünk, csak az Egyesült Államokban élő felhasználóknak lehet hasznos.

Tapasztalatok

Alapvetően jó tapasztalataim voltak már az első Beddittel is, és ez a Beddit 3-mal sincs másképp. A pulzusmérő pontosságát nem tudtam tesztelni, de maga az alváskövetés elég pontosnak tűnik, legalábbis a rendelkezésemre álló eszközökkel (Sleep Cycle, Jawbone UP Move) összehasonlítva. Vannak azért hátulütői. Például, ha hajlamosak vagyunk össze-vissza mozogni éjszaka, akkor előfordulhat, hogy lemászunk a szenzorról, így azt hiszi, kikeltünk az ágyból – de ehhez tényleg elég extrém pózokat kell felvenni, nem is sűrűn futottam bele.

Próbálkoztam már különféle karpántokkal is, ezek közül talán az aprócska Jawbone UP Move (R.I.P.) volt a legkevésbé zavaró – de itt a hangsúly a „legkevésbé”-n van, zavaró volt az is, valahogy nem tudok kényelmesen aludni ha valami a csuklómon van, így számomra ezek a fajta ágyba tehető kiegészítők ezerszer kényelmesebbek és praktikusabbak.

Nagyon okosan kiküszöböli azt, hogy ha ketten alszanak az ágyban (ezt az appban kell beállítani, és gondolom a kapacitív felületet használja ehhez), így nem fogja a másik oldalon alvó mozgását hozzánk regisztrálni. Ahogy megfigyeltem hajlamos viszont megduplázni a pulzust, ehhez persze az kell, hogy mindketten a 80 centis érzékelőn feküdjetek. Ha két ember alvását akarjuk figyelni, akkor egyébként két eszközre lesz szükségünk – és az ébresztő sajnos mindenképp a telefonunkon szólal meg, ami zavaró lehet, ha nem ugyanakkor szoktatok kelni (és nincs meg az a reflex, hogy a másik ébresztőhangjára nem ébredsz fel, ebben az esetben érdemes valami karpánt után nézni).

Nem pótolja a szükséges alvásmennyiséget

Segít-e a Beddit 3 abban, hogy jobban aludjunk? Ez csak saját magunkon múlik, hiszen csak adatokat szolgáltat az éjszakánk minőségéről. Ha ugyanúgy nem figyelünk ezekre, akkor legfeljebb annyi haszna lesz, hogy egy kicsit kevésbé érezzük magunkat nyomorultul reggelente az intelligens ébresztésnek köszönhetően, ez viszont nem pótolja a szükséges alvásmennyiséget. Az adatokból azonban felfigyelhetünk olyan összefüggésekre, amikre máshogy talán nem – főleg, ha szorgosan tageljük az éjszakáinkat. (Itt egyébként elkelne, hogy a korábban használt tageket automatikusan felkínálja a rendszer, elég kényelmetlen minden reggel végigpötyögni őket.)

Én például nem is gondoltam volna, hogy ennyit számít a hálószobában a páratartalom, mivel alapvetően fel sem tűnik, ha nagyon magas. Egy lefekvés előtti szellőztetéssel azonban sokat javíthatunk ezen, és láss csodát, tényleg pihentetőbbé és nyugodtabbá válik az alvás. Azt persze sokszor hallani, hogy nem érdemes közvetlenül lefekvés előtt enni, vagy hogy egy kis testmozgástól sokkal jobban alszunk, de jó látni, hogy tényleges mérések is igazolják ezeket az állításokat.

Apple Inc. (AAPL)

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? ... - Klikk ide!